Nadal polegasz na liczbie serduszek, aby sprawdzić, czy odbiorcom podobają się Twoje posty na Instagramie? Jest alternatywne rozwiązanie – monitorowanie liczby zapisań! W tym artykule dowiesz się, czym zapisania różnią się od polubień i jak zdobywać ich więcej.
Na czym polega zapisywanie postów na Instagramie?
Opcja „zapisz” na Instagramie pojawiła się w 2017 roku i stała się popularnym wskaźnikiem obserwowanym przez marki i influencerów. Jego znaczenie wzrosło wraz z pojawieniem się funkcji ukrywania serduszek. Zapisywanie postów na Instagramie działa jak dodawanie zakładek do treści, do których użytkownicy chcą później wrócić i je przeglądać. Instagram pozwala także użytkownikowi katalogować swoje zakładki w kolekcje. Jako twórca możesz zobaczyć, ile osób dodało Twój post do zapisanych.
Jak śledzić liczbę zapisań?
Zanim zaczniesz szukać liczby zapisań, pamiętaj, że sprawdzanie statystyk na Instagramie jest możliwe tylko w przypadku konta profesjonalnego. Dlatego, jeżeli jeszcze go nie masz, pora to zmienić. Przejdź do „Ustawienia”, a następnie „Konto” i wybierz „Przełącz na konto profesjonalne”.
Teraz możesz teraz śledzić liczbę zapisań postów na dwa sposoby:
- z poziomu feedu – otwórz interesujący Cię post. Nad opisem znajdziesz opcję „Wyświetl statystyki”. Kliknij go, aby zobaczyć liczbę zapisów danego posta
- z poziomu statystyk – wejdź w swój profil, wejdź w menu, czyli 3 kreski w prawym górnym rogu ekranu i wybierz opcję „statystyki”
Zapisania niczym nie różnią się od polubień – czy na pewno?
Według niektórych osób zapisania to obok polubień po prostu kolejny tzw. wskaźnik próżności (vanity metrics). Tego typu wskaźnik nie ma większego znaczenia przy mierzeniu ogólnej skuteczności działań marketingowych na Instagramie. Trudno jest się jednak z tym zgodzić, ponieważ zapisania w przeciwieństwie do polubień wskazują na zaangażowanie odbiorców.
Użytkownicy Instagrama zostawiają serduszka pod postami z wielu powodów. Czasem liczą na „wymianę” polubień lub zwyczajnie spodobało im się to, co widzą na pierwszy rzut oka, bez czytania opisu itd. Tak więc na podstawie liczby polubień otrzymanych pod postem trudno wywnioskować, ile osób rzeczywiście zainteresowała treść, a ile automatycznie zostawiło serduszko.
Inaczej jest z liczbą zapisań. Pozwala ona określić, jakie posty są doceniane przez odbiorców. Ponadto informuje, czy Twoje treści rzeczywiście dają im wartość i analizując wzorce zapisów, jako twórca możesz opracować skuteczną strategię treści.
Podsumowując, dlaczego użytkownicy zapisują treści? Ponieważ uważają Twój post za wartościowy i chcą do niego wrócić później. Zapisywanie treści jest też powiązane z wyzwalaczami emocjonalnymi, takimi jak FOMO (Fear Of Missing Out). Użytkownik zapisuje post, ponieważ nie chce przegapić przydatnych informacji, które mogą mu pomóc w przyszłości. Można więc śmiało powiedzieć, że autentyczne, wiarygodne, istotne, a nawet zabawne treści mają większe szanse na to, aby zostały zapisane. Upewnij się więc, że zawartość Twojego profilu prezentuje właśnie te cechy.
6 sprawdzonych sposobów na większą liczbę zapisań
Wyjdź… z twarzą!
Ludzie są istotami społecznymi, dlatego lepiej reagują na treści, gdzie zaprezentowana jest inna osoba, twarz. Jeżeli marka dodaje taki content, buduje zaufanie, a to może pomóc w zwiększaniu liczby followersów oraz zapisań.
W pełni wykorzystaj opis
Instagram pozwala na użycie 2200 znaków w podpisie. Jest to więc idealna okazja, aby dodać kontekst do swojego zdjęcia. W ten sposób możesz sprawić, że post będzie bardziej szczegółowy, informacyjny i warty zapisania. Pamiętaj, że opisy muszą wnosić wartość dodaną do posta. Potraktuj tę przestrzeń jako platformę do mikroblogowania – robi tak wiele marek oraz influencerów.
Użyj infografik
Chociaż posty z twarzami pomagają firmom budować więzi z odbiorcami, to warto tworzyć także infografiki, które odgrywają ogromną rolę w edukacji followersów. Publikując je, przedstawiasz się jako autorytet w danej dziedzinie i pokazujesz swoją wiedzę. Na dodatek infografiki są bardzo często zapisywane. Użytkownicy mogą chcieć do nich wielokrotnie zaglądać, aby przypomnieć sobie zawarte w nich informacje.
Pamiętaj o wezwaniu do działania
Czasami zdobycie większej liczby zapisań postów może być proste i wystarczy, że… o nie poprosisz! Twoi odbiorcy mogą już konsumować Twoje treści ze względu na ich wartość. Dodając wezwanie do działania (CTA) z prośbą o zapisanie, zmobilizujesz ich do podjęcia działania. Po prostu dodaj krótki i prosty fragment w opisie np. „Zapisz to na później!”.
Zwróć uwagę na jakość contentu wizualnego
Wysokiej jakości content wizualny to podstawa Instagrama. Bez niego trudno będzie Ci zwiększyć liczbę zapisań postów. Ludzie mają tendencję do szybkiego oceniania (także treści) po wyglądzie – szczególnie na Insta. Dlatego tak dużą rolę odgrywa atrakcyjna i przyjazna dla oka grafika. Jeżeli nagrywasz wideo, pamiętaj o odpowiednim oświetleniu i tle.
Próbuj różnych formatów
Dodawaj różne typy treści, zamiast trzymać się jednego formatu i sprawdzaj, co uzyskuje najwięcej zapisań. Karuzele, tipy, wskazówki, cytaty, infografiki, inspiracje – to tylko niektóre rodzaje contentu, które chętnie są zapisywane przez użytkowników. Testuj je (oczywiście dopasowując do swojego profilu/marki) i nie zapominaj analizować statystyk!
Użyj powyższych wskazówek, następnym razem, gdy będziesz planować treści na swój profil. Jestem przekonany, że Twoje posty będą częściej zapisywane! Zobaczysz, jak Twoje wskaźniki zaangażowania wzrosną, wraz z zasięgiem i liczbą obserwujących!