TikTok szturmem zdobył popularność i stał się najczęściej pobieraną aplikacją 2020 roku. Nawet jeżeli sami nie macie konta na TikToku, to nie ma możliwości, żebyście nie spotkali się z tworzonym tam contentem na innych platformach społecznościowych (np. na Instagramie). TikTok jest wszędzie, a uwielbiają go szczególnie młodzi użytkownicy. Dlaczego spośród wszystkich powstających aplikacji, akurat ta zdobyła tak niesłychaną popularność? Jak działa TikTok? Dlaczego warto go uwzględnić, budując obecność biznesu w sieci? Czym jest TikTok Backgrounds i czy można otrzymać wsparcie w zakresie tworzenie i edycji contentu? Odpowiedzi na te pytania, szukajcie w moim artykule.
TikTok Backgrounds – jak wyzwolić siłę wideo?
Czy jest jeszcze ktoś, kto nie wie, czym jest TikTok? Nie przypuszczam. Jednak na samym początku artykułu wypadałoby wyjaśnić, na jakiej zasadzie działa ta aplikacja – tak pro forma. Służy ona do przesyłania krótkich filmów – ich długość to od 15 do 60 sekund. Często TikToka określa się jako połączenie Snapchata i Spotify. Nagrane wideo można dowolnie modyfikować, jedyne, co nas ogranicza to wyobraźnia i długość klipu. Pod filmik „podstawiać” można audio, nakładać efekty specjalne, filtry, naklejki i w ten sposób dzielić się ze światem niezapomnianymi chwilami, uchwyconymi „w locie”.
Nie zawsze jednak stworzenie idealnego filmiku, który staje się viralem to kwestia przypadku. Ważne jest zaplecze, które nazywam TikTok Backgrounds. Mowa o tym, co za kulisami, czego nie widzą oglądający – jest to swoisty back-end. Zaczyna się od koncepcji, ale równie ważne w przypadku wideo są: różne techniki filmowania, efekty, montaż. Wszystko to nie jest możliwe bez profesjonalnego sprzętu – kamery, oświetlenia. Dlatego TikTok Backgrounds (czyli współpraca z fachowcami od przygotowywania materiałów) powinna zainteresować każdą osobę lub firmę, która chce wkroczyć na terytorium tej dynamicznej aplikacji, ale wie, że potrzebuje pomocy specjalistów w tworzeniu contentu, edycji i konfiguracji.
Dlaczego TikTok stał się tak popularny?
TikTok to prawdziwy fenomen, globalna społeczność wideo, która zrzesza przede wszystkim osoby młode – w wieku od 13 do 20 lat. Średnio spędzają one 45 minut dziennie, korzystając z aplikacji. Jeżeli do tej pory ignorowaliście TikToka i nie braliście go na poważnie, czas to zmienić. Sami widzicie, że obecność na tej platformie daje szansę brandom, aby docierać szczególnie do młodych – swoich potencjalnych klientów, konsumentów, ale też influencerów. Poza tym TikTok dostarcza platformę reklamową, marketplace oraz inne udogodnienia dla promujących firmę.
Zastanawialiście się, czemu TikTok zawdzięcza swoje powodzenie? Tłumaczyć je można faktem, że idealnie „wstrzeliła się” w czas. Jest przecież gigantem poświęconym wyłącznie wideo contentowi. A według wszelkich przewidywań i statystyk, 82% całego ruchu w sieci będzie ukierunkowanego na filmy! Ten format zaczyna dominować, dlatego nie można go pomijać w swojej strategii digital marketingowej.
Jak firmy maksymalizują swoją widoczność w sieci poprzez TikTok?
TikTok tak jak większość platform bazuje na viralach. Dlatego firma powinna tworzyć oryginalne filmiki – najlepiej, aby były zabawne, „lekkie” i beztroskie. 15 sekund to idealny czas trwania dla treściwego i zwięzłego contentu (platforma umożliwia nagrywanie wideo do 60 sekund, jeżeli spełnione są pewne warunki).
Zapytacie się – ale jakie filmiki nagrywać? Jeżeli macie problem ze stworzeniem trendu własnego pomysłu, nie oznacza to, że TikTok nie jest dla Was – wręcz przeciwnie! Odkrywajcie najnowsze trendy i hashtagi w zakładce „Discovery”, zobaczcie, co aktualnie jest na topie i czy którykolwiek z trendów może pomóc zaprezentować Wasz produkt lub usługę. Nagrajcie wideo dodając subtelny komunikat marketingowy. Pamiętajcie, że im bardziej filmik będzie oryginalny, śmieszny, a nawet dziwaczny, tym lepiej będzie rezonował z młodym pokoleniem odbiorców.
Dobrym sposobem na zaistnienie w przestrzeni TikToka jest współpraca z influencerami i celebrytami. Mogą oni zdecydowanie poszerzyć zasięg brandu i wzmocnić jego wpływ na odbiorców. Znalezienie odpowiedniego partnera nie jest jednak tak proste, jak mogłoby się wydawać. Chociaż obecnie zdaje się, że każdy jest influencerem w mediach społecznościowych, brand musi znaleźć takiego, który jest rzeczywiście rozpoznawany i istotny dla danego kręgu odbiorców. Najlepiej, aby był on w pewien sposób powiązany z branżą, w której działa firma, a także miał dużą liczbę followersów. Dzięki Creator Marketplace TikTok pomaga brandom znaleźć i połączyć siły z ponad tysiącem influencerów obecnych na platformie. Co więcej jest to maksymalnie ułatwione poprzez filtry dotyczące lokalizacji, danych demograficznych odbiorców czy tematyki.
Czasem zdarza się jednak, że nawet najciekawszy pomysł i najodpowiedniejszy influencer nie mogą zagwarantować sukcesu. Jednak TikTok udostępnia reklamodawcom skorzystanie z TikTok Ads Manager. Za pomocą reklamy na TikToku można mieć pewność, że dotrzecie ze swoim wideo do dużej, precyzyjnie stargetowanej grupy odbiorców. Firmy mogą realizować kampanie reklamowe zgodnie z obranym przez siebie celem. Takich celów wyróżniamy cztery: zasięg, ruch, instalacja aplikacji i konwersja. Na tle innych platform, reklama na TikToku wyróżnia się różnorodnością i unikalnością formatów. Aby zachęcić młodych odbiorców do zainteresowania się daną marką, nie wystarczy standardowy statyczny komunikat. Za sprawą TikTok Ads możemy do nich dotrzeć dzięki takim formatom, jak:
- Branded Effects – marka udostępnia angażujące efekty (filtry, naklejki itp.)
- Top View – wideo z automatycznym dźwiękiem (max 60 sekund)
- Brand Takeover – pełnoekranowy format statyczny lub dynamiczny (od 3 do 5 sekund)
- In-Feed Ads – reklama w widoku „dla Ciebie”, max 60 sekund, możliwa interakcja
- Branded Hashtag Challenge – zaproszenie do współtworzenia treści kampanii i oznaczania ich hashtagami
Nie wiesz, jak „ugryźć” TikToka? Nie musisz tego robić samodzielnie! TikTok backgrounds
Nie oszukujmy się, nie każdy ma jednak „dryg” do TikToka. Mowa nie tylko o samych pomysłach na viralowe filmiki, ale też o technicznej stronie, zapleczu – słowem przygotowaniu filmiku do momentu, kiedy ujrzą go członkowie rosnącej społeczności TikToka. Stworzenie profesjonalnego wideo wymaga pracy, ale też sprzętu – kamery, oświetlenia. W tym pomóc mogą profesjonaliści, którzy znają trendy i wiedzą, jak stworzyć virala od podstaw, mają narzędzia i wiedzę – TikTok backgrounds. Znają kontekst i środowisko, płynnie się w nim poruszają, bo wiedzą, czego oczekują użytkownicy aplikacji.