Każdy biznes nastawiony na rozwój stale szuka nowych platform, na których może nie tylko reklamować swoje produkty lub usługi, ale też budować wokół nich społeczność. Podczas gdy Facebook i Instagram to już “starzy wyjadacze”, na Tik Toku i Snapchacie nadal wiele biznesów nie zaznaczyło jeszcze swojej obecności. Tym samym tracą szansę na dotarcie do ogromnej liczby odbiorców. Zastanawiacie się, co łączy, a co różni te dwie platformy? Nie wiecie, do której pasuje Wasz biznes i którą powinniście uwzględnić w swoich strategiach marketingowych? Przeczytajcie artykuł i przekonajcie, jak wygląda starcie TikTok vs Snapchat!
Snapchat – podstawowe informacje
Choć trudno w to uwierzyć, Snapchat ma już 10 lat! Platforma istnieje od 2011 roku, a stworzona została przez Reggiego Browna, Evana Spiegela i Bobby’ego Murphy’ego. Służy przede wszystkim do wysyłania “snapów”, czyli wiadomości w formie zdjęć lub plików wideo. Znikają one jednak po 10 sekundach i przestają być widoczne dla odbiorcy. Z czasem aplikacja umożliwiła zapisywanie przesyłanych treści, co wywołało jednak sporo kontrowersji wśród użytkowników. Imponujący jest fakt, że w 2019 roku Snapchat osiągnął 561 mln USD przychodu!
Tik Tok – co trzeba wiedzieć o tej aplikacji?
Tik Tok jest obecnie jedną z najpopularniejszych aplikacji. Uruchomiono ją stosunkowo niedawno, bo dopiero w 2017 roku. Stworzyło ją chińskie przedsiębiorstwo ByteDance. Umożliwia ona tworzenie i umieszczanie krótkich filmików. Kluczowy jest montaż oraz fakt, że można wykorzystać podkłady muzyczne. Daje to szansę na wykazanie się kreatywnością. W 2019 Tik Tok zarobił 177 mln USD.
Tik tok vs Snapchat – starcie gigantów
Zarówno Tik Tok, jak i Snapchat umożliwiają prowadzenie kampanii reklamowych i można za ich pomocą skutecznie realizować cele marketingowe. Zaletą obu aplikacji jest niewątpliwie wysoki współczynnik zaangażowania odbiorców wobec komunikatów reklamowych. Czas dokładniej się im przyjrzeć.
Użytkownicy
TikTok i Snapchat to social media, których użytkownikami są głównie przedstawiciele pokolenia Z (Gen-Z) i millenialsi. Przeważają jednak Zoomerzy, czyli osoby urodzone pod koniec lat 90. Choć dane odnośnie wieku użytkowników obu platform są zbliżone, różnicę należy wskazać, jeżeli chodzi o statystyki dotyczące płci. Podczas, gdy kobiety stanowią 56% wszystkich użytkowników Snapchata, w przypadku Tik Toka jest ich mniej niż połowa – 44%.
Ogólny wygląd
Jak wyglądają obie platformy? Na Snapchacie do czynienia mamy z trzema widokami: stroną “Friends”, która zawiera listę znajomych, aparatem i stroną “Discover”. Ta ostatnia pozwala odkrywać wysokiej jakości Stories zamieszczane przez marki korzystające z aplikacji. Tik Tok również składa się z kilku stron. Pierwsza pozwala zobaczyć filmy wideo tworzone przez obserwowane konta oraz takie, które według algorytmów aplikacji zainteresują danego użytkownika. Na Tik Toku znajduje się również strona wyszukiwania, na której oprócz standardowego paska zobaczyć można aktualnie trendujące tematy. Pozostałe dwa widoki to profil użytkownika i kamera aplikacji.
Rodzaj contentu
Jakie treści publikuje się na Snapchacie i Tik Toku? Pierwsza z wymienionych aplikacji służy przede wszystkim do wymiany contentu pomiędzy przyjaciółmi. Może on przyjmować formę wiadomości tekstowych czy wideo wysyłanych do konkretnych osób, ale też Stories (historii składających się z kilku snapów). Jednak obszar “Discover” (“Odkrywaj”) umożliwia marketingowcom tworzenie reklam i stories, które promują dany produkt lub usługę. A jak jest na Tik Toku? Podczas gdy content na Snapchacie przypomina ten z instagramowych relacji, treści Tik toka przywodzą na myśl te, które można było zobaczyć w wycofanej w 2016 roku aplikacji Vine. Są to krótkie, zapętlone skecze, mini teledyski czy klipy utrzymane w stylistyce vlogowej.
Możliwości marketingowe
Co oferuje Snapchat?
Snapchat to aplikacja, która daje mnóstwo możliwości tworzenia kampanii reklamowych. Kampanie na Snapchacie prowadzą między innymi takie marki jak H&M czy McDonald’s, ale również średnie firmy, które dążą do zwiększenia świadomości marki lub produktu wśród odbiorców. Na czym polega reklama na Snapie? Może przyjąć formę dziesięciosekundowego filmiku z opcją przekierowania na stronę, sponsorowanych filtrów autorstwa marki, a nawet soczewek AR (rozszerzonej rzeczywistości)! Poza tym w aplikacji wyróżnić możemy:
- reklamy dodawane pomiędzy treści w zakładce “Discover” – reklamy wertykalne, zajmujące cały ekran, trwające do 10 sekund
- treści reklamowe dodawane pomiędzy Live Stories, których zalecana długość to nie więcej niż 5 sekund
- reklamy dodawane pomiędzy Stories użytkowników – treści są “pocięte”, standardowe krótkie filmiki układają się w większą całość.
Jak marka może wykorzystać Snapchat? To doskonałe miejsce do udostępniania takich treści, które nie zostały pokazane jeszcze w żadnym innym miejscu w sieci. Jakieś przykłady? Proszę bardzo: “za kulisami”, czyli scenki z życia pracowników, dzienniki, wideo pokazujące proces powstawania produktu, wywiady, relacje z ciekawych wydarzeń.
Możliwości na Tik Toku
A jak pod względem możliwości marketingowych prezentuje się Tik Tok? Oczywiście naturalną formą obecności marki na platformie jest własny kanał. Wymaga on jednak posiadania w swoim zespole osób, które dobrze czują się przed kamerą. To przecież wokół wideo kręci się życie użytkowników Tik Toka. Nieocenioną alternatywą jest wykorzystanie podczas działań marketingowych influencerów, którzy już mają zasięg i sprecyzowaną grupę odbiorców. Jednak to nie jedyne możliwości. Tik Tok to też płatne reklamy, za pomocą których można promować swoje produkty i usługi. Jakie formaty wyróżniamy?
- TopView – pełnoekranowa, 60-sekundowa reklama wideo z automatycznie odtwarzanym dżwiękiem
- Brand Takeover – 3-5 sekundowe nagranie lub gif, które wyświetlają się np. po otwarciu aplikacji
- In-Feed Ads– max. 60-sekundowa reklama w zakładce “dla Ciebie”, która umożliwia wejście w interakcję np. komentowanie
- Branded Effects – efekty, filtry, naklejki przekazywane użytkownikom przez markę i zachęcające do aktywności
- Branded Hashtag Challenge – zaproszenie użytkowników do tworzenia treści związanych z kampanią i oznaczanie je hashtagami
Tik Tok vs Snapchat – która platforma będzie lepsza dla działań marketingowych Waszych firm?
Chcąc dotrzeć ze swoją marką do jak najszerszego grona odbiorców, nie warto poprzestawać na obecności wyłącznie na Facebooku i Instagramie, czyli najpowszechniej używanych platformach. Tik Tok i Snapchat to przede wszystkim szansa na zaistnienie w świadomości młodych odbiorców należących do pokolenia Z. Jeżeli jest to grupa docelowa Waszych firm, to istotne jest, aby nie pomijać jej w swoich działaniach marketingowych. Zarówno Tik Tok, jak i Snapchat to szansa dla marki, aby połączyć się z najmłodszą grupą odbiorców, których znaczenia stale wzrasta. Szczególnie Tik Tok z możliwościami, jakie daje USG (User Generated Content – treści tworzone przez użytkowników) jest efektywny w budowaniu świadomości produktu lub marki w ogóle. Snapchat to z kolei platforma idealna do dzielenia się ulotnymi momentami i wyświetlania istotnych treści, które mogą zainteresować użytkowników – np. w postaci Stories. Decydując się na obecność w którejkolwiek aplikacji, należy przede wszystkim zweryfikować swoją grupę docelową oraz możliwości dostarczania wartościowego i kreatywnego contentu.