Mogę się założyć, że wśród osób czytających ten artykuł, nie ma takiej, która nie korzysta z żadnego komunikatora. Prawda jest taka, że życie bez nich byłoby zdecydowanie trudniejsze, a przekazywanie sobie informacji wymagałoby więcej czasu i wysiłku. Zapewne pierwszy komunikator, z jakim każdy z nas miał do czynienia, było polskie Gadu-Gadu, którego twórcą jest informatyk Łukasz Foltyn. Słynne GG, o którym myślimy dzisiaj z ogromną sympatią, pojawiło się w 2000 roku. Nie wszyscy jednak wiedzą, że można z niego korzystać także dzisiaj. Co więcej, oprócz kosmetycznych zmian, Gadu-Gadu nadal pozostaje wierne swoim ideałom – nawet charakterystyczny dźwięk powiadomień pozostał ten sam! Jednak dzisiejszy artykuł nie będzie sentymentalną podróżą w przeszłość. Przyjrzymy się obecnie najpopularniejszym komunikatorom – co je różni, jakie mają funkcje, w jaki sposób może skorzystać z nich biznes. Zastanawiacie się, czy nie warto zainstalować nowej aplikacji? Przeczytajcie, a decyzja przyjdzie Wam łatwiej.

Telegram – przede wszystkim bezpieczeństwo

Telegram to bezpłatna aplikacja stworzona przez pochodzących z Rosji braci Pavla i Nikolaia Durovów. Pracę nad aplikacją bracia zaczęli już w 2012 roku w ramach prowadzonego projektu badawczego. Z kolei od 2013 roku z Telegramu można korzystać na urządzeniach z systemem Android. Co ciekawe, Pavel został odwołany z funkcji CEO popularnego na Wschodzie portalu społecznościowego VKontakte po tym, jak odmówił przekazania danych użytkowników służbom państwowym. Wkrótce zespół Telegrama opuścił rodzimą Rosję. Aktualnie pracuje w Dubaju.

Czym w ogóle jest Telegram? To oparta na chmurze, najszybsza aplikacja do przesyłania wiadomości na rynku. Obecnie oprogramowanie działa także na Windowsie, Linuksie, iOS-ie, a także macOS-ie. Podstawowe funkcje komunikatora to: wykonywanie połączeń głosowych, wysyłanie wiadomości, przesyłanie zdjęć, plików wideo, dokumentów oraz poczta głosowa. 

Jako jej najważniejsze zalety wskazuje się:

prostotę – interfejs jest w pełni intuicyjny i maksymalnie uproszczony, od razu wiadomo, jak używać wszystkich funkcji aplikacji

bezpieczeństwo – aplikacja obiecuje niezawodną ochronę przed atakami 

prywatność – Telegram nie wykorzystuje danych użytkowników do wyświetlania reklam. W każdym momencie można też usunąć jakąkolwiek wiadomość, po której nie zostanie ślad

synchronizację między wszystkimi urządzeniami

brak limitów – na Telegramie można przesyłać pliki nielimitowanej wielkości oraz różnego typu

– jedna grupa rozmówców pomieści nawet do 200 tysięcy członków

Możliwości marketingowe Telegrama

Co charakteryzuje większość grupy docelowej Waszego biznesu? Zapewne to, że przeważającą część swojego czasu spędzają przed ekranem smartfonów. Dlatego powinniście to wykorzystać, komunikując się z nimi i uwzględniając w strategiach marketingowych np. Telegram. Jest to dobry sposób na nawiązanie bliższych relacji ze wszystkimi użytkownikami. Chcą oni nie tylko zobaczyć, co macie do zaoferowania. Chcą także nawiązać kontakt i wejść w interakcję z marką. A wykorzystanie komunikatorów internetowych jest idealne do osiągnięcia tego celu.

Dlaczego akurat Telegram? Jak już wcześniej wspomniałem, pozwala na posiadanie nieograniczonej liczby kanałów i grup. Można tworzyć grupy liczące do 200 000 osób. Jaka jest różnica między kanałem a grupą? W przypadku grupy to administrator jest odpowiedzialny za dodawanie uczestników. Z kolei w kanałach to użytkownicy decydują o tym, który chcą subskrybować. Każdy użytkownik Telegrama, który dołączy do danego kanału, zobaczy treści publikowane przez firmę i zostanie powiadomiony o nowych postach za pośrednictwem kanału informacyjnego. Co więcej, treść kanałów publicznych można oglądać w Internecie bez konta Telegrama i są one indeksowane przez wyszukiwarki!

Telegram - aktualności.

Co jeszcze do zaproponowania ma narzędzie firmom? 

  • boty, czyli rozwiązanie idealne dla przedsiębiorstw, ponieważ można zautomatyzować odpowiedzi na często zadawane pytania
  • planowanie wysyłania wiadomości automatycznie 
  • możliwość przeprowadzania wśród użytkowników ankiet (zarówno w grupach, jak i w kanałach)

WhatsApp – jak działa i na czym polega jego fenomen?

Według danych z lipca 2021 pokazujących miesięczną liczbę aktywnych użytkowników, to właśnie WhatsApp dominuje w świecie komunikatorów. Korzysta z niego 2 mld osób. W przypadku drugiego na liście Messengera są to 1.3 mld. Dlaczego to WhatsApp cieszy się największą popularnością? Za jego sukcesem stoi prosty interfejs i konto połączone z naszym numerem telefonu. Poza tym aplikacja szybko stała się przede wszystkim alternatywą dla drogich międzynarodowych rozmów.

Aplikacja oferuje też specjalnie dostosowane narzędzie dla firm – jest to WhatsApp Business. Oprócz funkcji wersji przeznaczonej dla osób prywatnych (wysyłanie wiadomości tekstowych, głosowych, wykonywanie połączeń zwykłych i wideo, tworzenie czatów grupowych), w WhatsApp Business otrzymamy także narzędzia, które ułatwiają odpowiadanie klientom. Służą automatyzacji, sortowaniu i szybkiemu wysyłaniu odpowiedzi. Są to takie opcje jak: automatyczne powitanie, automatyczne wiadomości poza godzinami pracy firmy, szybkie odpowiedzi i oznaczanie tagami klientów.

WhatsApp - tagi.

Marketing na WhatsAppie – możliwości aplikacji

W kontekście marketingu WhatsApp to nie tylko szansa na poprawę jakości obsługi klienta, która staje się bardziej bezpośrednia i efektywna. Firmy powinny zainteresować się także tworzeniem katalogu w aplikacji WhatsApp Business. Czym jest katalog? Za jego pomocą można z łatwością prezentować i udostępniać klientom swoje produkty i usługi. Jest on wyświetlany w profilu firmy. Katalog umożliwia potencjalnym klientom przeglądanie oferty firmy i skontaktowanie się z nią. Co więcej, użytkownicy mogą wybrać interesujący ich produkt lub usługę, udostępnić go znajomym lub po prostu wysłać wiadomość do firmy z zapytaniem. Dlaczego katalog jest przydatny w marketingu? Ponieważ jego udostępnienie, umożliwia małym firmom promowanie oferty i zwiększenie zasięgu wśród potencjalnych klientów. 

Messenger – komunikator nie bez problemów

Messenger, czyli czatowa aplikacja od Facebooka, która wystartowała w 2011 roku, pozwala wysyłać wiadomości, filmy, zdjęcia, a dodatkowo pozwala je komentować i reagować na nie za pomocą emotikonów. Messenger służy także do wykonywania połączeń głosowych i wideorozmów. Pomimo oczywistych zalet komunikatora, jakim są między innymi połączenie z Facebookiem i prosty interfejs, Messenger nie jest aplikacją bezproblemową. Praktycznie od początku jej istnienia wprowadzano zmiany, z których duża część powodowała niezadowolenie użytkowników i wywoływała irytację. Fakty są jednak takie, że niewielu z nich zdecydowało się na odejście od tego komunikatora.   

Messenger – następca email marketingu?

Obecnie Messenger to świetne narzędzie nie tylko dla celów prywatnych, ale także tych biznesowych. Przez aplikację możemy skontaktować się nie tylko z użytkownikiem Facebooka, ale także z markami, które posiadają fanpage. Niektórzy specjaliści sugerują nawet, że Messenger może zdetronizować e-mail marketing. Koncepcyjnie jest do niego podobny, ale w praktyce działa zgoła odmiennie. Różni się przede wszystkim styl komunikacji – jest on dużo bardziej konwersacyjny.

Komunikatory - Messenger.

A dlaczego firma powinna korzystać z Messengera? Przede wszystkim ułatwi i przyspieszy w ten sposób kontakt potencjalnemu klientowi. Odnalezienie na Facebooku firmy i wysłanie do niej wiadomości trwa zdecydowanie krócej, niż znalezienie danych kontaktowych na stronie internetowej. Jednak Messenger to nie tylko ułatwienie dla potencjalnego klienta, ale też dla samego przedsiębiorstwa. Chodzi oczywiście o boty, czyli narzędzia, które właściwie skonfigurowane, wykonują sporo pracy za nas. Dzięki nim użytkownik, który kontaktuje się z marką, już na wstępie przechodzi “wstępną selekcję” za pomocą szablonów pytań i odpowiedzi. 

Telegram, WhatsApp, Messenger – wybierzcie komunikator dopasowany do Waszych potrzeb

Oczywiście nie ma jednoznacznej odpowiedzi na pytanie, który komunikator wybrać. Chcecie oderwać się od imperium Zuckerberga i na pierwszym miejscu stawiacie bezpieczeństwo? Wypróbujcie Telegram. Szukacie prostego interfejsu i chcecie zintegrować komunikator ze swoimi kontaktami? Wypróbujcie WhatsAppa. Zależy Wam na prowadzeniu konwersacji bez opuszczania innych programów i na synchronizacji z Facebookiem? Pomimo częstych awarii, zapewni Wam to Messenger. Jednocześnie pamiętajcie, że wymienione w artykule aplikacje to tylko niewielki wycinek świata komunikatorów. Być może najlepiej w Waszym przypadku sprawdzi się Skype, Viber lub Signal.

Jeżeli z kolei nadal zastanawiacie się, czy warto wybrać komunikatory jako element swoich działań marketingowych, myślę, że artykuł rozwiał Wasze wątpliwości. Podczas gdy inni właściciele firm nadal skupiają się jedynie na platformach społecznościowych, macie szansę ich wyprzedzić i trafić do klientów np. w Messengerze. Być może komunikatory nie wyprą mediów społecznościowych, ale są dla biznesu nowym kanałem dotarcia. Wykorzystajcie drzemiący w nich potencjał!


Leave a Reply

Your email address will not be published.