Sztuczna inteligencja to temat, który od wielu lat wzbudza kontrowersje. AI ma swoich zwolenników, ale i zagorzałych przeciwników, którzy wskazują na liczne zagrożenia, mogące wyniknąć na skutek rozwoju tej technologii. Nie będę jednak skupiać się dzisiaj na aspektach etycznych czy filozoficznych związanych ze sztuczną inteligencją, chociaż są one bardzo ciekawe i zachęcam do zagłębienia się w to zagadnienie. W dzisiejszym artykule razem spojrzymy na sztuczną inteligencję pod kątem jej wykorzystania w marketingu. A przyznać trzeba, że możliwości, jakie daje, jest całkiem sporo.
Zacznijmy od początku… czym jest sztuczna inteligencja?
Zanim przyjrzysz się razem ze mną AI w marketingu, przyda się małe wprowadzenie. Sztuczna inteligencja to wyrażenie, które na stałe weszło do naszych słowników. Bywa jednak, że pojęcie to jest różnorako rozumiane. Jego ojcem jest amerykański informatyk John McCarthy, który skonstruował je w 1955 roku. Według definicji McCarthy’ego sztuczna inteligencja to “konstruowanie maszyn, o których działaniu dałoby się powiedzieć, że są podobne do ludzkich przejawów inteligencji”. Obecnie potoczne znaczenie AI w dużym skrócie można przedstawić jako koncepcję, według której maszyny mają zdolność naśladowania inteligencji tożsamej do ludzkiej – myślenia, uczenia, planowania, rozumienia i interpretacji języka.
Terminu AI używa się w wielu różnych kontekstach, a badania nad nią wykorzystuje się w różnych dziedzinach, nie tylko w informatyce, ale też w filozofii, psychologii, kognitywistyce, ekonomii czy logice.
Czym jest AI Marketing? Nowoczesne i skuteczne rozwiązania
Coraz więcej firm zaczyna wdrażać inteligentne rozwiązania technologiczne. Nic w tym dziwnego. Mogą one znacznie zwiększyć wydajność operacyjną. Postęp nie omija również zespołów marketingowych. Mówimy w tym przypadku o AI (ang. Artificial Intelligence) Marketingu. Marketing sztucznej inteligencji polega na jej wykorzystaniu nie tylko w celu gromadzenia i analizy danych, ale również do podejmowania na ich podstawie automatycznych decyzji. Poza tym technologia sztucznej inteligencji służy obserwacji trendów ekonomicznych oraz zachowań odbiorców, które oczywiście mają duży wpływ na działania marketingowe. W jaki sposób już wykorzystuje się AI? Można wskazać na dwa główne obszary.
Identyfikacja i segmentacja grupy docelowej
Początkiem i podstawą wszystkich działań marketingowych jest segmentacja grupy docelowej. Wszystkie późniejsze etapy pracy nie przyniosą oczekiwanych efektów, jeżeli nie wiemy, do kogo zwracamy się ze swoimi komunikatami albo (co gorsza) myślimy, że kierujemy je do wszystkich. Tworzenie optymalnej grupy docelowej zazwyczaj składa się między innymi z analizy rynku, dotychczasowych działań czy wprowadzenia persony. Coraz częściej jednak już na tym etapie korzysta się z możliwości, jakie daje sztuczna inteligencja.
Przy wykorzystaniu nowoczesnych technologii proces staje się nie tylko szybszy, ale też bardziej precyzyjny, dzięki analizom predykcyjnym. Analiza predykcyjna jest wykorzystaniem danych, statystyk oraz technik uczenia maszynowego, aby na podstawie historii danych móc określić prawdopodobieństwo przyszłych wniosków. Tego typu technologie służą marketerom nie tylko do określenia najlepszej grupy odbiorców, ale również do jej segmentacji, czyli identyfikacji segmentów (“rodzajów” klientów) w obrębie grupy. Dlaczego jest to ważne? Umożliwia tworzenie i kierowanie jeszcze bardziej zindywidualizowanych komunikatów.
Przygotowanie, generowanie i dystrybucja komunikatów
Mając już odpowiednio określoną grupę odbiorców, specjaliści od marketingu muszą dostarczyć im właściwe komunikaty. Co w tym obrębie może sztuczna inteligencja? Pomaga przygotować dopasowane do klientów wiadomości, a także określić ich optymalną ilość i częstotliwość dostarczania. Umożliwia także wybór najlepszych kanałów, dzięki zbieraniu danych dotyczących preferencji wybranych grup klientów. A co z prezentowanymi treściami? Gdy mowa na przykład o firmach, które mają w swojej ofercie tysiące produktów, sprawdzają się oparte na sztucznej inteligencji rekomendacje produktowe, które pozwalają dopasować do klientów te produkty, w przypadku których istnieje największe prawdopodobieństwo, że ich zainteresują. AI w rekomendacjach używają między innymi Spotify i Netflix – zapewne zauważyliście, jak indywidualnie dopasowana jest ich oferta. Również generowanie treści jest możliwe dzięki sztucznej inteligencji – wykorzystują ją, chociażby takie narzędzia jak Writesonic czy copy.ai.
Zalety AI Marketingu – to, co wydawało się fikcją, staje się elementem naszej rzeczywistości
Czy zastanawialiście się kiedyś, ile czasu zajmują Wam (lub Waszemu zespołowi) takie procesy, jak precyzyjne określanie grupy docelowej czy tworzenie wielu wersji treści reklamy? Właśnie! AI to sposób na zautomatyzowanie działań, szczególnie tych powtarzalnych. Dlatego, żeby wyprzedzić swoją konkurencję, musicie traktować AI jako swojego partnera – narzędzie do coraz lepszej segmentacji odbiorców czy zwiększania ich zaangażowania. Trzymajcie rękę na pulsie i pamiętajcie, że sztuczna inteligencja przestała być domeną filmów science-fiction, a stała się nieodłącznym elementem wielu dziedzin – również marketingu.