Czy posiadasz już szkielet strategii content marketingowej? Jeśli nie, to warto zrobić go już teraz. Dlaczego? Ponieważ strategia content marketingowa to klucz do sukcesu Twojego biznesu. To przemyślany, oparty na researchu plan, który mówi Ci: jakiego rodzaju treści powinieneś tworzyć, dla kogo powinieneś to robić, na jakich kanałach i kiedy publikować, a także jak promować content, kto powinien wykonywać każde zadanie i jakich narzędzi używać. Twórcy, którzy spisują swoje strategie, mają 3-krotnie większe szanse na odniesienie sukcesu od tych, którzy tego nie robią. Przekonałem Cię? W takim razie czytaj dalej, jak stworzyć szkielet strategii content marketingowej, odpowiadając na siedem pytań.
Jak stworzyć szkielet strategii? Odpowiedz na tych 7 pytań
Po co będziesz tworzyć treści?
Przy tworzeniu szkieletu strategii content marketingowej należy rozpocząć od odkrycia „dlaczego” i ustalenia celów. Dlaczego tworzysz treści i co chcesz dzięki temu osiągnąć? Wyznacz konkretne cele, a nie ogólnikowe: ile nowych obserwujących chcesz pozyskać, jak bardzo chcesz zwiększyć ruch na stronie i do kiedy chcesz to osiągnąć? Warto ustalać cele SMART, ponieważ dzięki temu łatwiej jest mierzyć postępy i w razie potrzeby je korygować. SMART to skrótowiec od słów: Specific (konkretne), Measurable (mierzalne), Achievable (osiągalne), Relevant (istotne) i Time-bound (określone w czasie). Metoda SMART pomaga określić jasne cele biznesowe, zwiększyć skuteczność działań oraz umożliwiają łatwiejszą ocenę efektów.
Elastyczność w planie też jest kluczowa, ponieważ na bieżąco można oceniać, czy cele są zbyt ambitne, czy też można zwiększyć wymagania wobec swojego contentu. Jeśli na przykład wyznaczyłeś cel zwiększenia ruchu na stronie o 50% w ciągu dwóch miesięcy, to śledząc postępy tygodniowo, szybko dowiesz się, czy ten cel nie jest zbyt ambitny. Jeżeli tak, warto wprowadzić zmiany i dostosować plan, np. przedłużyć okres, w którym chcesz go zrealizować.
Dla kogo będziesz tworzyć treści?
Kolejnym krokiem jest określenie Twojej grupy docelowej. Kim są Twoi odbiorcy? Co ich interesuje, jakie są ich potrzeby i wyzwania? Jakie treści i formy przekazu preferują? Odpowiedzi na te pytania pomogą Ci dostosować treści do Twojej grupy docelowej i zbudować z nią trwały kontakt.
Często bywa tak, że Twoja grupa docelowa może Cię zaskoczyć i okaże się, że jest inna, niż zakładałeś na początku. Dlatego też nigdy nie definiuj swojej grupy odbiorców na podstawie domysłów lub nierealistycznych oczekiwań.
Aby poznać swoją grupę docelową na podstawowym poziomie (stanowisko pracy, dochód, wykształcenie, nawyki, preferencje), należy poświęcić czas na badania, interakcje, ankiety oraz social media listening. To proces śledzenia i analizowania rozmów i działań, które mają miejsce na platformach społecznościowych, takich jak Facebook, Twitter, Instagram czy LinkedIn. Pozwala na zrozumienie tego, co ludzie mówią o Twojej marce, Twoich produktach lub usługach, a także na śledzenie trendów w branży i reagowanie na nie. Social media listening jest ważnym narzędziem dla marketerów i przedsiębiorców, ponieważ pozwala na lepsze zrozumienie swojej publiczności i podejmowanie działań, które będą odpowiadać na ich potrzeby i oczekiwania. Znajdź kanały, które Twoja grupa docelowa najczęściej wykorzystuje do konsumowania treści i tam obserwuj ich zachowania.
Jeśli w trakcie researchu okazuje się, że masz więcej niż jedną grupę docelową, dla każdej stwórz oddzielną personę.
O czym i w jakich formatach będziesz tworzyć treści?
Kolejnym krokiem jest określenie rodzajów treści, jakie chcesz tworzyć oraz ich formaty. Czy chcesz tworzyć blogi, e-booki, filmy, infografiki, podcasty, czy webinary? Co chcesz przekazać swoim odbiorcom? Jakie informacje i wartości chcesz dostarczyć?
Zastanów się nad dwoma ważnymi rzeczami:
- nad Twoją marką (Twoją specjalizacją, tym, co sprzedajesz)
- nad Tym, co chce zobaczyć Twoja grupa docelowa
Miejsce, w którym te dwa obszary się przecinają, to Twój idealny punkt wyjścia do tworzenia contentu.
Gdzie i kiedy będziesz publikować?
Następnym krokiem jest wybór platform, na których będziesz publikować swoje treści. Czy chcesz wykorzystać media społecznościowe, bloga, czy inną platformę? Ważne jest, aby dostosować swoją strategię publikacji do Twojej grupy docelowej i preferencji odbiorców.
Nie wybieraj kanałów publikacji na podstawie swoich własnych preferencji lub widzimisię. Zamiast tego, podejmij decyzję na podstawie analizy tego, gdzie i kiedy przebywa Twoja widownia.
Czy pochłaniają treści wideo na YouTube? Czy uwielbiają słuchać podcastów w drodze do pracy? A może są oddani czytaniu postów na blogach?
Przyjrzyj się nawykom i preferencjom odbiorców, korzystając między innymi z narzędzi analitycznych wbudowanych w popularne platformy.
Jak będziesz promować content?
Promowanie treści jest kluczowe dla sukcesu Twojej strategii content marketingowej. Ważne jest, aby wybrać odpowiednie kanały promocji i dostosować je do swojej grupy docelowej. Czy chcesz wykorzystać reklamy na Facebooku, influencer marketing, czy kampanie e-mailowe?
Jak będziesz mierzyć wyniki?
Określ metryki, za pomocą których będziesz mierzyć wyniki swojej strategii content marketingowej. Czy chcesz mierzyć zasięg, zaangażowanie, pozyskiwanie leadów, czy sprzedaż?
Podczas realizacji działań content marketingowych ważne jest, aby wiedzieć, jak dobrze funkcjonuje nasza strategia, aby móc dostosować ją w razie potrzeby. Jeśli to, co robisz, przynosi pozytywne efekty, warto intensyfikować działania. W przypadku, gdy wyniki nie są zadowalające, trzeba zmienić podejście. Aby móc monitorować efekty działań, należy wyznaczyć kluczowe wskaźniki wydajności (KPI) oraz zdecydować, jak będziemy je śledzić.
Jeśli na przykład naszym celem jest zwiększenie ruchu na stronie internetowej w określonym czasie, będziemy musieli śledzić wskaźnik taki jak liczba unikalnych użytkowników odwiedzających witrynę.
W skrócie należy:
- Przyjrzeć się naszym celom
- Ustalić wskaźnik KPI dla każdego celu
- Zdecydować, jak będziemy śledzić każdy wskaźnik KPI. Jakie narzędzie będzie potrzebne? Jak często trzeba sprawdzać dane?
Jak zadbasz o to, aby trzymać się swojej strategii content marketingowej?
Jednym z największych wyzwań w zakresie content marketingu jest trzymanie się opracowanej strategii. Ważne jest określenie ram czasowych i etapów wdrażania strategii, a także regularne monitorowanie wyników i dokonywanie korekt, jeśli okazuje się, że coś nie działa tak, jak powinno.
Tym, co może Ci pomóc, jest między innymi spisanie listy członków zespołu wraz z określeniem ich konkretnych zadań, a także lista narzędzi, w które planujesz zainwestować wraz z kosztami abonamentów i przeznaczeniem.
Jak sprawdzić, czy udało Ci się stworzyć idealny szkielet (framework) strategii marketingowej?
Testem jest pokazanie go osobie, która dołącza do Twojego zespołu zajmującego się marketingiem lub konkretnie contentem. Jeżeli taka osoba po zapoznaniu się ze szkieletem strategii, rozumie, jak działasz, po co to robisz i jak może pomóc Ci osiągnąć założony cel – to znaczy, że wykonałeś misję.
Kilka słów na koniec
Stworzenie skutecznej strategii content marketingowej jest kluczowe dla każdej marki, która chce przyciągnąć i zainteresować swoją grupę docelową. Bez odpowiedniego planu działania, Twoje wysiłki w zakresie content marketingu mogą okazać się nieskuteczne lub chaotyczne. Dlatego, zanim ruszysz, stwórz szkielet strategii, odpowiadając na pytania z tego artykułu. Powodzenia!