Okres świąteczny w pełni. Zdaje się, że z każdym rokiem nastaje coraz wcześniej. Witryny sklepowe wypełnione są bożonarodzeniowymi symbolami, w centrach handlowych rozbrzmiewa „Last Christmas”, a Wasze skrzynki mailowe pewnie zalała fala wiadomości o świątecznych promocjach. Chociaż w tym roku jest już za późno na to, żeby dopiero myśleć nad rozbudowaną kampanią gwiazdkową, nic nie stoi na przeszkodzie, aby zainspirować się na przyszłość. W tym artykule przyjrzymy się kampaniom, które uchwyciły ducha świąt i odniosły sukces. Poznacie też sposoby, jak tworzyć treści odpowiednie na ten wyjątkowy okres.

Świąteczne kampanie — po co w ogóle je prowadzić?

Okres przedświąteczny jest ważny dla wielu gałęzi handlu i usług. Staje się okazją do tego, aby wraz z rosnącą konsumpcją rosły słupki sprzedaży. Jednak aby to się stało, nie wystarczy dać klientom rabat wysokości 15%. Trzeba też zaproponować im wartość dodaną, wykazać się kreatywnością i tworzyć inspirujące treści. Wymaga sporo pracy, dlatego, żeby wykorzystać tę wyjątkową okazję biznesową, działania marketingowe należy zaplanować najpóźniej do końca września. 

Pamiętajcie! W procesie podejmowania decyzji emocje grają kluczową rolę — szczególnie w święta. Jeżeli będziecie umieć oddziaływać na swojego odbiorcę, możecie być pewni jego reakcji.

Sekret najpopularniejszych kampanii świątecznych

Coca-Cola

Nie ma świąt bez czerwonej ciężarówki Coca-Coli! Choć może wydawać się to niewiarygodne, to marka napoju prowadzi kampanie ze Świętym Mikołajem już od 1920 roku. Taki wizerunek świętego, jaki wszyscy znamy, spopularyzowała właśnie Coca-Cola. Jednak Mikołaj i czerwona ciężarówka to nie wszystko. Kampanie tego giganta zawsze bazują na rozbudowanym storytellingu

W tym roku spot „Święta są magiczne, gdy się dzielimy” silnie nawiązuje do pozostałych narracji Coca-Coli. Przedstawia historię chłopca, który postanawia zbudować z kartonów sieć, dzięki której Mikołaj będzie mógł bez problemu wrzucić prezenty każdemu z mieszkańców kamienicy. Wszyscy sąsiedzi łączą siły, a także spotykają się na wspólnym świątecznym posiłku (z Coca-Colą oczywiście). Spot wzrusza przede wszystkim za sprawą głównego bohatera — dziecka, któremu szczerze zależy na tym, aby wszyscy poczuli magię świąt. 

Allegro

Platforma zakupowa zasłynęła viralowymi kampaniami świątecznymi, a największym echem odbiła się ta z 2016 roku zatytułowana „English for beginners”.

Nie sposób, żeby Was ominęła — było o niej naprawdę głośno i to w najlepszym tego słowa znaczeniu. Na dzień 10.12.2021 film ma 19 204 145 wyświetleń na YouTube! Spot podbił serca także za granicą — pisano o nim w Guardian, Daily Mail, NBC News, The Independent, USA Today, Huffington Post i Mirror. Wszyscy mówili jedno — od dawna nie powstała tak poruszająca reklama. 

Historia dziadka, który szuka na Allegro pomocy do nauki angielskiego, których potrzebuje, żeby porozumieć się ze swoją wnuczką, stał się viralem z kilku powodów. Przede wszystkim osobiście dotyka wielu z nas — praktycznie każdy ma kogoś bliskiego, kto wyemigrował i z kim widzimy się rzadko — zazwyczaj na święta. Historia jest więc jednocześnie osobista dla odbiorców, ale też na tyle uniwersalna, że jej przekaz zrozumie oglądający każdej narodowości. 

Przepisem na sukces w przypadku Allegro okazał się prosty pomysł, trochę humoru (“I’m gonna fuc*ing kill you” skierowane do gumowej kaczki), zaskakujący finał i odwołanie do wartości rodzinnych. 

Empik

Najbardziej znana świąteczna kreacji Empiku to ta z 2016 roku. 

Spot wizerunkowy „Żeby Cię lepiej widzieć” poruszył istotny problem społeczny, jakim jest zamknięcie w świecie wirtualnym. Również w tym przypadku głównym bohaterem jest dziecko — dziewczynka, która opowiada swoim zajętym elektroniką rodzicom popularne bajki. Jednak ich fabuły różnią się od tych, jakie wszyscy znamy. Wilk jest zajęty robieniem selfie, a dziewczynka z zapałkami nie chce się bawić z bohaterką, tylko pyta o ładowarkę. Gdy opowieść dobiega końca, rodzice rozpoznają w niej także siebie i to, że zaniedbywali prawdziwe relacje na rzecz świata online. Spot Empiku odniósł sukces, nie tylko dlatego, że odniósł się do większego problemu, ale też dlatego, że odbiorcy mogli zidentyfikować z rodzicami dziewczynki. Choć nie było to na pewno przyjemne, to jednak zrobiło silne wrażenie i wywołało refleksję.

EDEKA

Ten spot z 2015 roku wywołał sporo kontrowersji. EDEKA, czyli jedna z największych niemieckich korporacji biznesowych typu holdingowego postawiła na mocne przesłanie. Jeżeli jeszcze nie widzieliście tej kampanii, koniecznie musicie to nadrobić.

Choć z etycznego punktu widzenia można kwestionować zachowanie starszego mężczyzny z przedstawianej historii, to nie można odmówić filmu siły rażenia. Aktualne (z każdym rokiem coraz bardziej) przesłanie, idealnie wpasowuje się w dzisiejsze realia i prowokuje do rozmyślań. Na viralowy charakter kampanii przede wszystkim wpłynęło szokujące zaskoczenie.

Sprawdzone pomysły na świąteczny content

W jaki sposób „przemycić” święta w swoim contencie? Wypróbujcie te sposoby.

Świąteczne poradniki i checklisty

Jak idealnie zapakować prezenty? Jak zorganizować firmową imprezę świąteczną? Jak upiec ciasto, które będzie wspominane przez gości aż do kolejnej Wigilii? Święta to intensywny czas. Pomóżcie swoim odbiorcom przez niego przejść. Pomyślcie, co będzie dla nich przydatne i ułatwi im organizację. Uwaga: poradniki nie muszą ograniczać się tylko i wyłącznie do zakresu działań przedsiębiorstwa, ale muszą pasować do grupy docelowej i wizerunku firmy.

Konkurs

Aktywizujcie swoją społeczność, chociażby poprzez zorganizowanie bożonarodzeniowego konkursu z nagrodami. Pamiętajcie, że zarówno zadanie konkursowej, jak i nagrody trzeba dopasować do kontekstu. Wykorzystajcie fakt, że okres przedświąteczny to czas, kiedy odbiorcy nastawieni są na relaks i zabawę. 

Jeżeli organizujecie konkurs za pomocą mediów społecznościowych, pamiętajcie o użyciu świątecznych hashtagów do zwiększenia widoczności (np. #świątecznykonkurs, #święta2021, #świątecznykonkurs[nazwamarki], #świątecznerozdanie).

Konkurs świąteczny.

Pokażcie jak świętuje firma

Święta to okazja, aby pokazać przedsiębiorstwo od bardziej „ludzkiej” strony i budować świadomość marki. To czas, kiedy można wrzucić na luz — udokumentujcie na przykład, jak do świętowania szykują się Wasi pracownicy. Przedstawcie historię marki, zespół, zabawne anegdoty. Dzięki temu odbiorcy Was zapamiętają i staniecie się im bliżsi niż setki innych, bezosobowych firm.

Okres bożonarodzeniowy to wyjątkowy czas — intensywny zarówno dla konsumentów, jak i marek. Ci pierwsi chcą hucznie świętować i obdarowywać bliskich trafionymi prezentami. Marki z kolei chcą w pełni wykorzystać sezon, zwiększyć sprzedaż i osiągnąć zyski dzięki przemyślanym kampaniom. Warto, aby Wasze firmy także co roku przełączały się na „tryb świąteczny”, dostarczały swoim odbiorcom szczególnych treści i cieszyły się rosnącymi słupkami sprzedaży.


Leave a Reply

Your email address will not be published.