Na każdym kroku spotykasz się w sieci ze streamami, czyli transmisjami na żywo na przykład w mediach społecznościowych. Robią je nie tylko celebryci i influencerzy. Coraz częściej tego typu content wykorzystują również firmy, w ten sposób łączące się ze swoją grupą odbiorców. Ty także chciałbyś spróbować swoich sił w transmisji na żywo? Obawiasz się jednak, że jest to trudne, a na dodatek wymaga posiadania specjalistycznego, drogiego sprzętu? Nic bardziej mylnego! Okazuje się, że czasem wystarczy dobry pomysł w głowie i smartfon w ręce. Przeczytaj mój artykuł, z którego dowiesz się, jak zrobić live na Facebooku krok po kroku.

Czym jest Facebook Live i dlaczego powinien znaleźć się wśród Twoich narzędzi marketingowych?

Nawet jeżeli nie zajmujesz się marketingiem w social mediach, z pewnością zauważyłeś, że Facebook coraz bardziej promuje na swojej platformie treści wideo. Z tą tendencją związane jest także silne promowanie transmisji na żywo – są one premiowane przez algorytm Facebooka (jeżeli je rozpoczynasz, to znajomi/fani otrzymują powiadomienie). Live na Facebook’u to transmisja wideo czasie rzeczywistym, którą możesz rozpocząć w każdym momencie z każdego miejsca na świecie – potrzebujesz tylko dobrego połączenia z Internetem. Funkcję tę platforma wprowadziła w 2016 roku, czyli całkiem niedawno. Co ważne, po zakończeniu „nadawania”, możesz udostępnić swoje nagranie jako post – nie ginie więc on w odmętach sieci.

Dlaczego jednak w ogóle warto zdecydować się na utworzenie transmisji na żywo? Przede wszystkim jest to prosty sposób na zwiększenie zasięgów i zaangażowanie odbiorców. Facebook Live umożliwia wejście z nimi w interakcję, a także pokazanie swojego biznesu od bardziej „ludzkiej strony”. Poza tym transmisje na żywo pozwalają na podzielenie się wiedzą z oglądającymi. Sprawdza się to szczególnie dobrze w przypadku profili biznesowych – możesz np. za pomocą Facebook Live odpowiedzieć na najczęściej pojawiające się pytania klientów. W ten sposób buduje się wizerunek eksperta przy jednoczesnym zmniejszaniu dystansu dzielącego Cię od odbiorców treści.

Najtrudniejszy etap – przełamanie się

To oczywiste, że najwięcej problemów sprawiają początki – niezależnie od tego, co robimy. Również transmisja na żywo wymaga „przełamania się”. Większość osób ma opory przed pokazaniem swojej twarzy i zaprezentowania się w ogóle podczas live’a. Jednocześnie nie mamy zazwyczaj podobnego problemu ze zdjęciami. Warto walczyć ze swoimi obawami, a pomoże w tym odpowiednie nastawienie. Przede wszystkim musisz zdać sobie sprawę z tego, że nie musisz być perfekcyjny – pamiętaj o tym, że praktyka czyni mistrza.

Jak zrobić live na facebooku - influencerka.

Przygotuj się do Facebook Life i rozpocznij transmisję!

Transmisje na żywo mogą być spontaniczne – sprawdza się to jednak głównie w przypadku celebrytów. Nie ważne, co mówią i, czy są przygotowani – ich fani będą oglądać live’a. Viralem stał się stream Snoop Dogga, który zapomniał, że nagrywa i przez przypadek zostawił włączonego Twitcha przez prawie 8 godzin. Wow! Mina rapera, gdy zorientował się, że kamera cały czas nagrywała jego pokój, była bezcenna. Nie wszyscy jednak możemy sobie pozwolić na taką samowolkę, jeżeli chodzi o transmisję na żywo. Dlatego należy się odpowiednio przygotować. Co mam na myśli?

  1. Zaplanuj przebieg transmisji – nie mam na myśli napisania szczegółowego scenariusza, który odegrasz kropka w kropkę. Mowa raczej o zarysie kwestii, które chcesz poruszyć. Dzięki temu unikniesz efektu chaosu. Nie zapomnij o strukturze wypowiedzi. Na początku live’a oprócz przywitania niech znajdzie się krótkie wyliczenie tego, czego odbiorcy mogą się spodziewać, pozostając z Tobą. Pomocne podczas tworzenia planu są takie narzędzia jak Evernote czy Notion.
  2. Przygotuj odpowiedni sprzęt – oczywiście, tak jak wspomniałem na początku, smartfon nada się, gdy nie posiadasz bardziej zaawansowanych urządzeń. Jeżeli jednak masz możliwość, zadbaj o odpowiednie oświetlenie i nagłośnienie. Na początek zainwestuj w statyw, który utrzyma stabilny obraz i mikrofon minimalizujący hałas w tle. Pamiętaj, że jeżeli to dopiero początek Twojej drogi z nagrywaniem, nie warto od razu wkładać w nie ogromnych sum – pozwól, aby inwestycja sama na siebie zarobiła! Rekomenduję zaopatrzyć się w mikrofon krawatowy BOYA BY-M1 za kilkadziesiąt złotych i dwa softboxy do oświetlenia (tanio kupisz je np. na Allegro). Już taki sprzęt zrobi sporą różnicę.
  3. Zadbaj o tło – zaplanuj scenografię i przygotuj miejsce, z którego nadawana będzie transmisja.
  4. Upewnij się, że masz niezawodną łączność z Internetem.

Jak uruchomić Facebook Live? Krok po kroku

Wiesz już, jak przygotować się do transmisji. W tym akapicie przeczytasz, jak zrobić transmisję na Facebooku krok po kroku.

  1. Wejdź w aplikację Facebook – Aktualności
  2. Kliknij opcję „Utwórz post” lub kliknij „Co słychać?” na samej górze ekranu
  3. Wybierz „Transmisja wideo na żywo
  4. Dostosuj opcje publikowania i prywatności
  5. Uzupełnij szczegóły (opis, lokalizacja, oznaczanie znajomych)
  6. Wybierz specjalne efekty, filtry itp. naciskając symbol różdżki
  7. Naciśnij „Rozpocznij transmisję na żywo„!

Co ważne, live na Facebooku może trwać maksymalnie 90 minut. Podczas gdy YouTube pozwala na transmisje ze smartfona wyłącznie kanałom z dużą liczbą obserwujących, na Facebooku każdy może mobilnie streamować. Tak, jak pisałem już wcześniej w artykule, po zakończeniu transmisji możesz ją opublikować (na profilu osobistym czy też stronie firmowej). Wystarczy, że wybierzesz opcję „Opublikuj powtórkę wideo„.

Jak zrobic live na facebooku - sprzęt.

Zachowanie podczas transmisji live – to warto wiedzieć!

Podstawowa zasada, o której powinieneś pamiętać podczas transmisji na żywo, jest prosta – bądź naturalny! Oczywiście, nie należy popadać w skrajność i mówić do swoich odbiorców, jak do kumpli w barze. To, co rozumiem przez hasło „naturalność” to brak zbytniego nadęcia i nieudawanie kogoś, kim się nie jest. Widzowie szybko rozpoznają fałsz. Popełniłeś błąd? Zaliczyłeś wpadkę? Nie staraj się udawać wszechwiedzącego – musisz potrafić przyznać się do pomyłek, a nawet się z nich śmiać. W ten sposób zjednasz sympatię odbiorców.

Jeżeli nadal nie czujesz się przekonany do transmisji live, to zmieni Twoje podejście!

Chociaż transmisje na żywo pojawiły się na Facebooku dopiero w 2016 roku, funkcja ta szybko stała się jedną z najważniejszych na platformie. Świadczą o tym statystyki. Oto kilka najistotniejszych danych:

  • użytkownicy Facebooka spędzają 3 razy więcej czasu oglądając transmisje na żywo niż zwykłe filmy
  • Facebook Live wywołuje 6 razy więcej interakcji niż standardowe wideo
  • jedna piąta podawanych dalej filmów to live’y

Jak widzisz, statystyki są bardzo obiecujące, a ich tendencja wzrostowa. Jeżeli do tej pory nie zdecydowałeś się na transmisje na żywo na Facebooku, pora się przełamać i zacząć dzielić contentem również w ten sposób. Nie tylko zyskasz w oczach swojej grupy odbiorców, ale też rozszerzysz zasięgi. Podziel się poniżej swoimi doświadczeniami 🙂


Leave a Reply

Your email address will not be published.