Jak większość strategii marketingowych, również social media miały czas na to, aby skumulować sporo mitów na temat strategii działania. Choć wiele z nich zostało obalonych przez twarde dane, nadal część marketerów i ich klientów w nie wierzy. Nic dziwnego. Dotrzymanie kroku szybkim zmianom, które następują w świecie social mediów to nie lada wyzwanie. Jego krajobraz podlega aktualizacjom każdego dnia — to nie przesada. Żeby móc stworzyć efektywną strategię działania ważne jest zidentyfikowanie mitów i odseparowanie ich od rzeczywistości. W tym artykule przeczytacie o najczęściej powtarzanych herezjach dotyczących social media marketingu i dlaczego należy jak najszybciej przestać w nie wierzyć.

Osoby należące do mojej grupy docelowej nie korzystają z social mediów

Czy wiecie, że według najnowszych statystyk w 2021 roku z social mediów korzysta już ponad 3.7 miliardów osób? To ogromna liczba i nadal rośnie — według prognoz w 2025 roku urośnie do 4.41 miliardów! Zdaje się, że obecnie istnieje platforma odpowiednia dla każdej osoby i do każdego typu treści. Ze znajomymi i rodziną łączymy się poprzez Facebooka czy Instagrama, specjaliści spotykają się na LinkedIn. Prawda jest taka, że znajdziecie minimum jedną platformę z użytkownikami w pewnym stopniu zbieżnymi z Waszą grupą docelową.

Użytkownicy social mediów.
Użytkownicy social mediów w liczbach — źródło

Należy skupić się wyłącznie na pozyskiwaniu followersów, którzy szybko zmienią się w klientów

Owszem — jakość jest najważniejsza, ale nie lekceważcie mocy, jaką ma duży zasięg w mediach społecznościowych. Pamiętajcie o tym, że więcej fanów oznacza też dostęp do ich followersów. To szczególnie ważne, jeśli łączycie social media marketing z influencer marketingiem. Jeżeli influencer dołącza do grona Waszych odbiorców, jego wpływ zostaje przekazany na Was poprzez asocjację.

Nie da się mierzyć wyników osiąganych w social mediach

Wyniki w social mediach są jak najbardziej mierzalne. Jednak zanim przystąpicie do mierzenia, najpierw musicie określić cel działań, wybrać wskaźniki i narzędzia pomiaru. Niestety, zbyt często oczekuje się magicznego przycisku „pomiar mediów społecznościowych”, mimo że nie ma takiego nawet w przypadku takich kanałów, jak radio czy telewizja. 

Jakie mogą być wskaźniki, którymi będziecie mierzyć skuteczność działań w social mediach? To na przykład ekspozycja, zaangażowanie czy działanie. Z kolei wśród narzędzi wymienić możemy, chociażby analitykę i monitoring mediów społecznościowych, narzędzia do pomiaru udostępnień linków czy do zarządzania kampaniami reklamowymi (np. Facebook Business Manager, Fast Tony)

Mogę bez konsekwencji ignorować negatywny feedback

Media społecznościowe to swego rodzaju widowisko. Upewnijcie się, że marka na bieżąco rejestruje i reaguje na to, co dzieje się wokół niej. Zaprezentujcie się jako słuchający i dbający o odbiorców, ponieważ tysiące innych potencjalnych klientów przygląda się Waszym działaniom. Odpowiadajcie na każdy komentarz – pozytywny czy negatywny – i zróbcie to możliwie szybko.

Najważniejsza w social mediach jest liczba polubień

Nie podlega dyskusji, że liczba fanów, followersów, polubień czy serduszek to ważny aspekt z wizerunkowego punktu widzenia. Nie tylko umożliwia budowanie społeczności skupionej wokół brandu, ale też pomaga w pozyskiwaniu partnerów biznesowych. Jednak zdobycie fanów to początek działań w social mediach, a niektóre marki też na nim kończą swoją przygodę. To błąd. Należy regularnie dostarczać odbiorcom wartościowych treści, angażować ich i nawiązywać relacje. Bez tego, nie ma mowy o sukcesie, nawet jeżeli sam profil ma tysiące obserwujących.

Media społecznościowe nie sprzedają

Platformy społecznościowe, chociaż nie są pełnoprawnymi sklepami internetowymi, mogą znacząco wspierać sprzedaż, a nawet prowadzić do jej domknięcia. W rzeczywistości dla wielu firm social media to główne narzędzie sprzedażowe! Na uwagę w tym kontekście zasługuje możliwość zbierania poprzez platformy takie jak Facebook czy Instagram ogromnych ilości danych na temat użytkowników. Dzięki niej można z precyzją określić preferowaną grupę docelową i do niej kierować reklamy.

Osiągniesz dobre wyniki zaangażowania, jeśli poprosisz rodzinę i znajomych o lajkowanie postów

Chociaż może się Wam wydawać, że widzicie wiele postów, które lubią Wasi znajomi lub członkowie rodziny, algorytmy Facebooka i innych mediów społecznościowych są nieco bardziej wyrafinowane w przypadku określania, które posty będą wyświetlane. Aby media społecznościowe promowały Wasze treści, będziecie potrzebować różnych osób wchodzących w interakcję z treściami. To konieczne zarówno, żeby zwiększyć zasięg, jak i pokazać się w feedach użytkowników (środkowych kolumnach, które wyświetlają się po wejściu w aplikację).

Fakty i mity SMM.

W social mediach możesz publikować tylko treści, które w 100% dotyczą Twojej oferty

Dajcie sobie pozwolenie, aby opowiedzieć większą historię i tworzyć content marketing, który jest związany z Waszą firmą, ale nie jest w 100% o Waszej firmie. Zastanówcie się, czy Wasze treści mają wartość dodaną. Czy tworzycie content, którego ludzie naprawdę chcą, oczekują, potrzebują? Jeżeli nie, to zacznijcie intensywniej pracować nad researchem i opracowaniem tematów.

Zmień dni publikacji na wtorek i czwartek, godziny na od 8 do 15, a zauważysz niesamowity wzrost zainteresowania Twoim profilem

Mogę się założyć, że nie raz ktoś chciał Was przekonać, że odkrył idealny czas publikacji i jego statystyki poszybowały w górę. Oczywiście nie mówię, że tego typu zmiana nie nastąpiła. Mitem jest jednak istnienie jednej, uniwersalnej, idealnej pory publikacji. Wszystko zależy od tego, w jakiej działacie branży i kto jest Waszym odbiorcą. 

To, co należy zrobić przed ustaleniem harmonogramu publikacji w social mediach to:

  • stworzenie planu przykładowego dnia z życia Waszej persony i zastanowienie się, w jakich momentach sięga po telefon, aby przejrzeć social media
  • sprawdzenie statystyk na platformach, gdzie jesteście obecni (np. na Instagramie wejdźcie w swoim profilu w Statystyki→ Twoja grupa odbiorców→ Najbardziej aktywne pory)

Mity pod lupą — nie wpadnij w ich pułapkę!

Poznaliście już najpowszechniejsze kłamstwa i mity stojące za mediami społecznościowymi. Teraz nadszedł czas, aby raz na zawsze je porzucić i przyjrzeć się faktycznym, popartym badaniami taktykom, które sprawią, że marka odniesie sukces w social mediach. W tym celu zapraszam Was do regularnego odwiedzania mojego bloga. Znajdziecie tutaj poradniki i tipy, dzięki którym Wasza obecność w social mediach przełoży się na realne wyniki osiągane przez biznes.


Leave a Reply

Your email address will not be published.