Facebook, LinkedIn, Twitter, Instagram, TikTok… W ostatnich latach liczba platform społecznościowych wzrosła i przewiduje się, że nadal będą powstawać kolejne. Wraz z ich rosnącą popularnością i liczbą aktywnych użytkowników, social media marketing (SMM) staje się kluczowym elementem strategii wielu firm. Wystarczy spojrzeć na kilka statystyk, aby przekonać się dlaczego:
- 1.9 miliarda — dzienna liczba aktywnych użytkowników Facebooka
- ponad 500 milionów — dzienna liczba aktywnych kont na Instagramie
- ponad 2 miliardy — miesięczna liczba zalogowanych użytkowników YouTube’a
Wniosek jest prosty. Nie uwzględnianie w swojej strategii marketingowej mediów społecznościowych sprawia, że jest ona niekompletna. Jednak zarządzanie kilkoma profilami, tworzenie na nie contentu i analizowanie danych jest trudniejsze, niż się niektórym wydaje. Dla firm z ograniczonymi zasobami i czasem efektywne zarządzanie social mediami może stanowić nie lada wyzwanie. Jeżeli Wy także sami próbujecie swoich sił w social media marketingu, przeczytajcie ten artykuł. Mam dla Was 5 wskazówek, dzięki którym zoptymalizujecie swoje wysiłki.
1. Organizacja to podstawa
To żadne odkrycie, że bycie zorganizowanym ułatwia wykonywanie trudnych zadań. Stwórzcie swój social media marketingowy kalendarz. Dzięki niemu będziecie mieli w jednym miejscu harmonogram wszystkich publikacji. Niech w kalendarzu znajdzie się oprócz dnia i godziny: informacja o platformie, na której publikujecie oraz rodzaju contentu. Kluczem efektywnej strategii social marketingowej jest rozplanowanie treści na dany okres (np. tydzień), a nie przytłaczanie odbiorców publikacją wszystkiego, co mamy w zanadrzu jednocześnie. Dzięki uporządkowanemu harmonogramowi możecie zwizualizować sobie swój content w czasie. Przyda się on także podczas tworzenia nowych treści, aby zweryfikować, jakie tematy zostały już poruszone, a jakie wymagają uzupełnienia.
Istnieje wiele sposobów na to, jak stworzyć swój social media marketingowy kalendarz. Wykorzystać można takie narzędzia jak Google Drive, Trello, Evernote lub pobrać i wydrukować szablony (np. od HubSpot). Kalendarz może przybrać różną formę i być mniej lub bardziej szczegółowy — najważniejsze jest to, aby ułatwiał Wam pracę. Dlatego dopasujcie go do swoich potrzeb i stylu pracy.
2. Śledźcie dane
Śledzenie wyników, jakie uzyskują Wasze działania w social mediach to konieczność. W ten sposób upewniacie się, że osiągacie cele założone w strategii.
Jakie dane powinniście dokumentować? Platformy takie jak LinkedIn, Twitter i Facebook dają wgląd w statystyki kont i poszczególnych postów. Warto korzystać z tych informacji. Na co zwrócić uwagę? Dane takie jak zasięg, wyświetlenia, interakcje, obserwujący i udostępnienia mogą pomóc w określeniu, jak radzą sobie Wasze posty. Z biegiem czasu będziecie mogli zaobserwować ogólne wzorce i trendy dotyczące Waszych działań w social mediach, a na ich podstawie podejmować decyzje dotyczące przyszłej strategii. Oczywiście to, jak będziecie badać skuteczność swoich wysiłków, będzie zależało od celu, jaki obraliście — czy jest to pozyskiwanie leadów, budowanie lojalności klientów czy może świadomości marki?
Pamiętajcie, że analiza wyników pomaga zrozumieć odbiorców i dowiedzieć się, co generuje największe zainteresowanie. Bez niej nie można doskonalić swoich treści.
3. Zarezerwujcie czas na szukanie pomysłów
Przy tak dużej ilości dostępnych informacji, znalezienie treści odpowiednich dla Waszych odbiorców może wydawać się przytłaczające. Dlatego zarezerwowanie sobie czasu na (ukierunkowane!) przeglądanie Facebooka, LinkedIna czy innej platformy, której używacie, może Wam pomóc i przyspieszyć proces researchu.
Jak szukać pomysłów? Na przykład posługując się branżowymi słowami kluczowymi, hashtagami lub przeglądając grupy. Innym łatwym sposobem na znalezienie ciekawych treści jest subskrypcja branżowych newsletterów. Stale dostarczają one świeżych i wyselekcjonowanych informacji. Warto przejrzeć je, aby zobaczyć, czy coś się wyróżnia i jest warte tego, aby podzielić się ze swoimi odbiorcami.
4. Dostosowujcie treści do platformy
Wiele osób uważa, że media społecznościowe są użytecznym narzędziem dystrybucji i wykorzystują ten sam przekaz w każdym kanale. To błąd! Jeśli chcecie odnieść prawdziwy sukces w social mediach, powinniście traktować każdą platformę indywidualnie, biorąc pod uwagę jej funkcjonalności i cechy.
- Facebook — platforma szczególnie dobra dla treści związanych z newsami, rozrywką. Grupy na Facebooku to sposób na nawiązanie kontaktu z „idealnymi” odbiorcami
- LinkedIn — profesjonalna sieć, która najlepiej sprawdza się w przypadku B2B (Business to Business). Obejmuje również LinkedIn Pulse, czyli platformę do publikowania i dystrybucji treści.
- Instagram — miejsce idealne, jeżeli w Waszych działaniach przeważa wysokiej jakości content wizualny. Za pomocą Instagrama możecie dotrzeć do nowych odbiorców, ale nie liczcie, że dzięki niemu przyciągniecie duży ruch na blog
- Pinterest — platforma, którą można wykorzystać między innymi podczas recyclingu treści; tak jak Instagram przeznaczona jest dla treści wizualnych
Pamiętajcie! Jeśli chcecie powiększyć grono lojalnych fanów, zastosujcie kreatywną strategię dla każdego kanału społecznościowego. Weźcie pod uwagę dane demograficzne swoich obserwujących i udostępniajcie treści, które najbardziej do nich przemawiają. Sposób, w jaki przekazujecie tę samą informację, będzie się różnić w zależności od sieci społecznościowej, w której publikujecie.
5. Wykorzystajcie narzędzia
Wyobraźcie sobie, że jesteście na 8 różnych platformach i publikujecie ręcznie na każdej z nich 3 razy dziennie. Koszmar! Wszystko, co prawdopodobnie będziecie robić cały dzień, to pozbawione jakiejkolwiek produktywności pospieszne publikowanie.
Zostawcie monotonną pracę narzędziom i spróbujcie zautomatyzować jak najwięcej czynności. Zdecydujcie, którego oprogramowania do zarządzania mediami społecznościowymi będziecie używać do planowania treści. Rozważcie wszystkie możliwości – każda firma ma przecież inne potrzeby i wymagania. Przykładami narzędzi do automatyzacji działań w social mediach są Buffer oraz Hootsuite. Dzięki tym narzędziom można zautomatyzować publikowanie, zaplanować posty z wyprzedzeniem, kontrolować konta na różnych platformach i analizować dane.
Zaplanujcie swoje piny, tweety, posty (łącznie z hashtagami) za jednym razem na cały miesiąc. Takie podejście pozwoli zaoszczędzić czas, pomoże być bardziej produktywnym i skoncentrowanym na ogólnej strategii.
Social media marketing — wykorzystajcie potencjał Facebooka i spółki
Przywykliśmy już do tego, że duża część naszego życia przeniosła się do social mediów. A za użytkownikami podążają w tym samym kierunku też firmy. Chcą przecież być ze swoimi przekazami tam, gdzie potencjalni klienci. Wy również wykorzystajcie stale rozwijające się platformy, aby docierać do swoich grup docelowych, budować wizerunek i stale być w kontakcie z odbiorcami. Owszem, marketing w mediach społecznościowych może być ciężką pracą. Jednak trudno zignorować korzyści, jakie dają prawidłowo wdrożone działania. Dlatego zastosujcie się do 5 wskazówek z tego artykułu, cieszcie się z korzyści, jakie daje social media marketing i udoskonalajcie swoje strategie.