Niektórzy właściciele firm nadal lekceważą media społecznościowe, które według nich są platformą odpowiednią jedynie do nawiązywania kontaktów towarzyskich. W rzeczywistości jest to potężne narzędzie biznesowe! Media społecznościowe pomagają zwiększyć autorytet firmy, budować jej świadomość i łączyć biznes z potencjalnymi klientami. Poza tym social media, takie jak Facebook, posiadają wbudowane narzędzia dające wgląd w dane dot. użytkowników oraz możliwość kierowania płatnych reklam do tych osób, w przypadku których istnieje największa szansa na konwersję.
Może też zdarzyć się tak, że przed wejściem do świata social mediów powstrzymuje Cię przekonanie o nieatrakcyjności branży, w jakiej działasz. Uważasz, że nie pozwala ona na stworzenie ciekawego contentu? Czas porzucić marketingowe kompleksy i przekonać się, że nawet działając w „nudnej” branży, można dostarczać treści interesujące z punktu widzenia użytkowników. Co prawda, jest to wyzwanie, ale przecież właśnie takie zadania dają najwięcej satysfakcji! Zobacz na przykładach z naszego podwórka i zza granicy, jak tworzyć atrakcyjny content do mediów społecznościowych nawet dla najmniej efektownej branży.
Content dla „nudnej” branży – kilka wskazówek na start!
Wiesz, co łączy odnoszące sukcesy firmowe profile w mediach społecznościowych? Dostarczają swoim odbiorcom unikalnej wartości. Czasem jest to branżowa wiedza przekazana w przystępny sposób, czasem pokazanie kulis działalności, a czasem zapewnienie treści wywołujących uśmiech lub wzruszenie.
Zanim przejdziemy do inspirujących przykładów, zapoznaj się z tymi wskazówkami, dzięki którym nawet content „Kopciuszka” wśród marek, celnie trafi do odbiorców:
1. Bądź pomocny – ludzie uwielbiają pożyteczne treści, które pomagają im rozwiązywać problemy. Pokaż, w jaki sposób Twój produkt/usługa może ułatwić im życie! Twórz poradniki, instrukcje, wideo tutoriale.
2. Stwórz bohatera, którego ludzie pokochają – brand hero to świetny pomysł dla praktycznie każdej firmy chcącej zdobyć sympatię potencjalnych klientów. Dobrze przemyślana postać będzie pozytywnie się kojarzyć, a po jakimś czasie stanie się skutecznym elementem identyfikacji wizualnej. Poza tym jego „przygody” (oczywiście powiązane z działalnością marki) to źródło niekończących się pomysłów np. na posty na Facebooku.
3. Wyzbądź się „nadęcia” – jeżeli uważasz, że Twoja branża jest nudna, to spraw, aby nabrała rumieńców! Zmień swoje nastawienie i postaraj się zmienić nastawienie innych. Twórz content pełen humoru, nawiązań do aktualnych wydarzeń czy popkultury. W ten sposób odbiorcy poznają prawdziwy charakter firmy i uda się wam znaleźć wspólną płaszczyznę.
Od tych profili warto się uczyć! 3 przykłady skutecznych działań w social mediach
Charmin
Nawet firmy produkujące papier toaletowy mają potrzeby… w zakresie mediów społecznościowych! I mogą dostarczać uwielbiane przez użytkowników treści! Udowadnia to Charmin, utrzymując spójny, konsekwentny przekaz i wykorzystując humor.
Charmin jest także odpowiedzialny za stworzenie hashtagu #tweetfromtheseat, który zachęca obserwujących do tweetowania swoich przemyśleń z toalety. Biorąc pod uwagę, że 74,5% Amerykanów przyznaje się do korzystania z telefonu w toalecie, nie jest zaskoczeniem, że ta kampania wywołała ogromne zaangażowanie.
TIP! Jeżeli działasz w nudnej branży, szukasz sposobu na ocieplenie wizerunku lub konkurenci oferują produkty o zbliżonych cechach/funkcjonalnościach, zainteresuj się stworzeniem brand hero. Tak jak Charmin! Maskotka marki ma za zadanie ucieleśniać wartości brandu, budować jego tożsamość, ułatwiać odbiorcom nawiązywanie więzi emocjonalnej i uatrakcyjniać storytelling.
Razor Dollar Shave Club
Posty na Twoim profilu firmowym to tylko kropla w morzu treści. Dlatego, publikując zdjęcie przedstawiające filiżankę kawy z podpisem „Uwielbiam soboty!” nie sprawisz, że odbiorca pomyśli: „wow, muszę tutaj wracać po więcej”. Wyróżnij się z tłumu przyciągającą wzrok grafiką lub zabawnym, oryginalnym memem.
Jeżeli masz czas i zasoby, wykorzystaj też możliwości TikToka, tak jak na przykład firma Razor Dollar Shave Club, która dostarcza klientom pocztą maszynki do golenia i inne produkty do pielęgnacji ciała. W ich filmikach oswaja się i łamie tematy tabu związane z depilacją – zarówno w kontekście kobiet, jak i mężczyzn. Bezpośrednie podejście do tematu, nieszablonowość i luz spowodował, że firma zyskała mnóstwo fanów, a tym samym – klientów, z którymi rezonuje jej przekaz. Również Facebook Razor Dollar Shave Club pozbawiony jest wszelkiego nadęcia. Przydatne treści dotyczące pielęgnacji publikowane są na zmianę ze śmiesznymi memami czy komiksami.
Kurka Wolna
To kolejny przykład pokazujący, że przemyślany brand hero z charakterem może zadecydować o sukcesie marki. Kurka Wolna – bo o niej mowa – jest maskotką marki o tej samej nazwie i należy do firmy Polskie Fermy Grupa Producentów Sp. z o.o., która dostarcza jaja z wolnego wybiegu. Pomijając ciekawą pod względem pomysłu i copywritingu stronę www Kurki Wolnej, na szczególną uwagę zasługują social media marki. Dzięki maskotce marka stała się prawdziwym lovebrandem i zbudowała wokół siebie internetową społeczność. A jaka jest Kurka Wolna? Nie do podrobienia!
Na Facebooku można obserwować jej przygody, zobaczyć, gdzie tym razem ją poniosło (bo musicie wiedzieć, że Kurka Wolna chodzi, gdzie chce, bez pytania i bez ograniczeń). Swego czasu Kurka była też obecna na Twitterze, gdzie zaczepiała użytkowników i nie bała się odważnie „dziobać”, zamiast „ćwierkać”.
Nie ma nudnych branż! Musisz tylko to udowodnić
Każda marka – nawet uważana przez niektórych za nudną czy trudną – może odnieść korzyści z obecności w mediach społecznościowych. Zapewnienie rozrywki odbiorcom pomaga skupić ich uwagę na Twoim biznesie na tak długo, aby mogli poznać jego mocne strony i dokonać zakupu. A tworzenie chętnie udostępnianych, zaskakujących treści, może pomóc w rozszerzeniu zasięgu poza dotychczasową klientelę. Oczywiście osiągnięcie tego jest możliwe tylko poprzez planowanie działań związanych z treścią i testowanie na różnych platformach. Zacznij eksperymentować!