Każda firma może czerpać korzyści z możliwości dotarcia do ogromnej liczby odbiorców, jaką dają platformy społecznościowe. Istnieje jednak pewna pułapka, w którą wpadają niektórzy przedsiębiorcy. Mowa o spędzaniu zbyt dużej ilości czasu na działaniach, które nie przynoszą widocznych efektów. Dlatego w tym artykule postanowiłem pokazać Wam kilka przydatnych skrótów. Dzięki nim zaoszczędzicie czas. A każdy przedsiębiorca wie, że czas to pieniądz.

Skróty w social media marketingu — dlaczego są pomocne?

Skuteczna strategia social marketingowa służy do przyciągania ruchu na stronę i zwiększania świadomości marki. Jednak musicie wiedzieć, które działania są warte tego, aby poświęcać im czas. Pamiętajcie też, że część zadań można zautomatyzować lub zlecić na zewnątrz. Wdrażając pewne skróty, nie tylko zaoszczędzicie czas, ale też zwiększycie swoją produktywność i skuteczność działań marketingowych.

Droga na skróty — dobre vs złe praktyki

Jak w przypadku większości rozwiązań, skróty mogą okazać się błogosławieństwem lub przekleństwem. Za przykład weźmy automatyczne odpowiedzi. Owszem — zaoszczędzą Wam czas, jednak w social mediach personalizacja to must-have. Wasi odbiorcy chcą wiedzieć, że rozmawiają z człowiekiem, a nie z robotem. 

Innym złym pomysłem jest publikowanie tych samych treści na każdej platformie. Pamiętajcie, że każda z nich ma swoją specyfikę, a każdy kanał różni się także ze względu na tworzącą go społeczność. Wasz content musi to odzwierciedlać. 

Jest jeszcze jedna ważna kwestia, na którą należy zwrócić uwagę. Chodzi o bezpieczeństwo — w tym przypadku definitywnie nie można iść na skróty. Używanie tych samych danych logowania do wszystkich platform może być wygodne, ale w przypadku ataku hakerów, daje im łatwy dostęp do każdego z Waszych kont.

Wiecie już, czego nie robić. Przeczytajcie poniżej o dobrych praktykach, które skutecznie i bezpiecznie pomogą Wam zaoszczędzić czas.

Mężczyzna z tabletem.

Oszczędzajcie czas na 5 sposobów

Podstawy — skróty klawiszowe

Ważnym elementem social media marketingu są treści. Jednak ich przygotowanie często stanowi nie lada problem i zajmuje mnóstwo czasu. Warto więc maksymalnie ułatwić sobie ten proces. Czy wiecie, że według badań przeprowadzonych przez Brainscape, możecie rocznie zaoszczędzić 8 dni roboczych, jeżeli używacie skrótów klawiszowych? Nie wierzycie? Sprawdźcie to na przykładzie. W swoim artykule programista Iulian Gulea przedstawił 6 skrótów, dzięki którym oszczędza 62 godziny każdego roku.  

Jakie to skróty? Między innymi:

  • usuwanie całego wyrazu na raz. Skrót: option (⌥) + backspace (macOS) lub Ctrl + Backspace (Linux, Windows)
  • tworzenie kart. Skrót: command (⌘) + T (macOS), Ctrl + T (Linux, Windows)
  • zamykanie kart: Command (⌘) + W (macOS) lub Ctrl + W (Linux, Windows) 
  • blokowanie komputera. Skrót: Control + Command (⌘) + Q (macOS) lub Win (⊞) + L (Linux, Windows)
  • wysyłanie maili/wiadomości. Skrót: Command (⌘) + Enter (macOS) lub Ctrl + Enter (Linux, Windows)

Istnieją także skróty, stworzone wyłącznie z myślą o social mediach.

Na Twitterze

n — nowy tweet

l — polubienie

r — odpowiedź

t — retweet

/ — search

g + r — wzmianki

g + m — wiadomości

Na Facebooku (dotyczy Stories)

l — polubienie

c — komentarz

s — udostępnij

Stwórzcie kalendarz dla swojej strategii w social mediach

Jeżeli zapytacie osób, które prowadzą odnoszące sukcesy profile, większość z nich wskaże kalendarz publikacji w social mediach jako podstawę swojej strategii. 

Jak z niego korzystać?

  • zaplanujcie wpisy na 3 miesiące do przodu
  • przygotujcie grafiki, infografiki, cytaty i pozostałe rodzaje contentu
  • twórzcie i planujcie treści związane ze zbliżającymi się wydarzeniami i świętami 
  • przygotujcie content związany z konkursami, promocjami i ogłoszeniami dot. firmy

Oczywiście, kalendarz będzie różnił się w zależności od Waszych indywidualnych potrzeb i preferencji. Wiele stron oferuje darmowe wzory i szablony. Sprawdźcie na przykład Agorapulse lub Asanę.

Narzędzia do zarządzania platformami

Korzystanie z automatycznego planowania usprawnia komunikację w mediach społecznościowych, zwłaszcza jeśli odpowiadacie za zarządzanie kilkoma kontami. 

Ponadto planowanie umożliwia:

  • publikowanie na kilku kontach/platformach jednocześnie (z możliwością personalizacji zawartości)
  • regularnie dostarczanie odbiorcom wartościowych treści bez „spamowania” 
  • osiągnięcie spójności przekazu

Co najważniejsze, Wasze treści docierają do właściwych odbiorców we właściwym czasie. Nie musicie tego zrobić ręcznie, ponieważ dostępnych jest kilka narzędzi na przykład: Integromat, Meet Edgar.

Dzielcie się contentem z innych źródeł w swoich kampaniach social media marketingowych

Jeżeli Wasza firma prężnie działa w sieci, istnieją duże szanse, że macie w zanadrzu np. UGC, czyli treści generowane przez użytkowników. To wartościowy content, ponieważ 73% konsumentów przyznaje, że ma pozytywny wpływ na ich decyzje zakupowe i buduje ich pewność.

Oczywiście, możecie ręcznie szukać w sieci wzmianek dotyczących Waszej firmy. Jak? Na przykład sprawdzając brandowe hashtagi. Jednak działając w ten sposób, stracicie mnóstwo czasu. Lepszym sposobem jest skorzystanie z narzędzi do monitoringu takich jak Buzzsumo, SentiOne czy Brand24.

Brand24 - screen.

Uwaga: Przed udostępnianiem UCG pamiętajcie, aby najpierw poprosić o zgodę autorów treści.

Skupcie się tylko na tych kanałach, za pomocą których dotrzecie do swojej grupy docelowej

Postawmy sprawę jasno: nie musicie być na każdej platformie społecznościowej. Musicie być na tych, które są ważne dla Waszych odbiorców. Oznacza to, że musicie mieć wiedzę o swojej grupie docelowej i o tym, gdzie ich znaleźć. Te informacje powinniście zdobyć podczas researchu i tworzenia persony. 

Identyfikacja grupy odbiorców pomoże tworzyć najlepiej dopasowane dla niej treści i wybrać odpowiednie platformy do marketingu w mediach społecznościowych.

Jeżeli chcecie lepiej zrozumieć swoich odbiorców:

  • sprawdźcie, gdzie obecna i aktywna jest Wasza konkurencja 
  • przeprowadźcie ankietę dot. przyzwyczajeń Waszych klientów 

Po wykonaniu tych kroków będziecie mieć pełniejszy obraz rynku docelowego i ulubionych kanałów Waszych klientów. Dzięki temu będziecie mogli skuteczniej kierować swoje treści.

Efektywne działania w social mediach — więcej czasu na to, co ważne

Musicie mieć świadomość tego, że nie wszystkie skróty są przydatne, a wykonane nieprawidłowo mogą sprawić, że Wasze podejście do SMM będzie przestarzałe, bezosobowe i nieefektywne. Jednak dzięki narzędziom i innym wskazówkom przedstawionym w artykule możecie codziennie bezpiecznie oszczędzać czas. Wykorzystajcie te godziny na zadania, które wypromują markę, zwiększą zyski i zapewnią Wam lepszy zwrot z inwestycji.


Leave a Reply

Your email address will not be published.