Jeżeli jesteś właścicielem lokalnego biznesu i go promujesz, to na pewno wiesz, że aparat w smartfonie jest jednym z Twoich najważniejszych narzędzi i najlepszych przyjaciół. Wrzucasz od czasu do czasu do social mediów selfie z personelem zrobione w lokalu? To super sposób, aby zwiększyć autentyczność i przystępność biznesu. Warto jednak dzielić się z odbiorcami czymś więcej niż… twarzą. Aby zasygnalizować zarówno potencjalnym klientom, jak i wyszukiwarkom, czego można się spodziewać od firmy, warto dodawać też tzw. shelfies, czyli zdjęcia… półek! Dowiedz się więcej na temat obu rodzajów fotografii i tego, jak mogą pomóc Ci promować biznes.
Selfie marketing – na czym polega i jak można go wykorzystać w promocji biznesu?
Od kiedy pojawiła się moda na selfie, czyli na rodzaj fotografii autoportretowej wykonywanej z trzymanego w ręku (lub na selfie sticku) telefonu komórkowego czy aparatu cyfrowego, minęło już ponad 20 lat! Słowo selfie pierwszy raz pojawiło się w roku 2002 na australijskim forum internetowym, a popularność samego selfie zaczęła się nie od Facebooka, ale wcześniej – od serwisu MySpace.
Robienie sobie autoportretów „z rąsi” szybko stało się kulturowym fenomenem, a jego potencjał marketingowy zauważyli oczywiście marketerzy. Powstało nawet nowe określenie na jego wykorzystanie – to selfie marketing. Selfie w marketingu przede wszystkim nadaje przekazowi autentyczność i może zadziałać jak viral. Poniżej znajdziesz 5 pomysłów, jak wykorzystać popularność selfie we własnej strategii marketingowej.
5 sposobów na wykorzystanie selfie w strategii marketingowej
Zachęć fanów i obserwatorów do robienia selfie z Twoimi produktami
Zorganizuj konkurs z nagrodami, który zachęci klientów i obserwujących do zrobienia sobie zdjęcia z Twoim produktem. Poproś ich, aby zdjęcie opublikowane na Facebooku, Twitterze czy Instagramie opatrzyli specjalnie przygotowanym przez Ciebie chwytliwym hashtagiem.
Zachęć fanów i obserwujących do robienia selfie w miejscu prowadzenia działalności
To kolejny pomysł na konkurs z nagrodami – idealny dla lokalnych firm. Zorganizuj konkurs, w którym wygrywa najlepsze selfie zrobione w miejscu, gdzie prowadzisz działalność!
Chcąc zorganizować jakikolwiek konkurs w social mediach, pamiętaj, że musisz przestrzegać zasad, aby był legalny – zgodny z prawem i regulaminami platform. Najważniejsze, co trzeba wiedzieć to różnica między loterią a przyrzeczeniem publicznym. Jeżeli interesuje Cię temat legalnych konkursów w social mediach, przeczytaj ten artykuł –> Jak organizować konkursy na Facebooku i Instagramie? Poradnik
Zaoferuj zniżkę w zamian za selfie
Zastanów się, jak potrzebne i ile warte jest dla Ciebie zwiększenie widoczności i rozpoznawalności marki. Czy to 5%, czy 10%? A może więcej? Zaproponuj odpowiednią zniżkę swoim klientom, którzy na przykład opublikują selfie na Twojej tablicy czy dodadzą odpowiedni brandowy hashtag do swojego zdjęcia na Instagramie.
Zorganizuj charytatywną kampanię z wykorzystaniem selfie
To świetny pomysł, jeśli chcesz zwiększyć świadomość dotyczącą ważnego dla Ciebie problemu społecznego, a jednocześnie zwiększyć zasięg i zaangażować klientów.
Pokaż selfie Klienta
To pomysł, który może zadziałać, ponieważ wprowadza element rywalizacji. Jest to także forma konkursu. Poproś obserwujących Cię klientów o przesłanie selfie z Twoim produktem, a następnie na podstawie wybranych kryteriów, wyróżnij jedno zdjęcie. Wrzuć je następnie na swój profil w social mediach i opatrz np. hasłem: „Klient tygodnia!”.
Czym są shelfies?
Być może już dodajesz zdjęcia najpopularniejszych towarów lub usług do profilu firmy w Google. Jednak to nie to samo, co shelfies. Zamiast robić zdjęcie pojedynczym produktom, zrób zdjęcia swoich półek! Pokażesz w ten sposób różnorodność i bogactwo swojego asortymentu, a klienci będą mieli lepsze pojęcie o tym, co sprzedajesz. Jedno spojrzenie, a od razu będą wiedzieli, że jest to świetne lokalne miejsce, w którym można kupić to, czego szukają.
Po co i gdzie publikować shelfies?
Prawda jest taka, że potencjalni klienci czasem ignorują teksty, które skrupulatnie przygotowujesz specjalnie z myślą o nich. Jeśli jednak zobaczą fotografię tego, czego szukają, szybko łączą fakty – a dokładniej to 400% szybciej niż w trakcie czytania tekstu! Jednak shelfies są ważne nie tylko dla realnych klientów, ale też dla Google i lokalnego SEO. Jak można było usłyszeć w trakcie wywiadu ze specjalistą Mikiem Blumenthalem, który brał udział w programie Google dla Ekspertów Produktowych, duży nacisk kładzie się właśnie na zdjęcia typu shelfies. Dzięki takim zdjęciom produktów w profilu Twojej firmy, Google i konsument mogą dokładnie zobaczyć, jak wygląda dane miejsce i gama produktów, które oferujesz.
Ok, wiesz już, po co publikować shelfies. Przyjrzyjmy się, gdzie warto to robić.
- Profil Firmy w Google – to pierwsze i oczywiste miejsce w sieci, gdzie możesz dodawać dwa, trzy razy w miesiącu nowe, wysokiej jakości zdjęcia swojego asortymentu.
- Profile firmy w social mediach – za pomocą platform takich jak Facebook czy Instagram możesz także docierać do swoich obecnych i potencjalnych klientów, prezentując np. specjalne oferty czy okresowe dostępne produkty.
- Firmowa strona internetowa – w galerii strony www dodaj kilka shelfies, aby potencjalni klienci mogli od razu zorientować się, co znajdą w lokalu/lokalach.
- Katalogi firm, w których dodany jest Twój biznes – w tych katalogach, gdzie jest taka możliwość, dołącz fotografie, w tym shelfies.
Angażuj społeczność i chwal się asortymentem!
Zarówno selfies, jak i shelfies to rodzaje fotografii, które pomogą Ci skuteczne wypromować biznes. Te pierwsze, kreatywnie wykorzystane w akcjach marketingowych, zaangażują obserwujących i pozytywnie wpłyną na wizerunek marki. Te drugie – ułatwią podjęcie potencjalnym klientom decyzji, czy Twoja oferta jest dla nich odpowiednia. Twórz ekspozycje, które z dumą będziesz fotografować i publikować. Być może będą na tyle inspirujące, że sami klienci również będą mieli chęć zrobić im zdjęcie i podzielić się nim w sieci.