Kiedy Instagram wprowadził rolki, okrzyknięto je kopią TikToka, ale szybko stały się ulubionym formatem użytkowników. Nic dziwnego. Treści wideo z większą łatwością niż tekst docierają do odbiorców, są przystępne i angażują. Jeżeli prowadzicie działania w social mediach dla swojej marki, być może do tej pory zapieraliście się rękami i nogami przed udostępnianiem filmów. Szczególnie małe firmy uważają, że tego typu content nie jest dla nich, a na jego przygotowanie tylko stracą czas. To błąd! Przeczytajcie w tym artykule, jak działają instagramowe rolki, jak je nagrywać i dlaczego warto.

Instagram Reels — na czym polegają rolki?

Rolki to format, który Instagram wprowadził jako odpowiedź na popularność TikToka. To krótkie wideo (max. 60 sekundowe), w którym twórca może użyć różnych efektów specjalnych, muzyki, czy filtrów. Rolki zadebiutowały w sierpniu 2020 roku, a w Polsce można z nich korzystać od października 2021 roku. Choć nie są już tak świeżym tematem, nadal niewiele małych i średnich firm wykorzystuje ich potencjał na swoich firmowych kontach.

Insta Rolki wyświetlają się zarówno w profilu użytkownika (jeżeli korzystał z formatu, to pojawia się nowa zakładka z ikonką filmowego klapsa), w aktualnościach, jak i na karcie eksploruj, czy po wpisaniu hashtaga. Dają więc mnóstwo szans na to, aby dotrzeć nie tylko do obecnych, ale też potencjalnych odbiorców. 

Dlaczego warto tworzyć Instagram Reels?

Przede wszystkim rolki są skutecznym narzędziem do budowania wizerunku i promocji biznesu. Jak już wspomniałem, za ich pomocą możecie dotrzeć do szerokiego grona odbiorców, a fakt, że niewiele małych i średnich firm decyduje się na tworzenie contentu wideo, zadziała na Waszą korzyść! Za pomocą Insta Reels wyróżnicie się na tle innych, pokażecie osobowość marki, a dzięki temu zwiększycie rozpoznawalność. Poza tym przyciągniecie uwagę użytkowników Instagrama i zaangażujecie ich w swoje treści. Oczywiście pod warunkiem, że będziecie tworzyć interesujący/zabawny/intrygujący content.

Jak krok po kroku stworzyć rolkę?

Jeżeli chcecie stworzyć swoją pierwszą rolkę, koniecznie zobaczcie instrukcję poniżej.

  1. Wejdźcie na Insta i wybierzcie ikonę plusa w prawym górnym rogu
  2. Z dostępnych formatów wybierzcie → Rolka
  3. Teraz możecie skorzystać z wielu narzędzi, jakie daje do dyspozycji Instagram. Są to takie opcje jak:

Audio — wykorzystajcie oryginalny dźwięk lub wybierzcie audio z biblioteki muzycznej 

Prędkość — przyspiesz lub zwolnij dowolny fragment wideo

Wyrównanie — za pomocą tej opcji możecie stworzyć płynne przejścia między rolkami

Efekty AR (rozszerzona rzeczywistość) — skorzystajcie z biblioteki efektów wizualnych

Odliczanie — dzięki tej opcji możecie nagrać filmik bez konieczności używania rąk

  1. Gdy wideo jest gotowe, pora je udostępnić. Zrobicie to, klikając strzałkę w prawym dolnym rogu. 

Warto zaznaczyć, że robiąc rolkę, możecie skorzystać także z już istniejących materiałów. Wystarczy na etapie tworzenia Reels przeciągnąć palcem w górę ekranu i wybrać materiał z galerii.

Influencerka nagrywa film.

O tym pamiętajcie tworząc rolki na Instagramie

Oczywiście trudniejsze od tego, jak z technicznego punktu widzenia stworzyć rolkę, jest zaprzęgnięcie tego formatu do swojej strategii marketingowej. 

Zobaczcie te 4 pomysły i wykorzystajcie je na swoich firmowych profilach.

Pokażcie odbiorcom, co dzieje się w Waszej firmie „od kulis”

Krótki format, jakim jest instagramowa rolka, jest idealny do nawiązania kontaktu z odbiorcami na bardziej osobistym poziomie. A jednym z najpopularniejszych sposobów, aby to zrobić, jest umożliwienie im zerknięcia za kulisy marki.

Powiedzmy, że prowadzicie lokalną restaurację. Dzięki regularnym postom na Instagramie, odbiorcy na pewno już wiedzą, że Wasze dania to uczta dla oka. Czy jednak wiedzą, jak wygląda droga, którą przechodzą zamawiane przez nich potrawy, zanim trafią na stolik lub dotrą pod ich drzwi? Rolki to odpowiedni format, aby zaprezentować pracę kucharzy, dostawców itd. Świetnie sprawdzą się wszelki treści spod znaku „dzień z życia X”. To sposób na umożliwienie klientom wglądu w kulturę pracy firmy i podkreślenie wysiłków członków zespołu.

Edukujcie odbiorców, nagrywając proste wideo „how to”

Instagram Reels to także format, za pomocą którego możecie zaprezentować autorytet marki, a jednocześnie dostarczyć wartość, która sprawi, że odbiorcy będą wracać po więcej.

Dajcie klientom krótką instrukcję krok po kroku, jak wykorzystać Wasz produkt.

TIP: Użyjcie naklejki Q&A w swoich relacjach na Instagramie, aby zebrać pytania, a następnie odpowiedzieć na nie w rolkach. Zachęcajcie do wyrażania opinii w komentarzach do rolek i pytajcie swoich obserwatorów, co chcieliby zobaczyć w następnej kolejności.

Pokażcie swój produkt w akcji

Czy kiedykolwiek zdarzyło Wam się kupić produkt online, ale to, co otrzymaliście, było zupełnie inne od tego, czego oczekiwaliście? Oszczędźcie takiej sytuacji swoim klientom, demonstrując produkty w rzeczywistych scenariuszach.

Wyróżnijcie zalety swojego produktu. Postarajcie się podkreślić unikalną cechę oferty (USP) i zaznaczcie, dlaczego ludzie powinni kupować właśnie Wasz produkt zamiast konkurencyjnego.

Popiszcie się humorem!

Pamiętajcie o istocie rolek, czyli autentyczności i nawiązywaniu bezpośredniego kontaktu z publicznością w zabawny i osobisty sposób. Nie bójcie się wykorzystać trendującego virala lub mema, który można odnieść do Waszej marki czy branży. Możecie nawet spróbować stworzyć własny trend i poprosić obserwujących, aby się przyłączyli (nie zapomnijcie dodać unikalnego hashtagu z marką).

Jak zwiększyć liczbę wyświetleń rolki?

Algorytm Instagrama dopasowuje kolejne treści wyświetlane użytkownikom, bazując na ich dotychczasowej aktywności, podejmowanych działaniach i interakcjach. Istnieje kilka sztuczek, które możecie zastosować, aby upewnić się, że rolki są nie tylko oglądane, ale także generują zaangażowanie.

Oto one:

  • używajcie trendującego audio 
  • dodawajcie call to action np. skomentuj, zapisz na później, udostępnij
  • publikujcie rolki regularnie
  • używajcie odpowiednich hashtagów, czyli takich, którymi posługuje się Wasza grupa docelowa
Nagrywanie rolki na instagramie.

Kamera, akcja! Nagrywajcie wideo i docierajcie do swoich potencjalnych klientów

Instagramowa interpretacja formatu znanego z TikToka to sposób dla firm na dzielenie się wskazówkami, edukowanie, dostarczanie rozrywki, inspiracji i nawiązywanie kontaktu z odbiorcami. Dzięki Instagram Reels możecie zbudować silniejszą więź z obserwującymi i poprawić widoczność swojej marki. I wcale nie musicie być gigantami z tysiącami obserwujących, aby tworzyć popularne treści! Tym bardziej warto spróbować. Nadszedł więc czas, aby skorzystać z przedstawionych powyżej wskazówek i wprowadzić rolki do Waszej strategii marketingowej.


Leave a Reply

Your email address will not be published.