W poprzednim artykule na moim blogu poznaliście pierwszych sześć rodzajów marketingu, jakie wykorzystują marki na całym świecie, aby wypromować oferowane przez siebie produkty czy usługi. Być może niektóre z tych działań podejmujecie też Wy sami, jeżeli rozwijacie swoją firmę i staracie się przyciągnąć jak najwięcej potencjalnych klientów. Pamiętajcie, że część przedstawionych w artykułach rodzajów marketingu przenika się i uzupełnia, a każdy biznes na podstawie analizy rynku i swojej grupy docelowej powinien wybrać te działania, które mają największą szansę na to, aby przyczynić się do zwiększenia zysków. Zapraszam Was do poznania drugiej połowy najpopularniejszych typów marketingu.
Marketing afiliacyjny
Marketing partnerski zwany inaczej afiliacyjnym jest zyskującą na popularności techniką z zakresu marketingu internetowego. Jest to szczególny model biznesowy, który najprościej mówiąc, polega na tym, że podmioty niepowiązane z danym przedsiębiorstwem polecają jego produkty/usługi w zamian za część udziału w zysku.
Jak wygląda marketing afiliacyjny w praktyce? Wykorzystuje się najczęściej takie metody jak: banery reklamowe, rankingi ofert czy inne treści publikowane na stronach oraz w mediach społecznościowych partnera.
Zobaczcie, kim są strony marketingu afiliacyjnego i jakie czerpią korzyści z takiego układu?
- Reklamodawca (inaczej sprzedawca, usługodawca) – czyli firma, której usługi/produkty mają być wypromowane. Jaki jest jego cel? Chce dotrzeć do nowych odbiorców (potencjalnych klientów) i może pozwolić sobie na podzielenie się częścią zysków.
Co reklamodawca zyskuje, decydując się na marketing afiliacyjny? Ten model współpracy jest opłacalny, ponieważ zwiększa nie tylko zyski ze sprzedaży, ale też rozpoznawalność marki.
- Partner (inaczej afiliant, wydawca) – czyli właściciel kanału komunikacyjnego, za pomocą którego może dotrzeć do danej grupy docelowej. Na kanale tym promuje produkty/usługi reklamodawcy i pobiera prowizję za konwersję (np. kliknięcie reklamy).
Co zyskuje afiliant? Może zmonetyzować swoje zasięgi.
- Sieć afiliacyjna (nie zawsze, opcjonalnie) – jest to platforma łącząca wydawców i reklamodawców.
Przykład
Być może jeden z najbardziej znanych przykładów programów afiliacyjnych na świecie jest ten od Amazona. Między innymi Gear Patrol jest witryną partnerską Amazon. To codzienny magazyn internetowy dla mężczyzn, specjalizujący się w podróżach, jedzeniu i technologii. Strona ma dużą społeczność lojalnych obserwujących, którzy są przekierowywani do Amazon za pośrednictwem linków partnerskich.
Social media marketing
Social media marketing to obecnie jeden najważniejszych elementów digital marketingu w ogóle. Klienci stale wchodzą w interakcję z markami w mediach społecznościowych. Jeśli Waszej marki nie ma na platformach takich jak Facebook czy Instagram, sporo tracicie!
Marketing w mediach społecznościowych polega między innymi na publikowaniu treści, odpowiadaniu na komentarze i prowadzeniu płatnych kampanii reklamowych.
Jakie korzyści daje social media marketing?
- pomaga budować świadomości i rozpoznawalności marki
- przyczynia się do wzrostu lojalności klientów wobec marki
- pomaga budować autorytet
- jest okazją do zdobycia cennych danych dot. Waszej grupy docelowej
- może przyczynić się do zwiększenia ruchu na firmowej stronie
- jest sposobem na szybką i prostą interakcję w czasie rzeczywistym
Przykład
Ciekawym przykładem na wykorzystanie social mediów i zaangażowanie odbiorców była akcja Starbucksa na Instagramie. Idea była prosta – jako klient dostajesz biały, papierowy kubek od Starbucksa, musisz pomalować go w oryginalny sposób i wrzucić fotkę na swoje instagramowe konto z hashtagiem #WhiteCupContest. Nagrodą w konkursie był kubek stworzony według zwycięskiego wzoru.
E-mail marketing
Choć nowe kanały nieco przyćmiły ostatnio e-mail marketing, to jest on wciąż jednym z najlepszych sposobów do generowania leadów. Nie tylko pozwala pielęgnować relacje z odbiorcami, ale też umożliwia skuteczne budowanie wizerunku firmy jako eksperta. Za pomocą kampanii mailingowych można skutecznie wzbudzić zainteresowanie produktami czy usługami.
Na czym polega ten rodzaj marketingu? To wszelkiego rodzaju wiadomości marketingowe wysyłane za pośrednictwem poczty e-mail.
Wymaga:
- zbudowania listy mailingowej
- projektowania i wysyłania e-maili do subskrybentów
- regularnego monitorowanie wyników (np. wskaźnika open rate)
Przykład
Często podawanym przykładem skutecznego i ciekawie przygotowanego e-mail marketingu jest ten autorstwa Dollar Shave Club, czyli… producenta maszynek jednorazowych i innych produktów do pielęgnacji ciała. Specjaliście odpowiedzialni za newsletter zaprojektowali go w przejrzysty i kreatywny sposób — zarówno pod względem tekstu, jak i grafiki.
Marketing szeptany
Marketing szeptany (inaczej buzz marketing, WoMM — word of mouth marketing) to proces wywierania wpływu i zachęcania do naturalnej dyskusji na temat produktu, usługi lub firmy.
Marketing szeptany możemy podzielić na dwa rodzaje:
- będący naturalnie występującym „efektem ubocznym” działalności firmy. W takich przypadkach firma może nie mieć zamiaru aktywnie wpływać na rozprzestrzenianie się dyskusji. Jednak sposób, w jaki prowadzi działalność, tworzy tak silne wrażenia, że klienci chcą się nimi dzielić z przyjaciółmi, rodziną, obserwującymi w mediach społecznościowych itp.
- będący taktyką stosowaną do celowego i aktywnego wpływania na rozprzestrzenianie się dyskusji o firmie, jej produktach lub usługach.
Ten rodzaj marketingu może przybierać różne formy. Może np. zacząć się jako kampania w mediach społecznościowych — zawsze jednak jego istotą jest dawanie ludziom powodu do rozmowy.
Przykład
Carter Wilkerson wrzucił Tweeta, w którym zapytał, ile retweetów będzie potrzebował, aby otrzymać darmowe nuggetsy od Wendy’s (sieci amerykańskich restauracji typu fast food). Konto marki odpowiedziało, podają astronomiczną liczbę 18 milionów. Chociaż Wilkerson nie otrzymał 18 milionów retweetów, jego wpis stał się najczęściej retweetowanym na platformie. Wyobraźcie sobie, że sieć Wendy’s nie odpowiedziała na tego tweeta. Całe to pozytywne zamieszanie nigdy by się nie wydarzyło.
Event marketing
Event marketing to taktyka, w której wydarzenia markowe są wykorzystywane jako sposób komunikowania się z odbiorcami i promowania produktów lub usług.
Celem event marketingu jest stworzenie niezapomnianego doświadczenia poprzez zaangażowanie uczestników wydarzenia oraz zachęcanie ich do bezpośredniej interakcji z marką. Interakcje mogą przybierać różne formy: testowania produktu, oglądania jego demonstracji lub uczestnictwa np. w konferencji.
Przykład
Od 2003 roku Salesforce (światowy lider wśród rozwiązań CRM) organizuje coroczne wydarzenie o nazwie Dreamforce. Skupia ono globalną społeczność i można je określić jako trzydniowy, pełen atrakcji park tematyczny poświęcony Salesforce. Takie wydarzenie pozwala stworzyć wieloaspektowe doświadczenie produktu.
Marketing partyzancki
Marketing partyzancki to odmiana marketingu wirusowego. Jest taktyką promocyjną, która polega na wykorzystaniu nieoczekiwanych i niekonwencjonalnych interakcji w celu wywołania silnych emocji i fali marketingu szeptanego.
Czym charakteryzuje się marketing partyzancki?
- zazwyczaj nie wymaga dużego budżetu
- wykorzystuje proste i krótkie wiadomości
- wykorzystuje miejsc publicznych, takich jak ulice czy centra handlowe, jako nośnika reklamy
- tworzy silne, niezapomniane wrażenia na odbiorcach przekazu
Przykład
Balon iunoszący się nad kanałem w pobliżu napisu „Jest bliżej, niż myślisz”.
To jeden z wielu przykładów partyzanckiej kampanii promocyjnej filmu „To”. Nawet jeśli nie słyszałeś o demonicznym klaunie z powieści Stephena Kinga, taka kampania sprawi, że na pewno przynajmniej wygooglujecie film i przekażecie informację o tym, co widzieliście dalej.