LinkedIn stało się miejscem “premium” dla reklamy, jeżeli działasz w branży B2B i SaaS. Platforma ma ponad 675 milionów użytkowników. Nic nie mówi Ci ta liczba? Oznacza to, że za pomocą LinkedIn Ads możesz dotrzeć do 12% światowej populacji! Jeżeli platforma ta nie jest jeszcze elementem Twojej strategii marketingowej, czas to zmienić, a na reklamy na LinkedIn warto przeznaczyć część budżetu. Aby pomóc Ci w zrozumieniu tej platformy, stworzyłem ten poradnik. Dzięki niemu poznasz podstawy i będziesz mógł sukcesem rozpocząć swoje działania na LinkedIn.
Dlaczego powinieneś wkroczyć z reklamą na LinkedIn?
Możesz uważać, że lepiej wydać wszystkie środki, którymi dysponujesz na kampanię Google Ads lub sponsorowane posty na Facebooku, ale LinkedIn oferuje Ci wartość dodaną. Dlaczego? Ponieważ kanał nie został jeszcze w pełni opanowany przez digital marketingowców i wiele osób nadal ma takie samo podejście jak Ty w kwestii reklamowania się w tym miejscu. Oznacza to, że platforma jest nie tylko skuteczna, ale też opłacalna.
Wspomniałem, że LinkedIn najlepiej sprawdza się w przypadku produktów i usług B2B. Dlaczego? Ponieważ docierasz do ludzi związanych z biznesem, a sam LinkedIn charakteryzuje się czymś, co można określić jako “profesjonalną atmosferę”. Podczas gdy użytkownicy Facebooka czy Twittera używają ich, aby zabić czas czy zobaczyć, co dzieje się u znajomych, na LinkedInie obecne są osoby chętne, aby podjąć działanie w imieniu firmy. Gdy dotrzesz do nich z odpowiednią ofertą, istnieje większa szansa, że dokonają konwersji niż np. na Twitterze czy Instagramie.
Jest jeszcze jedna, bardzo duża zaleta LinkedIn. Za jego pomocą możesz zareklamować się w prawie każdej branży, o jakiej jesteś w stanie pomyśleć. Targetowanie z uwzględnieniem firmy, doświadczenia, branży, wykształcenia, tytułu zawodowego, wieku – zagwarantuje to, że Twoje reklamy zobaczą tylko ci użytkownicy, którzy najprawdopodobniej chcą tego, co sprzedajesz. Wszystko to brzmi wspaniale? Oczywiście! Dlatego czas przejść do praktycznej części i dowiedzieć się, jak wykorzystać potencjał LinkedIn Ads.
Prowadzenie pierwszej kampanii reklamowej na LinkedIn – krok po kroku
Założenie konta reklamowego i utworzenie pierwszej kampanii
Oczywiście zakładam, że chcąc wkroczyć do świata reklam na LinkedIn, masz już założone konto na tej platformie. Jeżeli nie, to nie trać ani chwili dłużej i stwórz je całkowicie za darmo w kilka minut.
Teraz czas, aby wejść w LinkedIn Campaign Managera – w tym miejscu możesz połączyć się do strony swojego biznesu, a także wybrać walutę, którą będziesz się posługiwać, opłacając kampanię reklamową.
Jeżeli jesteś nowym użytkownikiem, LinkedIn powinien sam przekierować Cię na stronę tworzenia pierwszej kampanii. Jeżeli jednak tak się nie stało, wystarczy wybrać w managerze opcję “Stwórz kampanię”/”Create Campaign”. Już w tym miejscu powinieneś pamiętać o odpowiednim nazywaniu każdej kampanii, którą będziesz tworzyć. Nazwa powinna być jak najbardziej opisowa, aby w momencie powiększania się Twojego portfolio móc odpowiednio organizować utworzone kampanie. Stwórz formułę, której będziesz mógł konsekwentnie używać.
Ustaw cel swojej kampanii
Na samym początku LinkedIn zapyta Cię o cel Twojej kampanii. Platforma proponuje wybór jednego z trzech głównych celów, odpowiadających budowie lejka sprzedażowego: Awareness, Consideration, Conversions, które na język polski tłumaczy się jako Świadomość, Zainteresowanie, Konwersje.
- Świadomość – wybierz ten cel, jeżeli chcesz poprawić rozpoznawalność marki
- Zainteresowanie – zdecyduj się na ten cel, jeżeli kampania ma za zadanie zwiększyć liczbę wizyt na stronie, zaangażowanie dotyczące postów lub odsłony konkretnego wideo
- Konwersje – ten cel wybierz, gdy chcesz generować leady, dotrzeć do osób odpowiadających na ofertę pracy lub sprawić, aby odbiorcy wykonali konkretną akcję w witrynie.
Pamiętaj, aby cel rzeczywiście w pełni odzwierciedlał Twoje oczekiwania, ponieważ jego wybór wpłynie na całą resztę kampanii.
Określ kryteria targetowania
Na LinkedIn możesz wybierać z ponad 20 różnych kategorii kryteriów dotyczących grupy odbiorców. Są to między innymi: lokalizacja, wykształcenie, umiejętności, doświadczenie, język i wiele więcej. Odpowiednie stargetowanie kampanii jest podstawą jej skuteczności, więc nie spiesz się, przechodząc przez ten proces. Musisz znaleźć złoty środek, aby dotrzeć do idealnej grupy odbiorców – z drugiej strony ustawione parametry nie mogą być zbyt “wyśrubowane”, aby całkowicie nie ograniczyć liczby osób, które zetkną się z reklamą.
LinkedIn udostępnia także opcję “Audience Expansion”, która działa na podobnej zasadzie, co “lookalike audiences” na Facebooku. Używając jej, możesz dotrzeć z kampanią do użytkowników o podobnych atrybutach.
Wybierz typ reklam, które będziesz wyświetlać
W LinkedIn Ads możesz wybrać spośród kilku różnych typów i odpowiadających im formatów reklam, które chciałbyś utworzyć. Są wśród nich: reklama z pojedynczym zdjęciem, reklama wideo, reklama spotlight, reklama w wiadomości, karuzela reklam graficznych, reklama tekstowa czy reklama konwersacyjna. Chciałby zwrócić uwagę na te z nich, które mogą wydawać się niejasne.
- Reklama spotlight – jest to reklama dynamiczna, której celem jest przekierowanie użytkownika na zewnętrzną witrynę lub landing page
- Reklama w wiadomości – to forma reklamy natywnej wyświetlanej w skrzynce odbiorczej ukierunkowanych członków LinkedIn, które zawierają pojedynczy przycisk CTA
- Reklama konwersacyjna – pozwala ona na rozpoczęcie rozmowy z członkami LinkedIn za pośrednictwem wiadomości na platformie
Reklamy na LinkedIn – ustal budżet i plan kampanii
Teraz pora na bardzo ważny etap, czyli określenie budżetu kampanii. Do wyboru masz lifetime budget (kwota, jaką chcesz przeznaczyć na cały czas wyświetlania zestawu reklam lub trwania kampanii) i daily budget (budżet dzienny).
W zależności od celu kampanii w miejscu “Optimization goal” będzie automatycznie ustawiany, aby zmaksymalizować wyświetlenia, kliknięcia czy leady. Będziesz mieć też opcję wyboru strategii ustalania stawek – choć LinkedIn może automatycznie zarządzać stawkami, aby zmaksymalizować budżet.
Kiedy ustaliłeś już budżet i strategię, możesz wybrać, aby prowadzić kampanię w sposób ciągły lub ustawić datę rozpoczęcia i zakończenia. Oczywiście zawsze możesz zdecydować się na wcześniejsze zakończenie kampanii reklamowej, jeżeli uważasz, że nie przynosi ona oczekiwanych rezultatów.
LinkedIn Ads – jak wypadają na tle innych?
Kiedy odpalisz już swoją pierwszą kampanię na LinkedIn, możesz mierzyć jej wyniki, śledząc takie wskaźniki, jak wyświetlenia czy kliknięcia. Używając tych danych, możesz optymalizować kampanię, edytować targetowanie czy próbować nowych formatów.
A teraz odpowiedź, na pytanie, które na pewno sobie zadajesz. Czy reklamy na LinkedIn są drogie? Porównując z Facebookiem i Google Ads, koszt LinkedIn Ads jest wyższy. Jednak jest to cena, jaką płacisz za to, że docierasz do silnie sprecyzowanej grupy odbiorców. Właśnie dlatego inwestycja w reklamy na LinkedIn to słuszna decyzja – pozwalają na szybkie zdobycie klientów z mocno zdefiniowanej grupy docelowej. Być może czytając ten artykuł, zorientowałeś się, że LinkedIn Ads to element, którego brakuje w Twojej strategii marketingu internetowego, a jego dodanie przyniosłoby Ci wiele korzyści? Masz jednak pewne wątpliwości albo nie wszystkie kwestie są dla Ciebie jasne? Jeżeli tak, to zapraszam do kontaktu – z chęcią odpowiem na Twoje pytania!