Czy wiecie, że w 2020 roku po raz pierwszy w historii Stanów Zjednoczonych, tamtejsze firmy wydały łącznie ponad 250 miliardów dolarów na działania reklamowe? Również w Polsce wydaje się coraz więcej. W rezultacie powstają kolejne platformy, których można używać do promocji swojego produktu, usługi, jednym słowem — biznesu. Jednak jak wybrać tę odpowiednią? A gdy podejmiecie już decyzję co do platformy, jak stworzyć samą reklamę? Należy wziąć pod uwagę wiele aspektów — analizę rynku, dobór odpowiedniego medium, procesy kreatywne. Żeby ułatwić Wam sprawę, przedstawię 10 koniecznych kroków, które należy podjąć, aby zacząć promować swój biznes dzięki reklamie online.
Określcie grupę docelową
Kiedy tworzycie reklamę, pierwszą rzeczą, jaką musicie zrobić to określenie, dla kogo ją tworzycie. Czy macie świadomość tego, że stykamy się codziennie z około 10 000 reklam? Dlatego, jeżeli dobrze nie stargetujecie swojej, to skończy jako tło w życiu przypadkowych odbiorców.
Więcej o targetowaniu i jego różnych rodzajach przeczytacie tutaj.
Jak określić swoją grupę docelową? Stwórzcie personę, czyli fikcyjną reprezentację Waszego idealnego klienta, która opiera się badaniach rynku i danych rzeczywistych klientów.
Chcecie stworzyć personę, ale nie wiecie, jak się za to zabrać? Skorzystajcie z narzędzia np. od Hubspot!
Przeprowadźcie badania rynku
Badanie rynku to zasadnicza część kampanii promocyjnej. Dzięki researchowi możecie odpowiedzieć na kluczowe pytania dotyczące rynku docelowego i odbiorców:
- ile mają lat?
- jak spędzają swój czas?
- w jakim celu korzystają z social mediów?
- żyją w mieście czy na wsi?
Takie informacje, pomogą Wam odpowiedzieć też na inne pytania. Tradycyjna telewizja czy Netflix? Instagram czy LinkedIn? Zrozumiecie, jak dotrzeć do właściwych osób, ponieważ poznacie ich upodobania. Podczas przeprowadzania badania rynku przydatne są narzędzia takie jak Market Research Kit, w którym znajdziecie instrukcje i szablony (np. do przeprowadzenia analizy SWOT, badań grupy fokusowej).
Wybierzcie platformę
Badania rynku powinny być źródłem informacji potrzebnych do wyboru platformy, dzięki której najefektywniej dotrzecie do swojej grupy odbiorców. Być może uznacie, że w Waszym przypadku odpowiednim krokiem będzie wybór nie jednej a kilku platform — na przykład połączycie social media z reklamami w wyszukiwarce. W wielu przypadkach jest to odpowiednia strategia, ponieważ otwiera możliwość dotarcia do jeszcze większej liczby potencjalnych klientów.
Podczas wyboru kanałów pamiętajcie też, że każda platforma społecznościowa ma swoją specyfikę i różnych użytkowników. Jeżeli Wasz docelowy odbiorca jest millenialsem jest dużo większa szansa, że znajdziecie go na Facebooku lub Instagramie niż na TikToku, który jest domeną Pokolenia Z.
Podejmijcie decyzję w sprawie budżetu
Jedna z podstawowych zasad dotyczących reklamy brzmi: musisz wydać pieniądze, żeby zarabiać pieniądze.
Podczas pracy nad budżetem, pamiętajcie, aby dokładnie określić:
- całkowity potrzebny budżet
- rozłożenie kosztów na poszczególne działania
- przewidywany zwrot z inwestycji (ROI)
Jeżeli sami nie decydujecie o zatwierdzeniu (lub nie) budżetu, sprawa jest dodatkowo utrudniona. Na spotkaniu, podczas którego jest omawiany, należy być przygotowanym na każde pytanie i obronę swoich racji. Nie stosujcie wypowiedzi typu: „Potrzebujemy X zł na prowadzenie kampanii Google Ads”. Zamiast tego powiedzcie: „Chcielibyśmy uruchomić serię reklam w Google. Oto lista słów kluczowych, ich miesięczna liczba wyszukiwań oraz wstępne stawki dla każdego z nich. Biorąc pod uwagę te prognozy, spodziewamy się pozyskania 500 nowych kontaktów w przyszłym miesiącu za łączny koszt X zł”.
Opracujcie przekaz dopasowany do celu kampanii
Na tym etapie wiecie już, do kogo mówicie i jak chcecie dotrzeć do tej grupy odbiorców. Nadal jeszcze jednak nie ustaliliście, co chcecie powiedzieć. Dlatego musicie zastanowić się nad nadrzędnym celem kampanii, który decydować będzie o reklamie. Chcecie, aby klienci przychodzili do Waszych sklepów stacjonarnych czy może odwiedzali stronę internetową? A może Waszym bezpośrednim celem jest zwiększenie liczby pobrań e-booka ze strony? Pomyślcie o komunikacie i tym, jak ma on wpłynąć na końcowy efekt kampanii.
Zadbajcie o zasoby kreatywne
Niezależnie od tego, czy tworzycie tekst do Google Ads, czy landing page — każdy sposób reklamy i promocji wymagać będzie zasobów kreatywnych. Mogą to być takie elementy jak:
- krótkie teksty do reklam
- zdjęcia
- niestandardowe obrazy/animacje
- materiały wideo
- GIF-y
Być może myślicie: „Nie jestem filmowcem/copywriterem/projektantem/fotografem!”. W porządku. Jeśli nie możecie zadbać o te zasoby we własnym zakresie, rozważcie zatrudnienie freelancerów lub agencji, którzy pomogą w tworzeniu materiałów i tym samym — wyjątkowej reklamy.
Określcie mierniki sukcesu
Bez względu na to, czy Waszym ostatecznym celem są polubienia stron, czy zachęcenie do zakupów online, nigdy nie powinniście uruchamiać reklamy bez uprzedniej odpowiedzi na pytania:
- jakie muszą być efekty, abyście określili kampanię jako „sukces”?
- jak zmierzycie sukces?
Zastanawialiście się już nad celem reklamy w piątym kroku, więc teraz skonfigurujcie odpowiednie śledzenie reklam. Jeśli reklamujecie się online, sprawa jest dużo prostsza niż w przypadku tradycyjnej reklamy. Istnieje duża szansa, że platforma, którą wybraliście – Facebook, Google lub LinkedIn – ma narzędzie do zarządzania i śledzenia reklam, które pozwala zobaczyć, ile miały interakcji i ile Was kosztują.
Odpalcie reklamę
Scena przygotowana! Pora, aby reklamę zobaczył świat! Proces uruchamiania reklamy inaczej wygląda w przypadku Google, a inaczej w każdym z mediów społecznościowych. Szczegółowe instrukcje znajdziecie pod podanymi poniżej linkami.
- jeżeli chcecie się promować na LinkedInie, przeczytajcie mój artykuł, w którym opisuję proces tworzenia reklam na tej właśnie platformie
- artykuł dla tych, których interesuje reklama na Snapchacie lub TikToku
- dla zainteresowanych reklamami na Facebooku
- instrukcja, dla tych, którzy wybrali na swoją platformę reklamową Instagram
Śledźcie i analizujcie wyniki
Zaletą reklam online, jest to, że możecie na bieżąco obserwować ich wyniki. Zwróćcie uwagę na te, które przynoszą dobre efekty przy niskich kosztach i – co równie ważne – na te, które kosztują dużo, ale nie są tak skuteczne.
Wprowadzajcie zmiany, dostosowujcie reklamę i… powtarzajcie
Gdy zakończycie kampanię, wykorzystajcie zdobyte informacje i doświadczenie przy tworzeniu kolejnej. Wzmocnijcie działania, które odniosły sukces, a zrezygnujcie z tych, które nie sprawdziły się i w ostatecznym rozrachunku okazały się niezbyt opłacalne.
Poznaliście uproszczony 10-etapowy proces planowania, tworzenia i uruchamiania reklamy online. Pamiętajcie, aby nie pomijać początkowych kroków! Brak analizy rynku, niedookreślenie grupy docelowej czy celu — to prosta droga do nietrafionej reklamy i „przepalenia” budżetu.