SEO w Polsce to branża dynamiczna, stale rozwijająca się, a specjaliści chętnie dzielą się swoją wiedzą z zakresu pozycjonowania z laikami. Dlaczego? Między innymi dlatego, że sami kiedyś byli na początku SEO-ścieżki i wiedzą, że nie jest ona usłana różami. Zdobywanie wiedzy i doświadczenia wymaga konsekwentnej pracy i godzin spędzonych przed komputerem, a każde wiarygodne źródło informacji jest na wagę złota. I choć słyszy się od czasu do czasu hasła ogłaszające lub zwiastujące świt epoki SEO, dzięki najbardziej doświadczonym specjalistom wiemy, że SEO wcale nie umiera, a jedynie ewoluuje. Przestarzałe i nieskuteczne już praktyki zastępują nowe — dostosowujące się do aktualnych wymagań wyszukiwarek i użytkowników sieci. A Polscy eksperci trzymają rękę na pulsie, aby móc dostarczać swoim klientom możliwie najlepsze wyniki. 

Jednak jak w każdej branży, tak i w SEO mamy do czynienia zarówno ze specjalistami przeciętnymi, poprawnie wykonującymi swoją pracę, jak i ze Specjalistami przez duże „S”. To oni wyznaczają kierunek zmian, jako pierwsi wprowadzają na polski grunt nowe taktyki, narzędzia i technologie.

Mój ranking TOP specjalistów SEO — jak wyłoniłem osoby, które się w nim znalazły?

Chcąc wyłonić właśnie takich specjalistów, oddałem osobom związanych z SEO głos i możliwość wskazania tych, którzy według nich wnoszą najwięcej wartości do branży. Sami specjaliści nie wiedzieli podczas badania, że część z nich już znajduje się w rankingu! Poprosiliśmy ich o odpowiedź na jedno proste pytanie: „Kto według Ciebie wymiata w branży SEO?”. Eksperci nie tylko chętnie odpowiedzieli na pytanie, ale znakomita większość poświęciła chwilę na to, aby uzasadnić swój wybór, za co jestem im bardzo wdzięczny. 

Ja również miałem swoje „typy”, ale ostatecznie to sami seowcy wytypowali osoby, które znalazły się w rankingu. Zobaczcie, jak prezentuje się to zestawienie poniżej. 

LP

IMIĘ

NAZWISKO

WITRYNA

LINKEDIN

OBSERWUJĄCY

FB

OBSERWUJĄCY

IG

OBSERWUJĄCY

1

Szymon

Słowik

12 277

976

1 458

2

Damian

Sałkowski

11 579

411

402

3

Robert

Niechciał

876

-

-

-

4

Paweł

Gontarek

3 654

7 719

424

5

Michał

Suski

3 243

-

-

-

6

Dariusz

Jurek

1 788

89

186

7

Tomasz

Rudzki

790

65

-

-

8

Krzysztof

Marzec

-

9 888

209

-

-

9

Sebastian

Heymann

-

8 282

-

129

10

Grzegorz

Strzelec

5 306

712

-

-

11

Kinga

Edwards

-

2 928

918

889

12

Mateusz

Dela

-

2 883

290

15 600

13

Ewelina

Podrez-Siama

1 581

-

619

14

Karol

Soja

-

1 507

-

319

15

Max

Cyrek

1 439

265

375

16

Piotr

Michalak

1 130

10

207

17

Michał

Łyko

-

785

-

227

18

Katarzyna

Baranowska

733

-

-

-

19

Paweł

Halicki

-

728

-

-

-

20

Roman

Rozenberger

624

-

126

Ranking TOP 20 specjalistów SEO — od największej liczby głosów od innych Seowców

Uwaga: w przypadku remisu, o kolejności decydowała liczba obserwujących na LinkedIn

Szymon Słowik.

1. Szymon Słowik

LinkedIn: 12 227

Facebook: 976

Instagram: 1 458

Swoje kompetencje w zakresie SEO Szymon rozwija już od około 2010 roku. Obecnie jest właścicielem butikowej agencji Takaoto. Specjalizuje się w inbound marketingu, marketingu treści i social mediach. W tej ostatniej sferze sam jest bardzo aktywny. Zarówno na jego profilu na LinkedIn, Facebooku, jak i Instagramie często pojawiają się nowe wpisy. Z obserwującymi nie tylko dzieli się wiedzą, ale też odnosi się do bieżących wydarzeń i komentuje je. Oprócz Takaoto rozwija też drugą firmę – Tarantula SEO oferującą mocne linki z wygasłych domen. Chętnie bierze udział w branżowych konferencjach, ale to nie jedyne miejsce, gdzie można go usłyszeć. Wykłada także na dwóch kierunkach studiów podyplomowych na krakowskim AGH. Inni specjaliści docenili go za całokształt posiadanej wiedzy, pomysły na budowę sieci afiliacyjnych oraz propagowanie SEO i działań UX. 

Damian Sałkowski.

2. Damian  Sałkowski

LinkedIn: 11 579

Facebook: 411

Instagram: 402

Twórca Senuto, czyli narzędzia do automatyzacji, wspomagania optymalizacji i audytu. Autor dziesiątek wystąpień oraz wielu branżowych tekstów, między innymi książek: Analiza SEO w pigułce, Twoja firma w Google, czyli jak przeprowadzić skuteczną kampanię AdWords i współautor książki Marketing internetowy: Nowe możliwości, nowi klienci, nowe rynki. Swoje ponad 10-letnie doświadczenie wykorzystuje, pomagając firmom zajmować wysokie pozycje w wyszukiwarkach. Posiadacz tytułu Mistrza Polski SEO 2013. Entuzjasta uczenia maszynowego i wykorzystania danych w procesie SEO. Inni specjaliści przede wszystkim docenili go za stworzenie narzędzia Senuto, które na co dzień ułatwia pracę wielu z nich. Korzysta z niego ponad 14,000 ekspertów!

Robert Niechciał

3. Robert Niechciał

LinkedIn: 876

Zaraz za Mistrzem Polski SEO 2013, miejsce przypadło… wicemistrzowi polski SEO z 2013 roku! Robert jest praktykiem SEO z imponującym 17-letnim doświadczeniem i partnerem Vestigio — agencji marketingowej, która skupia się na policzalnych formach marketingu. Absolwent kierunku Elektrotechnika na Politechnice Krakowskiej. Szkoleniowiec i prelegent na krajowych i międzynarodowych konferencjach (w maju będzie można go usłyszeć na SEO & Content Camp organizowanym przez WhitePress). Entuzjasta nowych technologii i… tenisa ziemnego. Specjaliści, którzy wskazali Roberta jako SEO-wymiatacza przede wszystkim wskazywały na jego pomysły związane z NLP i semantyką, czyli najgorętsze trendy SEO w 2022 roku.

Paweł Gontarek.

4. Paweł Gontarek

LinkedIn: 3 654

Facebook: 7 719

Instagram: 424

Paweł Gontarek jest CEO butikowej agencji Zgred i agencji SEO/SEM Semgence. Współpracuje zarówno z małymi, jak i dużymi firmami. Zajmuje się też szkoleniami i konsultingiem z zakresu obsługi SEO, zapewniając profesjonalne wsparcie klientom w celu zwiększenia ruchu na ich stronach internetowych. Z wykształcenia jest informatykiem. Inni specjaliści docenili to, że dzieli się na swoim blogu SEO Zgred (istniejącym od 2010 roku) i w kursach rzetelną wiedzą. Jego podejście do SEO jest zdroworozsądkowe — w przeciwieństwie do niektórych unika budowania wokół tematu otoczki tajemnicy, nie robi z niego „czarnej magii”, która dostępna jest tylko dla wybranych. Na jego Instagramie przekonacie się, że oprócz pozycjonowania jest miłośnikiem dobrego jedzenia i kotów rasy norweski leśny.

Michał Suski.

5. Michał Suski

LinkedIn: 3 243

Sam o sobie pisze: digital marketer z miłością do SEO. Poza tym szkoleniowiec i współzałożyciel Surfer SEO — narzędzia wspierającego proces optymalizacji i automatyzacji pracy z contentem, które stało się jednym z podstawowych instrumentów dla polskich i zagranicznych pozycjonerów. Dzieli się swoim doświadczeniem i wiedzą dotyczącą SEO oraz biznesu na konferencjach takich jak semKRK, Kolbuszowa 2.0 czy Founders Mind. Według kolegów i koleżanek z branży Michał wnosi dużo jakościowej wiedzy oraz globalnej perspektywy.

Dariusz Jurek 2.

6. Dariusz Jurek

LinkedIn: 1 788

Facebook: 89

Instagram: 186

Head of SEO w Search Marketing Angels w Wielkiej Brytanii i SalesTube.tech – pierwszego w Polsce one-stop-shop dla e‑commerce. SalesTube to agencja łącząca najsilniejsze kompetencje performance marketingowe z kompleksowym wsparciem dla e-biznesów. Darek jest specjalistą SEO z 13-letnim doświadczeniem w digital marketingu, certyfikowanym konsultantem w Google Adwords oraz posiadaczem certyfikatu z obsługi i analizy Google Analytics. Lista konferencji, szkoleń i kursów, w których uczestniczył (na całym świecie), potrafi przyprawić o zawrót głowy. Zdobywca między innymi prestiżowych certyfikatów podczas szkoleń Search Engine Strategy (Tampa, USA) oraz Bruce Clay – Advanced SEO Training (Los Angeles, USA).

Tomasz Rudzki

7. Tomasz Rudzki

LinkedIn: 790

Facebook: 65

Head of R&D w Onely, którego praca i publikacje doceniane są nie tylko na naszym podwórku, ale też przez zagranicznych specjalistów. Artykuły jego autorstwa pojawiły się między innymi na tak popularnych portalach, jak Moz czy Search Engine Journal. W 2019 roku podczas konferencji TechSEO Boost w Bostonie otrzymał nagrodę Best Technical SEO Research. Wśród określeń dotyczących Tomka, jakie przesyłali uczestnicy ankiety, padły między innymi słowa: „jeden z TOP Seowców, jakiego znam”. W wolnym czasie Tomek jeździ na rowerze, wędruje, czyta e-booki i… programuje w Pythonie.

Krzysztof Marzec

8. Krzysztof Marzec

LinkedIn: 9 888

Facebook: 209

CEO w DevaGroup, czyli agencji reklamowej z tytułem Partner Google Premier i Google Rising Star, działającej w branży od 1999 roku. Specjalista z zakresu między innymi SEO, SEM, Google Analytics i content marketingu. Oficjalny sędzia European Search Awards 2021 – jednej z największych imprez w branży SEM. O jego autorytecie świadczy, chociażby fakt, że pięć polskich Uczelni/Akademii powierzyło mu prowadzenie wykładów. Gospodarz semCAST, czyli marketingowego podcastu o rozwijaniu swojego biznesu. Autor książek (m.in. Narzędzia Google dla e-commerce), kursów on-line i uczestnik branżowych konferencji (np. MobileTrends, I love Marketing). Pomysłodawca i organizator semKRK, czyli barcampu skupiającego nawet około 500 osób z branży SEM. 

Sebastian Heymann

9. Sebastian Heymann

LinkedIn: 8 282

Instagram: 129

Head of SEO w EACTIVE #wiemyjak, czyli wrocławskiej agencji SEO i Performance Marketingu ze statusem Partnera Google Premium, Facebook Marketing Partner oraz Partnera Allegro Ads, która działa na rynku od 2000 roku. Praktyk, który w tematyce SEO i analityce „siedzi” od 2011 roku. Sebastian sam siebie określa: SEOwiec, Analityk Internetowy, SEMita. Tworzył strategie zwiększania widoczności między innymi dla serwisów: e-podróznik.pl, przepisy.pl czy biletyna.pl. Prelegent na takich wydarzeniach jak SEMcamp, SEMkrk czy Festiwal SEO. W kręgu jego zainteresowań (oprócz SEO) jest też sport — między innymi koszykówka i piłka nożna.

Grzegorz Strzelec.

10. Grzegorz Strzelec

LinkedIn: 5 306

Facebook: 712

Był head of SEO w Onecie, Chief SEO Consultantem w grupie Discovery/TVN, a obecnie jest właścicielem SEO Planner, czyli firmy zajmującej się szkoleniami i doradztwem strategicznym w zakresie marketingu w wyszukiwarkach. W całym środowisku SEO jest jedną z najbardziej rozpoznawalnych osobowości, znany po prostu jako… PAPA SEO! Przez ekspertów, których zapytaliśmy o zdanie, doceniany przede wszystkim za to, że aktywnie dociera i edukuje nie tylko przyszłych specjalistów, ale też np. właścicieli biznesów. Zasięg stworzonego przez niego kursu SEO sprawił, że w Polsce temat optymalizacji wyszedł poza zamknięty i wąski krąg wtajemniczonych.

Kinga Edwards

11. Kinga Edwards

LinkedIn: 2 928

Facebook: 918

Instagram: 889

Creative Owner w Brainy Bees, czyli agencji tworzącej content i PR dla SaaS, B2B i IT. Doświadczenie zdobywała między innymi jako specjalistka ds. social mediów i community manager, a w Brainy Bees zarządza projektami z zakresu marketingu dla klientów nie tylko z Polski, ale z całego świata. Projekty te stanowią połączenie contentu, dystrybucji, brand ambassadorshipu, PR-u i linkbuilding w skali globalnej. Sama Kinga mówi, że to praca ją napędza, dlatego w Brainy Bees pozostaje w centrum wszystkich procesów i jest na bieżąco z tym, co dzieje się w jej firmie. Choć Polska nie jest głównym obszarem jej działania, Kinga bardzo dobrze zna krajową branżę SEO i marketingu. Pytana o inspiracje do nietypowych wyzwań biznesowych w jednym z wywiadów, wskazuje podróże, które stanowią ważną część jej życia, o czym zresztą można się przekonać, odwiedzając jej Instagram.

Mateusz Dela

12. Mateusz Dela

LinkedIn: 2 883

Facebook: 290

Instagram: 15 600

Założyciel ContentLine — profesjonalnej agencji SEO skupiającej się na marketingu treści, link buildingu i konsultingu. Mateusz w branży jest już od ponad 15 lat, a pracę zaczął już w szkole średniej. Swoje doświadczenie wykorzystuje, będąc także trenerem SEO. Współpracuje zarówno z indywidualnymi klientami, jak i organizując szkolenia dla firm. Jako Seowiec specjalizuje się w pozycjonowaniu na rynek niemiecki. Oprócz tego, że prowadzi własną firmę, pracował dla kilku agencji SEO (między innymi w Krakowie, Katowicach i Warszawie). Uczestnik branżowych wydarzeń, prelegent, chociażby na Festiwalu SEO I semKRK. Prywatnie pasjonat samochodów i podróży.

Ewelina Podrez-Siama

13. Ewelina Podrez-Siama

LinkedIn: 1 581

Instagram: 619

Jedna z najbardziej rozpoznawalnych specjalistek w branży. Poza tym digital marketerka z ponad 13-letnim doświadczeniem, przedsiębiorczyni i (jak określiła ją jedna z uczestniczek ankiety) kobieta SEO-rakieta. Założycielka i prezeska Fox Strategy, czyli wrocławskiej agencji SEO/SEM. Specjalizuje się też w pozycjonowaniu aplikacji (ASO). Często gości w podcastach i występuje na konferencjach — tych branżowych i tych biznesowych np. dotyczących budowy kultury organizacyjnej w małej firmie. Przełamuje panujący stereotyp mówiący, że SEO to męska branża. Aktywnie edukuje między innymi poprzez webinary i newsletter. Oprócz swojej działalności w branży SEO ma też czas na pisanie bestsellerowych książek kulinarnych w nurcie keto, podróże oraz opiekę nad psem Teslą i ukochanymi roślinami.

Karol Soja

14. Karol Soja

LinkedIn: 1 507

Instagram: 319

Head of SEO w Vestigio, czyli agencji łączącej technologię z marketingiem. W swojej karierze był między innymi specjalistą do spraw SEO w Wirtualnej Polsce i money.pl. W branży działa od 2012 roku i niezmiennie czerpie ze swojej pracy satysfakcję i frajdę. Specjalista od działań na danych i analizy. Sam o sobie pisze: fan tabelek i wykresów. Swoją wiedzą dzieli się między innymi jako gość podcastów, webinarów i konferencji. Usłyszeć będzie go można na przykład 22 marca podczas wydarzenia Kulturalnie o SEO, gdzie wystąpi z tematem „SEO w Web 3.0?”.

Max Cyrek

15. Max Cyrek

LinkedIn: 1 439

Facebook: 265

Instagram: 375

Specjalista SEO, SEM, web designer i konsultant ds. marketingu cyfrowego z ponad 10-letnim doświadczeniem. Jego klienci to zarówno korporacje, małe firmy, jak  i osoby prywatne. CEO w Cyrek Digital — agencji marketingowej / kreatywnej / reklamowej z siedzibą w Zgierzu. Wraz ze swoim zespołem ma na koncie ponad 200 projektów SEO od 2010 roku. Jego przygoda z branżą zaczęła się w 2006 roku i od tej pory konsekwentnie zwiększa konwertujący ruch, budując strategie SEO dla swoich klientów. Ambitny specjalista, dla którego nie ma problemów, a jedynie wyzwania, którym chętnie stawia czoło. 

Piotr Michalak

16. Piotr Michalak

LinkedIn: 1 130

Instagram: 207

Od 2014 roku działa w branży SEO, obecnie związany z Grupą Tense, gdzie jest Doradcą Zarządu ds. rozwoju biznesu i starszym specjalistą SEO. Poza pozycjonowaniem serwisów, audytami i analityką zajmuje się także prowadzeniem szkoleń wewnętrznych i zewnętrznych (działy marketingu, studenci, przedsiębiorcy). Jako prelegent występował między innymi na SEO MeetUp, Festiwalu SEO, semKRK czy Targach E-handlu. Ostatnio wygrał konkurs na prelekcję podczas SEO & Content Camp organizowanego przez WhitePress (​​Czy i jak 39 dolarów na miesiąc może poprawić efekty SEO?). Współautor książki SEO Playbook Sławomira Czajkowskiego. Wykłada na Collegium Da Vinci w Poznaniu. Prywatnie fan motoryzacji i squasha.

Michał Łyko

17. Michał Łyko

LinkedIn: 785

Instagram: 227

Operations Manager w Marketin9 i Internetum oraz SEO Consultant w Linko. Przez ponad dwa lata był związany z Linkhouse. Oprócz SEO ma doświadczenie także na rynku finansowym, jest absolwentem Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie. W zakresie SEO współpracuje zarówno z agencjami, dużymi firmami i osobami indywidualnymi. Ma doświadczenie w prowadzeniu kampanii link buildingowych i content marketingowych dla biznesów z pierwszych stron gazet. Prelegent na eventach i konferencjach (między innymi Search.Conference i SEO Surgery Polska #3), którego publikacje można przeczytać między innymi na takich branżowych portalach jak Sprawny Marketing.

Katarzyna Baranowska

18. Katarzyna Baranowska

LinkedIn: 733

Wiceprezeska i SEM Managerka we wrocławskiej agencji Fox Strategy. W branży SEO od 2010 roku. Poza tym kwalifikowany specjalista Google Analytics, konsultantka i szkoleniowiec SEO. Jej artykuły przeczytać można między innymi na blogu Majestic, Marketing i Biznes, czy Marketer+. Poza tym chętnie występuje jako gość podcastów, webinarów i prelegentka (między innymi semKRK, Festiwl SEO). Uczestniczka #WebAuditChallenge. Według Katarzyny, żeby osiągać w branży SEO sukcesy, należy nieustannie szukać ciekawych szkoleń, wymieniać się doświadczeniami z innymi ekspertami, a z konkurencją nie tylko rywalizować, ale też się od niej uczyć. W wolnym czasie nałogowo pochłania kryminały i piecze.

Paweł Halicki

19. Paweł Halicki

LinkedIn: 728

Head of SEO & WEB w InPost, gdzie odpowiada za działania SEO i utrzymanie stron internetowych. Wcześniej specjalista ds. SEO w Merlin Group i konsultant ds. SEO w Domodi. Specjalista z ponad 6-letnim doświadczeniem, które zdobywał w pracy agencyjnej, in-house oraz jako freelancer. Choć Paweł nie jest typem “turboaktywnego” eksperta, to został wskazany przez kolegów i koleżanki z branży i doceniony jako świetny seowiec z doświadczeniem, który potocznie mówiąc, odwala kawał dobrej roboty.

Roman Rozenberger

20. Roman Rozenberger

LinkedIn: 624

Instagram: 126

Przedsiębiorca, specjalista SEO i kampanii Google Ads, który w branży działa od 2010 roku. Właściciel IBB Media — agencji SEO/SEM, w której zajmuje się badaniem potrzeb klientów, dobieraniem oferty i nadzorowaniem pracy nad projektami. Nie tylko pozycjonuje strony internetowe, zarządza kampaniami Google Ads, ale też prowadzi konsultacje marketingowe, prelekcje i szkolenia. Warto wspomnieć też o tym, że współpracuje z organizacjami pozarządowymi, którym pomaga im uzyskać kwalifikacje w programie Google for Nonprofits. Podejście Romana podsumowuje hasło „Decyzje podejmowane w oparciu o dane”. Poza pracą miłośnik natury i djembe.

Oblicza polskiego SEO – 20 twarzy, które warto znać

Powyższe krótkie notki bio dwudziestu specjalistów SEO, których na godnych reprezentantów branży wybrali inni Seowcy, udowadniają jedno. Ta branża jest dla każdego, pod warunkiem, że:

  • stale szuka nowych sposobów i źródeł zdobywania informacji
  • cechuje go wytrzymałość w dążeniu do celu, 
  • nieszablonowo podchodzi do rozwiązywania problemów,  
  • stale szuka sposobów, jak usprawnić pracę sobie i innym,
  • nie zatrzymuje się w miejscu (w SEO nie ma miejsca na stagnację, trzeba być na bieżąco z najnowszymi trendami, narzędziami, aktualizacjami itp.)

Nie wystarczy sama wiedza. Choć twarde kompetencje są konieczne, posiada je wielu. Żeby jednak zostać autorytetem, jak wymienione w rankingu osobowości, trzeba mieć też „to coś”, co sprawi, że klienci nam zaufają, a współspecjaliści docenią nasz wkład w branżę.


    5 replies to "TOP 20 specjalistów SEO, którzy wnoszą do branży najwięcej wartości"

    • Piotr Michalak

      Niezmiernie miło mi, że moje nazwisko pojawiło się w tym rankingu 🖤 Dziękuję i cieszę się, że wspólnie możemy tworzyć coś większego, dzięki!

    • aktotoprzyszedl

      Z całym szacunkiem do tutaj zebranych – bez wątpienia są oni specjalistami, bez wątpienia zacnymi – ale jest to ranking “Specjalistów-celebrytów” 🙂 Każdy z nich jak tu stoi, gro swojego czasu poświęca na własny PR i kreowanie wizerunku. Spora część nie byłaby w stanie zoptymalizować własnoręcznie serwisu internetowego – ponieważ w większości to teoretycy. To oczywiście nic złego, ale pokazuje to jedynie niewymierność tego rankingu.
      Proszę pamiętać, że gdzieś tam w Polsce, pogrążeni w algorytmach i projektach, pracujący po kilkanaście godzin dziennie, przyglądają się temu – skromnie i w ciszy – specjaliści niejednokrotnie bijący na głowę pod względem umiejętności i doświadczenia większość tu zebranych osób. Specjaliści, którzy są praktykami (!) i pracują na dużych klientach.
      Oczywiście wszyscy wiemy jak to działa i po co się takie zestawienia robi 😉 Brakuje tylko w tytule “Subiektywny” ranking.

      • Marcin Skiba

        oczywiście, zdaję sobie sprawę, że to tylko część świetnych specjalistów, jacy działają w branży. Ranking jest jak najbardziej subiektywny – osoby, które się w nim znalazły, zostały wskazane przez innych ekspertów, którzy docenili ich pracę. Nie wiem, z czego wynika taka surowa ocena umiejętności osób z rankingu, ale z pewnością jest niedoceniona.

      • Krzysiek Marzec

        Nie do końca się z Tobą zgodzę, znam sporo z tych osób i ich pracę i wiem, że napisały by wzorowy audyt i działania od A do Z. To, że mają inne role obecnie czy specjalizują się w czymś nie znaczy, że nagle zapomniały jak działa seo. ALE rozumiem generalną uwagę/obawy i dlatego np.: na semKRK zapraszamy ciągle nowe osoby i nowe twarze, żeby właśnie odkrywać speców których firmy chowają po piwnicach.

        A największym przegranym rankingu jestem ja bo nie dostałem linka ;d

    • Piotr

      Zastanawiający jest EML dla Grześka w samej treści tekstu 😉

Leave a Reply

Your email address will not be published.