Przestrzeń pozytywna i negatywna współpracują ze sobą, aby osiągnąć równowagę w kompozycji. Bez nich praca może przytłoczyć oko lub przeciwnie — będzie nudna. Aby upewnić się, że projekt jest zrównoważony, musicie zawsze pamiętać o planowaniu obszarów przestrzeni negatywnej tak samo, jak robicie to z przestrzenią pozytywną. Czym jednak są obie przestrzenie? Jak wykorzystuje się negative space w reklamie? O tym wszystkim (i nie tylko!) przeczytacie w poniższym artykule.

Przestrzeń negatywna vs pozytywna — na czym polega różnica?

Termin przestrzeń negatywna (negative space lub white space) odnosi się do pustych przestrzeni w projekcie. Wszystko, od obszarów między wierszami tekstu w poście na blogu, po puste miejsca na grafice lub marginesy po bokach strony internetowej, jest uważane za przestrzeń negatywną. Wcale nie musi być ona prosta i bezbarwna. Może mieć dowolny, kolor, wzór, fakturę. Najprościej mówiąc, ujemna przestrzeń to obszar wokół obiektu na obrazie.

Negatywna przestrzeń służy do organizowania i wyróżniania elementów w projekcie, dzięki czemu treść może być atrakcyjniejsza, łatwiejsza do czytania i zachęcająca do interakcji. Zdarza się jednak, że negatywną przestrzenią manipuluje się w ten sposób, aby uczynić ją faktycznym punktem centralnym, przekazać ukrytą lub podprogową wiadomość.

Teraz już wiecie, że negatywna przestrzeń to obszar, który nie zawiera żadnej treści ani elementu projektu. Jej przeciwieństwem jest przestrzeń pozytywna, czyli wszystkie obszary zajmowane przez główne elementy danego projektu. Taka przestrzeń odnosi się do tematu lub obszarów zainteresowania dzieła, podczas gdy negatywna przestrzeń wspiera całą kompozycję projektu.

Nietrudno zauważyć, że potrzebna jest zarówno pozytywna, jak i negatywna przestrzeń, aby projekt był kompletny i funkcjonalny.

Dlaczego warto używać przestrzeni negatywnej?

Stosowanie przestrzeni negatywnej  w projekcie ma wiele zalet — jest to istotny element we wszystkich formach projektowania. 

Przestrzeń negatywną można wykorzystać, aby:

  • usprawnić przepływ treści i efektywnie poprowadzić jej odbiorców
  • wspomóc nawigację i przyspieszyć interakcję użytkownika (np. przez wyróżnienie tekstu i przycisków)
  • przyciągnąć uwagę do najważniejszych elementów danego projektu
  • zbudować kontrast i jednocześnie utrzymać równowagę projektu
  • sprawić, że projekt będzie ciekawszy i wizualnie atrakcyjniejszy
  • sformatować treść i zwiększyć czytelność tekstu

Tworząc jakiekolwiek projekty, pamiętajcie o tym, jak ważna jest przestrzeń negatywna. Nazywa się ją „płucami” lub „oddechem” projektu. Choć dla laika może wydawać się zbędnym marnotrawstwem powierzchni, to w rzeczywistości jest koniecznością, która decyduje o odpowiedniej kompozycji projektu.

Przykłady wykorzystania przestrzeni negatywnej w reklamach

Na pewno zauważyliście, że ​​wykorzystanie negative space jest popularnym zabiegiem stosowanym w projektowaniu logo. W ten sposób można nadać mu dodatkowe znaczenie bez rozszerzania o zbyt wiele elementów. Najsłynniejsze marki wykorzystujące przestrzeń negatywną w logo to między innymi FedEx, Fido czy Pelican. Negatywna przestrzeń może być również skuteczna w przypadku reklamy, co widać na poniższych przykładach.

Volkswagen

W tym projekcie stworzonym przez Grabartz & Partners Germany przestrzeń negatywna została pozostawiona dokładnie tam, gdzie powinien znaleźć się produkt. Za pomocą takiego niecodziennego i odważnego zabiegu autorzy podkreślili cechę auta, czyli precyzyjne parkowanie. 

Philips

W tym projekcie autorstwa Ogilvy & Mather India nacisk kładziony jest na funkcjonalność, a nie na produkt sam w sobie. Przestrzeń negatywna uwypukla „światło”, które daje nam pojęcie dotyczące otoczenia.

Coca-Cola

Kształt kultowej butelki Coca-Coli zna każdy z nas. Patrząc na tę kreację, rozpoznajemy ją w ułamku sekundy, mimo że jej kontur wyznaczony jest przez inne elementy projektu.

Wykorzystajcie siłę przestrzeni negatywnej w swoich projektach — wskazówki

Stosujcie się do zasad hierarchii wizualnej

Hierarchia wizualna to rozmieszczenie elementów projektu według ważności. Pamiętając o tej zasadzie podczas projektowania i stosując negatywną przestrzeń, możecie pomóc w stworzeniu hierarchii informacji i poprowadzić widzów na właściwą ścieżkę.

Jednym ze sposobów zastosowania hierarchii wizualnej jest projektowanie zgodnie z układem Z. To jeden z najpopularniejszych sposobów rozmieszczania contentu, ponieważ odzwierciedla naturalne nawyki skanowania treści przez odbiorców. Najpierw patrzymy na lewy górny róg strony, następnie przesuwamy się poziomo do prawego górnego rogu, a następnie nasze oczy opadają na środek strony, a następnie poruszają się od dołu od lewej do prawego dolnego rogu.

Zwracajcie szczególną uwagę na odstępy i marginesy tekstu

Zastosowanie przestrzeni negatywnej podczas formatowania treści zapewni odbiorcom możliwość wytchnienia podczas czytania treści. To nie tylko ułatwi jej lepsze zrozumienie poprzez zwiększenie czytelności, ale także nie nadwyręży wzroku. Upewnijcie się, że kolumny tekstu nie są zbyt szerokie i zapewniają dużo miejsca na lewym i prawym marginesie strony. Z kolei optymalna interlinia (odstępy między wierszami) to 130-150% rozmiaru czcionki.

Stosujcie negative space w skali mikro i makro

Przestrzeń negatywna w skali mikro obejmuje małe odstępy między różnymi elementami w danej grupie elementów. To np. przestrzenie między wierszami tekstu czy przyciskami. Tymczasem negative space w skali makro to pusta przestrzeń, która rozciąga się na całą stronę. Otacza wszystkie indywidualne elementy i odpowiada za dzielenie bloków treści. Maksymalizacja mikro i makro przestrzeni negatywnej może pomóc w płynnym rozmieszczeniu elementów i stworzeniu odpowiednio zorganizowanego projektu.

Aby osiągnąć równowagę w projekcie, stosujcie kontrast

Użycie negatywnej przestrzeni do stworzenia kontrastu pomoże Wam wyróżnić wybrane elementy i zapewnić, że proporcja elementów projektu i pustych przestrzeni będzie wyraźnie widoczna. Jak uzyskać kontrast? Na przykład umieszczając mały obiekt na dużym, gładkim tle, aby zwrócić na niego uwagę i używając kolorów, aby podkreślić różnicę między elementami.

Przestrzeń negatywna uzupełnia i wzbogaca projekt

Dzięki przestrzeni negatywnej możecie przekazywać w swoich projektach informacje w sposób przyjemny dla oka. Pracując nad projektami graficznymi, pamiętajcie, że mniej znaczy więcej, a pusta przestrzeń potrafi podkreślić przekaz silniej niż nagromadzenie elementów. 


Leave a Reply

Your email address will not be published.