Stories (relacje) i Reels (wideo-rolki) stały się najpopularniejszymi funkcjami Instagrama. Ponieważ Stories zajmują kluczowy, górny obszar kanału, są sposobem na utrzymywanie kontaktu z odbiorcami i np. prezentowanie najnowszych ofert. Organiczne relacje to format, który świetnie nadaje się do zwiększania świadomości marki i tworzenia silniejszych relacji z klientami.
Jedyne, co robicie w relacjach to repostowanie contentu ze swojego profilu? Użytkownicy tego nie lubią. A Wy nie wykorzystujecie w ten sposób potencjału funkcji dostępnych w Stories, które zwiększają zaangażowanie odbiorców.
Jak więc podejść do tematu IG Stories? Oto wskazówki:
- Bądźcie autentyczni i pokazujcie „nieustawione” momenty ze swojego życia lub z życia firmy
- Twórzcie tutoriale, żeby ugruntować swoją pozycję eksperta w branży
- Dodawajcie do zdjęć w Stories teksty, które zachęcą odbiorców do podjęcia akcji (np. odwiedzenia sklepu, strony)
- Testujcie różne efekty, filtry i narzędzia kreatywne (np. Boomerang), aby przekonać się, co najlepiej rezonuje z Waszą grupą odbiorców
Pamiętajcie, że Instagramowe Stories mają to do siebie, że znikają po 24 godzinach. Dlatego, jeżeli dzielicie się w relacji ważnym contentem, warto zapisać ją jako wyróżnioną. Taka relacja pojawi się w kółkach widocznych nad feedem.
TIP: podzielcie swoje wyróżnione relacje tematycznie. W narzędziu Canva możecie stworzyć do nich okładki.
Analiza zachowań odbiorców relacji – to warto wziąć pod uwagę!
Socialinsider przeprowadził badania dotyczące zachowań odbiorców relacji. Analizie poddano aż 962 402 stories! Przeczytajcie najważniejsze wnioski.
Publikowanie do pięciu relacji dziennie zapewnia wskaźnik retencji powyżej 70%
Jednym z powodów, dla których Stories na Instagramie cieszą się takim powodzeniem wśród użytkowników, jest ich – jak sama nazwa wskazuje – storytellingowa natura. Dzięki Instagramowi klientom łatwiej jest poznać marki, ponieważ często prezentują one w relacjach kulisy swojej działalności, organizują sesje pytań i odpowiedzi itd. Poza tym kreatywne funkcje, z których można korzystać podczas tworzenia Stories, sprawiają, że interakcja między marką a klientami stała się o wiele przyjemniejsza i ciekawsza.
Z analizy Socialinsider wynika, że optymalna liczba relacji, jaką powinno się publikować to do pięciu dziennie, co zapewnia wskaźnik retencji powyżej 70%. Mówiąc najprościej, wskaźnik retencji Stories na Instagramie pozwala zrozumieć, jaki procent widzów ogląda Twoje relacje aż do ostatniego segmentu.
Użytkownicy Instagrama szybciej przechodzą do kolejnej relacji, gdy udostępniasz zdjęcie niż w przypadku wideo
W przypadku Stories na Instagramie marki wykorzystują w podobnych proporcjach zdjęcia i wideo. Z przeprowadzonych badań wynika, że wideo-relacje mają współczynnik tap-forward o 0,80% niższy niż zdjęcia, co oznacza, że skuteczniej przyciągają uwagę widza i podtrzymują zainteresowanie. Wskaźnik tap-forward to odsetek osób, które kliknęły, aby zobaczyć następną treść opublikowaną w sekwencji relacji na Instagramie.
Relacje w formie obrazów nieznacznie przewyższają te w formie wideo pod względem zasięgu
Użytkownicy Instagrama dzielą się na takich, którzy doceniają przejrzystą i łatwą do zrozumienia sekwencję obrazów i tych, którzy wolą być zaskakiwani wciągającymi i kreatywnymi filmami. Chociaż nie ma wątpliwości, że obecnie wideo jest potężnym formatem treści w mediach społecznościowych, to w 2021 roku Stories w postaci zdjęć przewyższyły wideo pod względem uzyskanego zasięgu. Wskaźnik zasięgu to odsetek obserwujących na Instagramie, którzy zobaczyli relację.
8 sprawdzonych pomysłów na wykorzystanie Insta Stories
Dajcie odbiorcom powód do uśmiechu
Nie zawsze musi być na serio, więc udostępniajcie także memy czy zabawne wideo. Możecie podawać dalej istniejący content albo wykorzystać swoje pokłady kreatywności i np. stworzyć własnego mema (w sieci dostępne są proste generatory). Pamiętajcie jednak o tym, aby tego typu treści były powiązane choć trochę z Waszą branżą, dziedziną, w której działacie. Każdy z nas lubi się pośmiać, więc zabawne obrazki czy filmiki będą angażować także Waszych odbiorców.
Wrzućcie materiały z wydarzenia firmowego
Czasem najlepsze, co może zrobić biznes, to pokazać się ze swojej najbardziej „ludzkiej” strony. Podzielcie się filmikiem ze świątecznej imprezy, bankietu lub takim, który pokazuje Waszą codzienną pracę.
Dzielcie się z followersami najnowszymi informacjami z branży
Pokażcie, że jesteście na bieżąco, a obserwujący będą do Ciebie wracać, aby nie umknęły im żadne trendy i nowinki.
Przedstawcie swój produkt/usługę
Instagram Story to świetny format, aby zademonstrować potencjalnym klientom, jak wygląda nowy produkt/usługa i jak może im pomóc.
Pomóżcie followersom trafić na blog
Relacje to jeden z najprostszych sposobów na kierowanie ruchu do bloga. To wszystko dzięki niedawno wprowadzonej naklejce z linkiem, która jest dostępna dla wszystkich kont. Aby uzyskać możliwie najlepsze wyniki, przyciągajcie uwagę oglądających na naklejkę z linkiem np. za pomocą zabawnych GIF-ów i innych elementów wizualnych.
Zapytajcie odbiorców o ich zdanie za pomocą ankiet
Jedną z możliwości, jakie dają relacje, jest tworzenie ankiet, które można wykorzystać w działaniach marketingowych. To prosty i szybki sposób, aby zasięgnąć opinii obserwatorów, poznać ich bliżej, czy zapytać o swój content. Wykorzystajcie ankiety, aby dowiedzieć się, co odbiorcy chcieliby częściej oglądać na Waszym profilu. Na podstawie odpowiedzi zaplanujcie treści na przyszłość. Aby stworzyć ankietę, w sekcji naklejek (ikonka z uśmiechem u góry ekranu), wybierzcie „Ankieta”.
Pokażcie opinie innych o swojej marce
Poproście klientów o wystawienie recenzji, a następnie udostępnijcie je w Stories i podziękujcie. W ten sposób pokazujecie realnych ludzi, którzy korzystają z Waszych usług, produktów i utożsamiają się z wartościami marki. Jeszcze lepiej, jeśli taka osoba ma duży zasięg, ponieważ trafiacie do wielu nowych potencjalnych klientów.
Stwórzcie quiz!
Wszelkiego rodzaju testy i quizy to świetny sposób na zaangażowanie odbiorców. Obok takiego contentu dostarczającego rozrywki trudno przejść obojętnie. Pamiętajcie — quizy powinny być proste i ciekawe! Zadawajcie pytania o swoją markę, produkty, a także ogólniejsze – o tematykę, branżę. Żeby dodać quiz do relacji, należy po wybraniu lub wykonaniu zdjęcia kliknąć ikonę z naklejką. Następnie spośród dostępnych wariantów wybrać widoczną po lewej stronie ikonę „Quiz”.
Wiecie już, czym są relacje i na jak wiele sposobów można je wykorzystać, aby zaangażować obserwujących. Do dzieła!