SEO i pozycjonowanie to dynamiczne dziedziny – stale pojawiają się aktualizacje algorytmów wyszukiwarki, a tym samym nowe rozwiązania, strategie, narzędzia i sposoby, aby poprawiać swoją pozycję w wynikach wyszukiwania. Z tego względu, aby działać skutecznie, należy trzymać rękę na pulsie. Na szczęście w sieci znajdziesz mnóstwo przydatnych źródeł, które pomogą Ci poruszać się po niespokojnych wodach SEO. 

Blogi o SEO – przydatna wiedza prosto od specjalistów

Źródłami, które szczególnie powinieneś wziąć pod uwagę, szukając wiedzy, są blogi o SEO. Prowadzi je większość agencji marketingu w sieci, a także wielu ekspertów indywidualnie. W tym rankingu zebrałem blogi, które według mnie są merytoryczne, profesjonalnie napisane, a także posiadają dodatkowy wyróżnik, który sprawia, że chętnie je odwiedzam.

Zwróć uwagę na to, że niezależnie od obecnego stanu Twojej wiedzy, możesz znaleźć odpowiedni blog o SEO. Jesteś „świeżakiem”? Wystarczy, że wybierzesz taki blog, który stawia na prosty język i dostosowanie do szerokiego grona odbiorców. Oczywiście nie od razu staniesz się SEO Mistrzem, ale dzięki regularnie czytanym, wartościowym treściom możesz zdobyć konieczne podstawy, aby ruszyć dalej z działaniami poprawiającymi widoczność Twojej witryny. 

Ranking najlepszych blogów SEO – na jakich zasadach go stworzyłem?

Pewnie zastanawiasz się, jak powstał ten ranking. Już tłumaczę. Zebrałem swoje ulubione blogi o SEO, które regularnie odwiedzam. Następnie podzieliłem je na te zagraniczne i te z naszego polskiego podwórka. Każdą część uporządkowałem w kolejności od największego ruchu organicznego (wg SEMrush*). Daje to pewne pojęcie o popularności blogów. 

*pamiętaj, że dane z zewnętrznych narzędzi takich jak SEMrush mogą się różnić od danych w Google Analytics każdego z opisanych blogów.

Najciekawsze blogi SEO do czytania w 2023 roku – ranking 

Najlepsze polskie blogi o SEO

Semcore

DR: 55
Ruch organiczny: 99 400

Regularnie na blogu Semcore pojawiają się treści dotyczące SEO, SEM i SXO. Co ważne Semcore był pierwszą w Polsce agencją SXO, więc wiedza zespołu w tym zakresie jest nie do przecenienia. Z tego względu warto poświęcić czas na zapoznanie się właśnie z artykułami z tej kategorii. 

Za co lubię blog Semcore?

Zazwyczaj artykuły w zwięzły, zgrabny i przystępny sposób przedstawiają ważne zagadnienia. Bez nadęcia – prosto i przejrzyście. 

KS

DR: 55
Ruch organiczny: 56 600

To blog, na którym regularnie (zazwyczaj dwa razy w miesiącu) pojawiają się ciekawostki, nowości oraz case study przygotowane przez zespół specjalistów KS. Pozycjonowanie, social media czy płatne reklamy Google Ads – o tym wszystkim możesz poczytać na blogu.

Za co lubię blog Delante?

Na KS jest dużo treści napisanych prostym, zrozumiałym językiem, dlatego blog będzie przydatny także dla początkujących w dziedzinie marketingu internetowego.

Harbingers

DR: 46
Ruch organiczny: 56 300

Kolejny blog z dużą rangą tematów – SEO, social media, analityka, ale też e-commerce oraz newsy. Artykuły szczegółowo omawiają zagadnienia, a często pojawiają się też analizy i case studies.

Za co lubię blog Harbingers?

Szczególnie za content dotyczący pisania treści – zawsze znajdę tam ciekawą wskazówkę, której do tej pory nie znałem.

Octamedia

DR: 50
Ruch organiczny: 54 900

Blog Octamedia jest zdecydowanie miejscem w sieci dla tych, którzy oczekują treści kompleksowo opisujących zagadnienia związane z pozycjonowaniem. Choć nie brak tu też bardziej skondensowanych artykułów, zazwyczaj pojawiają się rozbudowane poradniki tworzone między innymi przez współzałożyciela Octamedia – Macieja Cherubina.

Za co lubię blog Octamedia?

Za to, że w swoich artykułach Maciej dzieli się nie tylko samą „suchą” wiedzą, ale też doświadczeniem i podpowiada nieoczywiste działania, których skuteczność sam sprawdził. 

Widoczni

DR: 59
Ruch organiczny: 45 100

Widoczni to agencja, która w branży działa już dwie dekady, więc jej blog zdecydowanie jest godnym zaufania źródłem informacji. Znajdziesz tam naprawdę wszystko: od artykułów dotyczących SEO, analityki, content marketingu po rankingi związane z branżą, które są gratką dla osób takich jak ja – miłośników tego formatu!

Za co lubię blog Widoczni?

Oprócz rankingów, które uwielbiam, na blogu Widoczni znajdziesz też raporty i zestawienia oraz poradniki video, dla tych którzy wolą oglądać niż czytać.

Eactive

DR: 68
Ruch organiczny: 31 400

Artykuły na Eactive to świetne źródło wiedzy, niezależnie od tego, jak zaawansowana jest Twoja wiedza o SEO i marketingu w sieci w ogóle. Jeżeli bardziej niż techniczne SEO interesuje Cię np. budowanie strategii, to na blogu znajdziesz także wiele treści na ten temat.

Za co lubię blog Eactive?

To kolejny blog, który odwiedzam ze względu na interesujące case studies. Każdy przypadek jest przejrzyście opisany, podzielony na wyzwania, rozwiązania i efekty.

Delante

DR: 52
Ruch organiczny: 25 500

To blog, na którym znajdziesz treści dotyczące różnych zagadnień związanych z digital marketingiem, między innymi: algorytmów, budowy stron, płatnych reklam, SEO, UX, e-commerce. Jeden z założycieli Delante był jednym z pierwszych w Polsce Growth Hackerów i wpływ tego widać także w artykułach na stronie. Ciekawe treści znajdą na blogu też osoby, które interesuje badanie rynku.

Za co lubię blog Delante?

Oprócz merytorycznych wpisów poradnikowych regularnie pojawiają się też newsy z branży oraz relacje z konferencji i innych imprez.

Verseo

DR: 71
Ruch organiczny: 28 200

SEO, Google Ads, narzędzia dla firm – te tematy znajdziesz w artykułach na blogu Verseo. Z tworzonych przez specjalistów, ale napisanych przystępnym językiem tekstów skorzystają czytelnicy z wiedzą na każdym poziomie.

Za co lubię blog Verseo?

Częściej niż na innych blogach pojawiają się tam wywiady z ludźmi z branży – mają nawet swoją kategorię na blogu! 

DevaGroup

DR: 66
Ruch organiczny: 28 100

Na DevaGroup znajdziesz treści dotyczące zagadnień, które nie są tak popularne na innych blogach np. działań na Allegro i YouTube. Co więcej, ich autorami zawsze są wyspecjalizowani w tych obszarach eksperci. W artykułach stawia się na konkretne przekazanie najważniejszych informacji, a podążanie za poradnikami ułatwia dużo pomocnych screenów. 

Za co lubię blog DevaGroup?

Za Semówkę, czyli cotygodniową prasówkę, w której zawsze znajdę ciekawego newsa i dowiaduję się, co warto przeczytać, żeby być na bieżąco z wydarzeniami w branży. 

Sempai

DR: 63
Ruch organiczny: 11 600

Kolejny blog z artykułami dotyczącymi szeroko pojętego marketingu w sieci – także SEO. Baza treści jest regularnie uzupełniana, a już teraz – zaskakująco bogata. Masz więc, co nadrabiać, zanim pojawią się kolejne artykuły!

Za co lubię blog Sempai?

Duży wybór artykułów, spośród których zawsze znajdę ciekawą lekturę np. do porannej kawy.

Artefakt

DR: 69
Ruch organiczny: 9 500

Na blogu wrocławskiej agencji poczytasz nie tylko o SEO i płatnych reklamach, ale też znajdziesz dużo ciekawych artykułów o ePR-rze. 

Za co lubię blog Artefakt?

Oprócz standardowych wpisów blogowych Artefakt dodaje na swojej stronie także inne materiały edukacyjne – podcasty (ArteCAST) i webinary. Dlatego odwiedzam ich, gdy akurat mam ochotę na wiedzę w innej formie niż tekst.

Senuto

DR: 70
Ruch organiczny: 9 100

Pewnie znasz Senuto, czyli polskie narzędzie do analityki internetowej stworzone przez Damiana Sałkowskiego. Ale czy odwiedziłeś kiedyś ten blog? Jeżeli nie, to koniecznie musisz to nadrobić. Tutoriale, case study, artykuły o każdym aspekcie SEO – kompleksowo opisują dany problem i przeprowadzają Cię przez rozwiązanie krok po kroku, więc z pewnością skorzystasz z nich, jeżeli sam prowadzisz działania dla swojej witryny.

Za co lubię blog Senuto?

Za raporty z branży i swego czasu regularnie dodawane podcasty, do których zapraszani byli uznani specjaliści.

Semahead

DR: 48
Ruch organiczny: 2 200

Hasło bloga Semahead brzmi: Najbardziej aktualny blog ekspertów marketingu w Polsce. Rzeczywiście, na pewno jest jednym z najczęściej aktualizowanych – niekiedy wpisy pojawiają się nawet codziennie! Analityka, social media, SEO, automatyka – te wszystkie tematy są w nich poruszane.

Za co lubię blog Semahead?

Chcesz sprawdzić swoją wiedzę z przeczytanych treści? Skorzystaj z kategorii Blog.review na blogu Semahead. To podsumowania i quizy do artykułów.

SEOninja

DR: 28
Ruch organiczny: 115

To blog założony przez Piotra Cichosza, a obecnie jego właścicielem jest Jakub Wasielewski. Na blogu opisywane są różne zagadnienia marketingu internetowego, ale na pozycjonowanie w Google położony jest szczególny nacisk.

Za co lubię blog SEOninja?

Od pewnego czasu na blogu regularnie pojawiają się wpisy i choć nie są bardzo rozbudowane, to zawierają sporo praktycznej wiedzy, którą docenią lubiący konkrety. 

Najlepsze zagraniczne blogi o SEO

Hubspot

DR: 93
Ruch organiczny: 19 900 000

Hubspot to amerykańskie przedsiębiorstwo zajmujące się produkcją i sprzedażą oprogramowania CRM. Jego blog zawiera mnóstwo materiałów o zwiększaniu sprzedaży i rozwiązaniach inbound marketingowych. Jest podzielony tematycznie na: marketing, sprzedaż, strony internetowe, biznesowe newsy i obsługę klienta. 

Za co lubię blog Hubspot?

Znajdziesz tam nie tylko ciekawe artykuły, ale też zasoby, takie jak szablony postów i checklisty. 

Search Engine Journal

DR: 91
Ruch organiczny: 3 000 000

Blog SEJ jest doskonałym źródłem najnowszych wiadomości o wyszukiwarce, wskazówek i porad dotyczących wszystkiego, co jest związane z SEO. Jednak blog nie ogranicza się wyłącznie do SEO. Znajdziesz na nim także treści dotyczące różnych innych sfer marketingu w przestrzeni cyfrowej np. social mediów i płatnych reklam. Uruchomiony w 2003 roku SEJ zaznacza w notatce o firmie, że praktycznie wszystkie artykuły pochodzą od prawdziwych ekspertów marketingu online, zarówno niezależnych, jak i wewnętrznych.

Za co lubię blog SEJ?

Bieżące informacje dotyczące aktualizacji – czy to w wyszukiwarce, czy w social mediach. Gdy brakuje czasu na przeczytanie całego artykułu, można skorzystać z najważniejszych informacji, zaprezentowanych w postaci „highlights” na początku interesującej treści.

Semrush

DR: 91
Ruch organiczny: 929 400

Jeżeli jeszcze nie odwiedzasz tego bloga, to jestem pewien, że go pokochasz za to, jak łatwe do przeglądania są publikowane na nim treści i jak sprytnie wykorzystywane są infografiki. Wpisów jest naprawdę sporo i znajdziesz informacje na prawie każdy temat, od copywritingu po bardziej techniczne i zaawansowane zagadnienia. Jeżeli dopiero zaczynasz przygodę z SEO, z pewnością docenisz publikowane na Semrush listykuły (artykuły o strukturze listy).

Za co lubię blog Semrush?

Napisane swobodnym językiem artykuły, które wyjaśniają nawet trudne zagadnienia w przejrzysty sposób. Dodatkowe punkty za ciekawy wygląd i grafiki!

Search Engine Land

DR: 91
Ruch organiczny: 910 500

Publikowanie około 3-5 wpisów dziennie sprawia, że ​​Search Engine Land jest blogiem, na którym znajdziesz wszystkie najważniejsze, bieżące wiadomości związane z SEO. Szczegółowe wiadomości dot. aktualizacji i dogłębne analizy branży – wszystko to masz w jednym miejscu, jeżeli odwiedzasz SEL. Poza tym znajdziesz tam też artykuły autorstwa ekspertów ze wszystkich dyscyplin marketingu cyfrowego, wypełnione praktycznymi wskazówkami, taktykami i sprawdzonymi strategiami.

Za co lubię blog Search Engine Land?

Mnóstwo przydatnych i merytorycznych treści, newsy oraz ciekawe cykle np. dzień z historii marketingu w wyszukiwarce.

Blog Centrum wyszukiwarki Google

DR: 95
Ruch organiczny: 904 800

Jeśli chcesz uzyskać informacje prosto u źródła „całego zamieszania”, to blog Google jest oczywiście lekturą obowiązkową. Dzięki niemu możesz być na bieżąco z najważniejszymi aktualizacjami algorytmu i poznawać nowe funkcje. Pamiętaj: Google stale ewoluuje. Dlatego, jeżeli chcesz uzyskiwać satysfakcjonujące wyniki SEO, także musisz pokochać zmiany. 

Za co lubię blog Google?

Oficjalne zapowiedzi wprowadzanych nowości w kontekście algorytmu wyszukiwania, informacje o nowych funkcjach oraz sprawdzone metody SEO, co do których można mieć pewność, że są nagradzane przez Google.

Backlinko

DR: 90
Ruch organiczny: 563 300

To blog, w którym Brian Dean (ekspert SEO o międzynarodowej renomie) pokazuje dokładne wskazówki, strategie i techniki potrzebne do uzyskania wyższych pozycji w rankingach. Wiele innych witryn poświęconych SEO i marketingowi cyfrowemu koncentruje się na publikowaniu jak największej ilości treści – co ma swoje zalety. Brian ma jednak inne podejście. Rzadko publikuje nowe treści, ale kiedy już to zrobi, wszyscy zainteresowani pozycjonowaniem chcą jak najszybciej go przeczytać. Jego blog jest mocniej skierowany do osób z większą wiedzą na temat SEO i specjalistów od marketingu cyfrowego, którzy potrzebują bardziej zaawansowanych strategii.

Za co lubię blog Backlinko?

Wpisy pełne zarówno przydatnych taktyk, jak i case studies popartych danymi.

Ahrefs

DR: 91
Ruch organiczny: 536 100

Ahrefs to popularny dostawca solidnego zestawu narzędzi SEO. Jednak zespół stojący za Ahrefs to również zwolennicy udostępniania bezpłatnych materiałów edukacyjnych zarówno dla początkujących, bardziej zaawansowanych specjalistów od pozycjonowania, jak i nawet zwykłych pasjonatów. Czytając blog Ahrefs, wiesz, że otrzymujesz pierwszorzędne informacje. Jeśli jesteś nowy w dziedzinie SEO, koniecznie zapoznaj się z ich kompleksowym przewodnikiem dla początkujących. Jest to także jeden z najlepszych blogów, aby zobaczyć, co najlepsi specjaliści myślą o różnych działaniach i taktykach SEO.

Za co lubię blog Ahrefs?

Dogłębne analizy, treści wzbogacone licznymi przykładami, grafikami i screenami ułatwiającymi zrozumienie omawianych problemów.

Moz

DR: 91
Ruch organiczny: 62 800

Założony przez Randa Fishkina i Gillian Muessig w 2004 roku Moz jest doskonałym źródłem informacji na temat wielu aspektów marketingu online, a szczególnie SEO. Na blogu Moz eksperci z branży prezentują porady, badania, instrukcje i swoje spostrzeżenia. Tym samym lektura treści pomoże Ci podnieść zarówno poziom SEO, jak i ogólnych umiejętności marketingu online.

Za co lubię blog Moz?

Whiteboard Friday! To copiątkowe trwające kilka minut filmiki, w których specjaliści MOZ omawiają różne zagadnienia z zakresu SEO. Do wideo dołączane są transkrypcje.

Matthew Woodward

DR: 77
Ruch organiczny: 53 200

Ten blog wystartował w 2012 roku jako… eksperyment. Matthew postanowił sprawdzić, co się stanie, gdy postanowi wypozycjonować swój blog, rezygnując z linkbuildingu. Choć niektóre jego taktyki są kontrowersyjne, to udało mu się rozwinąć bloga od zera do 73 334 09 dolarów. Obecnie Matthew regularnie publikuje różnorodne artykuły np. samouczki dotyczące takich tematów jak linkowanie wewnętrzne czy marketing afiliacyjny. Nadal pojawiają się też wartościowe treści o sprawdzonych przez niego strategiach SEO.

Za co lubię blog Matthew Woodwarda?

Przede wszystkim doceniam jego transparentne i pełne pasji podejście do SEO.

Surfer

DR: 78
Ruch organiczny: 2 700

Surfer SEO to narzędzie stworzone przez naszych rodaków. Wspiera proces optymalizacji i automatyzacji pracy z contentem. Stało się jednym z podstawowych instrumentów dla polskich i zagranicznych ekspertów. A dlaczego warto śledzić blog Surfera? Znajdziesz tutaj zarówno artykuły z kategorii ogólnego SEO, jak i szczegółowe poradniki dotyczące np. researchu słów kluczowych i SEO copywritingu. Nie brakuje też napakowanych danymi case studies. Blog Surfer jest w części z zagranicznymi blogami, ponieważ funkcjonuje w języku angielskim.

Za co lubię blog Surfer?

Jeżeli chcesz zdobyć przydatną wiedzę, ale akurat nie masz czasu na czytanie długiego artykułu, to na dole bloga znajdziesz Academy Shorts. To krótkie filmiki, w których zobaczysz fragmenty wypowiedzi specjalistów.

Marie Haynes

DR: 73
Ruch organiczny: 2 500

Marie Haynes to ekspertka, która od 2008 roku pomaga odzyskać siły tym, którzy otrzymali kary Google. Więc jeśli wydaje Ci się, że Twoja strona może cierpieć z powodu takiej kary, zajrzyj na blog Marie. Specjalistka skupia się na zrozumieniu, co algorytmy Google wynagradzają pod względem jakości, a co jest prostą drogą do spadków. Pomogła setkom stron lepiej radzić sobie w wyszukiwarce Google, więc zdecydowanie zna się na rzeczy.

Za co lubię blog Marie Haynes?

Fakt, że Marie skupia się na jednym temacie, w którym ma doświadczenie, sprawia, że blog jest naprawdę wartościowy i znajdziesz na nim wszystko, co musisz wiedzieć o działaniu algorytmów i kar Google.  

Yoast

DR: 90
Ruch organiczny: 1 500

Być może korzystasz z Yoast, jeżeli masz witrynę opartą na WordPressie. Ta wtyczka pomaga w łatwy i szybki sposób optymalizować strony pod SEO. Nic więc dziwnego, że blog Yoast jest dobrym miejscem, jeśli chcesz dowiedzieć się więcej na temat poprawy wyników w wyszukiwarce. Podczas gdy wtyczka daje podstawy, blog pomaga osiągać jeszcze lepsze efekty, udostępniając przydatne materiały między innymi na temat SEO technicznego i SEO treści. Co ważne, informacje przekazywane są w przystępny sposób, więc skorzystasz z nich, nawet jeśli stawiasz dopiero pierwsze kroki w pozycjonowaniu.

Za co lubię blog Yoast?

Za napakowane screenami i instruktażami wideo artykuły. Zobaczcie też serię SEO love Marieke van de Rakt! Niestety nie było dawno aktualizowana, ale zawiera parę ciekawych wpisów.

WooCommerce

DR: 93
Ruch organiczny: 894

Zapewne znasz (i może używasz) WooCommerce. To wtyczka do WordPressa, która zapewnia funkcjonalność e-commerce. W związku z tym blog WooCommerce to świetne źródło informacji i wskazówek dotyczących wszystkiego, co wiąże się z prowadzeniem biznesu e-commerce. O czym możesz tam poczytać? O marketingu, sprzedaży online i bezpieczeństwie. Oczywiście nie brakuje wpisów, które podpowiadają, jak używać wtyczki WooCommerce do zwiększania sprzedaży i usprawniania operacji. 

Za co lubię blog WooCommerce?

Za sekcję Customer Stories. Pozwala zainspirować się historiami prawdziwych sklepów internetowych z całego świata i dowiedzieć się od innych przedsiębiorców, jak im udało się odnieść sukces. Dzielą się także działającymi strategiami e-commerce, które można wykorzystać we własnym sklepie.

Dlaczego warto czytać blogi SEO i gdzie jeszcze szukać informacji?

W szybko zmieniającej się przestrzeni cyfrowej zmiana jest jedyną stałą, jakiej można się spodziewać. Wybranie kilku blogów od liderów branży, które najbardziej z Tobą rezonują i regularne ich czytanie to świetny sposób na nadążanie za tymi zmianami. Podsumowując: tak naprawdę nigdy nie przestajesz uczyć się SEO. Na szczęście znasz już niektóre cenne źródła wiedzy, z których warto skorzystać. 

Zapytasz może: ok, ale skąd OPRÓCZ BLOGÓW mogę się uczyć o SEO? Odpowiedzią są, chociażby newslettery. Dla wielu osób to nawet wygodniejsze rozwiązanie, bo skondensowaną wiedzę otrzymują na swoją skrzynkę. Nie muszą nawet otwierać przeglądarki. Sam jestem twórcą newslettera BiznesUp. Co tydzień w piątek wysyłam swoim subskrybentom wyselekcjonowane tipy i instrukcje dotyczące różnych dziedzin marketingu w sieci – także SEO. Jeżeli jesteś zainteresowany rankingiem newsletterów o takiej tematyce, daj znać w komentarzu! Chętnie go stworzę i podzielę się swoimi ulubionymi.

Czy w rankingu blogów o SEO znalazły się pozycje, które już odwiedzasz? A może dopiero szukasz wartościowych źródeł? Daj znać w komentarzu!

Które z wymienionych blogów odwiedzasz?
×

Leave a Reply

Your email address will not be published.