Opowiadanie historii to fundamentalny sposób, w jaki się komunikujemy. Od tysięcy lat mamy je w swoich genach. Od zawsze coś sobie opowiadamy i jesteśmy do tego przyzwyczajeni. Opowiadanie historii to społeczne i kulturowe działanie, a każda kultura ma swoje własne, charakterystyczne narracje. Umiejętność przekazywania historii należy także opanować, jeżeli chce się tworzyć oryginalne i skuteczne treści marketingowe. W kontekście marketingu treści storytelling istnieje już 120 lat! Przeczytajcie, co należy uwzględnić w swojej marketingowej historii, aby odniosła sukces.
Co to marketing story?
Jeżeli za pomocą pisania perswazyjnego opowiecie odpowiednią historię, możecie przyciągnąć uwagę odbiorcy, dostarczyć mu rozrywki i informacji, których potrzebuje. Marketing story, czyli opowieść marketingowa to treść, która jest łatwa do zapamiętywania i którą odbiorcy chcą się dzielić. Te dwie cechy contentu są obecnie szczególnie ważne, ponieważ wszelkiego rodzaju treści otaczają nas z każdej strony. Przestajemy zwracać na nie uwagę, szczególnie gdy mają charakter reklamowy. Dlatego pomijając w swoich działaniach promujących biznes historie, które mają ogromną siłę oddziaływania, tracicie szansę na dotarcie do odbiorców.
A czym jest pisanie perswazyjne? To pisanie, dzięki któremu autor może przekonać czytelników do wykonania danej akcji lub sprawić, żeby zgodzili się z jego punktem widzenia. Składa im ofertę, której nie mogą odrzucić. Nie robi jednak tego w sposób manipulacyjny, który narusza etykę marketingową. Po prostu wie, jak przedstawić ofertę tak, żeby była atrakcyjna dla danego odbiorcy. Więcej na temat technik pisania perswazyjnego możecie przeczytać w tym artykule.
Jak stworzyć historię, którą z dumą będziecie opowiadać?
Co sprawia, że historia rezonuje z odbiorcą? Przeczytajcie, o czym musicie pamiętać, jeżeli chcecie osiągnąć content marketingowy sukces.
Potrzebujecie bohatera
Pomyślcie o wszystkich swoich ulubionych opowieściach. Każda z nich jest o kimś. Może to być nastoletni czarodziej, gadająca maskotka, a nawet potwór. Niezależnie czy dobry, czy zły – to bohater jest w centrum opowieści. Także marketing story go potrzebuje.
Największym błędem popełnianym przez marki jest przekonanie, że to właśnie ich biznes powinien być głównym bohaterem historii. Z tego powodu tworzą „egoistyczne” treści typu kup nasz płyn do płukania, bo bez niego będziesz samotny i nieszczęśliwy. Taki przekaz szybko się zapomina, jest łatwy do zignorowania i przede wszystkim: nie buduje zaufania.
Kto więc powinien być bohaterem, aby opowiedzieć przekonującą marketing story? Klient! A co dzieje się z bohaterem w każdej dobrej historii? Wraz z rozwojem wydarzeń przechodzi transformację.
Wasza historia potrzebuje celu
Dopóki nie zrozumiecie celu, jaki ma Wasz klient (bohater), nie będziecie mogli stworzyć przekonującej historii. Pamiętajcie zawsze o tym, że każdy biznes powinien rozwiązywać problemy swoich klientów. Musicie więc mieć cały czas na uwadze transformację, której pragną Wasi odbiorcy. Musicie wiedzieć, gdzie znajdują się obecnie i gdzie chcieliby się znaleźć jutro.
Zastanówcie się, jakiej transformacji, w której może pomóc Wasza firma, pragnie klient (bohater). Czy jest to transformacja związana ze zdrowiem, z relacjami, a może z karierą?
Stwórzcie mapę myśli – zapiszcie, jak będzie wyglądało życie klienta po transformacji. Co będzie w stanie zrobić, czego nie może zrobić teraz? Czy zdobędzie coś, czego obecnie nie ma? Czy nawiąże nowe relacje? Czy pokona trudność lub wyzwanie, które do tej pory stanowiło przeszkodę?
Potrzebujecie przeszkody
Pomyślcie o tym w ten sposób. Gdyby przemiana była łatwa, klient (bohater) nie potrzebowałby pomocy. Przeszkoda jest tym, co dzieli miejsce, w którym Wasz klient znajduje się obecnie, a tym, gdzie się chce być.
Co powstrzymuje klienta (bohatera) przed osiągnięciem celu? Jakie przeszkody zewnętrzne stoją mu na drodze? Co ważniejsze, jakie emocjonalne i psychologiczne blokady sam stworzył? Jakie wewnętrzne ograniczenia musi pokonać, aby osiągnąć swój cel?
Przeszkoda jest też „mięsem” każdej opowieści, tym, co sprawia, że historia jest interesująca. Zastanówcie się, co by się stało, gdyby wyrzucić z książek o Harrym Potterze wątek jego walki z Voldemortem? Opowieść pozostałaby ciekawa, ale na pewno nie budziłaby aż tak dużych emocji i nie wciągnęłaby milionów czytelników na całym świecie.
Wasza opowieść potrzebuje mentora
Jeżeli klient jest bohaterem, to jaką rolę powinna odgrywać Wasza firma w marketing story? Powinna być Obi-Wanem dla Luke’a Skywalkera, Dumbledorem dla Harry’ego Pottera. Innymi słowy, Wasz biznes powinien być mędrcem, mentorem, który może dostarczyć niezbędnych informacji i narzędzi, które pozwolą bohaterowi osiągnąć jego cel.
Warto w tym momencie przywołać Jonaha Sachsa i jego książkę Winning the Story Wars. Wskazał w niej różnicę pomiędzy nowoczesną marketing story a staromodną reklamą opartą na niepewności i kompleksach klienta. W tej pierwszej podkreśla się, że podróż bohatera, a także jego ewentualna przemiana, jest wynikiem jej własnego wysiłku i pracy.
Wasza firma nie rozwiąże wszystkich problemów świata za pomocą magicznej różdżki. Wmawianie tego klientom to traktowanie ich jak dzieci. Wasza firma istnieje po to, by być przewodnikiem i pomagać.
Potrzebujecie morału
Najbardziej subtelne i wyrafinowane historie pozostawiają odbiorcom zrozumienie morału opowieści. Jednak odbiorcy takich historii nie pochłaniają ich, pływając we wszechogarniającym morzu rozpraszaczy, jakim jest internet. Dlatego tworząc swoją marketing story, warto wyraźnie wskazać na jej morał.
Wykorzystajcie historię, aby pokazać, jak Wasz bohater-klient pokonuje przeszkody i osiąga swój cel. Pokażcie swoje firmy w roli mentora i przewodnika dla klientów, aby mogli stać się lepszymi wersjami siebie. Pokażcie, jak z Waszą pomocą klienci mogą pokonywać zewnętrzne i wewnętrzne przeszkody, aby uzyskać swój cel. Na koniec historii zawróćcie i jeszcze raz wyraźnie wskażcie „morał”, aby odbiorcy wiedzieli, co powinni zrobić dalej. Zróbcie to w sposób jasny i bezpośredni. Kiedy przestudiujecie przykłady najlepiej działających wezwań do działania (CTA), szybko zobaczycie, że ta prostota działa.
Wasza opowieść potrzebuje prawdy!
Im bardziej szczerzy będziecie w kontekście swojej firmy, tego, komu pomagacie i problemów, które rozwiązujecie, tym więcej lojalnych klientów znajdziecie.
Pamiętajcie, że każda historia (także ta marketingowa) potrzebuje iskry, czegoś niezwykłego, co sprawia, że się ją zapamiętuje i chce się nią podzielić. Obecnie to uczciwość może być takim elementem wyróżniającym Wasze historie marketingowe na tle innych.