Oto nieco brutalna prawda, dotycząca tego, jak działa digital marketing: nawet jeśli stworzyliście imponującą wizualnie i przyciągającą uwagę kampanię, nie będzie ona skuteczna, jeśli dotrze do odbiorcy w niewłaściwym czasie. Aby wywrzeć oczekiwany wpływ na grupie docelowej, musicie skierować do niej przekaz w odpowiedniej chwili. Tu właśnie na scenę wkracza marketing momentów i jego założenia. Przeczytajcie w dzisiejszym artykule, jakie korzyści daje moment marketing i od czego zacząć jego wdrażanie.

Marketing momentów — definicja i założenia

Aby naprawdę zaangażować konsumentów, marketerzy muszą dotrzeć do nich we właściwym czasie na ścieżce zakupowej. Konieczne jest zrozumienie, gdzie i kiedy należy nawiązać kontakt z odbiorcami podczas ich podróży, która odbywa się zarówno offline, jak i online. Wywarcie wpływu, a tym samym przeniesienie odbiorcy w dół lejka sprzedażowego, możliwe jest dzięki dostępności dostosowanych komunikatów i produktów w momencie, gdy konsument ich potrzebuje.

Czym więc jest sam moment marketing? To podejście, które koncentruje się na dotarciu firmy do konsumenta w momencie, w którym ma to dla niego znaczenie — gdy szuka produktu, informacji itp. Zgodnie z założeniami moment marketingu, zamiast przeszkadzać potencjalnemu klientowi, należy dostarczyć mu żądane treści w momencie, gdy ich szukają.

Jak wygląda marketing momentów w praktyce w najprostszym wydaniu? ​​Wyobraźcie sobie: dana osoba myśli o zapisaniu się na kurs jogi i wyciąga telefon, aby wyszukać „kurs jogi Wrocław”. Jeśli jesteście właścicielami szkoły oferującej takie zajęcia, musicie być pewni, że Wasza reklama i treści pojawiają się w wynikach wyszukiwania kupującego. Dzięki temu możecie przekształcić potencjalnego klienta w klienta.

Marketing momentów - klient online.

Mikro-moment — okazja na spotkanie marki z potencjalnym klientem

Celem marketingu momentów jest głębokie zrozumienie podróży klienta, które pozwoli spotkać się z odbiorcami w chwili, gdy sięgają po urządzenie mobilne w poszukiwaniu produktu, usługi, informacji o miejscu, do którego chcą się udać. Sam Gigant z Mountain View, czyli Google zachęca do zdefiniowania takich mikro-momentów, w których użytkownik:

  • chce coś kupić
  • chce się czegoś nauczyć
  • chce gdzieś pójść
  • chce coś zrobić
  • chce się czegoś dowiedzieć

To 5 najczęstszych intencji wyszukiwań użytkowników, wokół których należy budować strategię i treści dla swojej firmy.

Zalety moment marketingu — co zyskasz?

Główną zaletą marketingu momentów połączonego, chociażby z Google Ads jest to, że wyświetlacie reklamy kupującym, którzy są zaangażowani i aktywnie szukają produktów/usług takich jak Wasze. Dlatego takie reklamy z większym prawdopodobieństwem doprowadzą do konwersji. Dostarczenie dopasowanej treści zmniejsza też szanse, że jej odbiorca będzie nadal szukał produktów/usług gdzie indziej, czyli u konkurencji. 

Dawno minęły czasy, kiedy marketerom uchodziło na sucho, kierowanie ogólnych komunikatów, które miały na celu zaangażowanie jak największej liczby osób. Obecnie konsumenci wymagają wysoce ukierunkowanego, precyzyjnego marketingu, który odpowiada ich potrzebom. Taki właśnie jest marketing momentów.

Jak zacząć przygodę z marketingiem momentów? 3 kroki

Żeby stworzyć strategię moment marketingu, która odniesie sukces, wymagana jest infrastruktura danych i analityka, która będzie umożliwiać aktualizowanie kampanii w czasie rzeczywistym. Aby zaangażować konsumentów, musicie też przemyśleć swoją dotychczasową taktykę. Obecnie odchodzi się od niezależnych od siebie interakcji na rzecz zapewniania konsumentom płynnego doświadczenia na wszystkich dostępnych kanałach. ​​Aby to zrobić, marketerzy potrzebują kilku kluczowych komponentów.

Wykorzystanie omnichannel

Obecnie konsumenci oczekują, że każda wiadomość, z którą wejdą w interakcję (niezależnie od kanału), wpłynie na następny otrzymany komunikat. Aby zapewnić płynne wrażenia, których wymagają, marketerzy muszą przyjąć podejście omnichannel.

Czy wiecie, że 82% użytkowników smartfonów używa ich, podejmując decyzję dotyczącą produktu podczas zakupów w sklepie stacjonarnym? Podejście wielokanałowe uwzględni to, wykorzystując technologie takie jak beacony, które pozwalają markom dowiedzieć się, kiedy potencjalny klient jest w ich sklepie lub w jego pobliżu. To z kolei pozwala wyświetlać odpowiednie treści i oferty na smartfonie, co może przełożyć się na zakup w sklepie.

Omnichannel w Polsce - infografika.

Mapowanie podróży klienta

Marketerzy muszą znać każdy punkt styku konsumenta z marką (touchpoint) i wiedzieć, jak dużą rolę odegrał ten konkretny punkt w przesuwaniu się potencjalnego klienta w dół lejka sprzedaży. Dlatego potrzebne jest wdrożenie customer journey mapping, czyli wizualizacji wszystkich interakcji z klientem. Mapa customer journey obejmuje nie tylko podzielone na różne fazy decyzji zakupowej punkty kontaktu, ale także emocje klienta i możliwe działania firmy, aby pozytywnie na niego wpłynąć.

Gdy macie już przygotowaną mapę podróży klienta i rozumiecie jego potrzeby na każdym jej etapie, zaczyna się prawdziwa zabawa. Pora stworzyć wartościowe treści, które zaspokoją te potrzeby.

W tym momencie warto zaznaczyć, że nie ma jednej, uniwersalnej mapy podróży klienta. Procesy zakupowe różnią się nie tylko w zależności od branży lub medium, ale też każda firma ma własne podejście do mapowania. Jeżeli jednak planujecie stworzenie własnej mapy, możecie skorzystać z dostępnych w sieci szablonów

Personalizacja treści

Moment marketing to nie tylko dotarcie do odbiorców w odpowiedniej chwili, ale także z dopasowanymi wiadomościami. Mając to na uwadze, marketerzy muszą upewnić się, że mogą szybko aktualizować i personalizować istniejące treści, np. żeby zawierały imię i nazwisko konsumenta, komunikaty zgodne z jego preferencjami oraz produkty i usługi, które najprawdopodobniej wzbudzą jego zainteresowanie.

Zwiększ szansę na konwersję dzięki marketingowi momentów

Coraz bardziej wymagający konsumenci i walka o ich uwagę sprawia, że marketerzy upatrują coraz większą szansę w moment marketingu. Dopasowanie przekazu reklamowego do określonego momentu, w którym znajduje się użytkownik, zwiększa prawdopodobieństwo sprzedaży. Jednak zyskuje na tym nie tylko marka. Moment marketing to też spersonalizowane treści, skrojone na miarę zachowań i preferencji, a więc wygoda odbiorców.


Leave a Reply

Your email address will not be published.