Jeżeli zastanawiacie się, w którą stronę zmierzają wysiłki marketerów i co zmieni się strategiach wielu marek w 2022 roku — ten artykuł odpowie na Wasze pytania. Czy będziemy reinwestować w te same strategie, czy wypróbujemy nowe trendy? Platforma HubSpot przeprowadziła ankietę wśród ponad 1000 globalnych specjalistów marketingu pracujących w firmach B2B i B2C. Na podstawie otrzymanych informacji przygotowano raport, z którego możemy dowiedzieć się, co w tym roku sprawdziło się dla marketerów i jak planują rozłożyć budżety w 2022 roku.  

Krótkie formy wideo staną się priorytetem

Przygoda marketingu z krótkimi filmikami rozpoczęła się w 2020 roku, gdy TikTok był jedyną platformą umożliwiającą ich tworzenie/oglądanie/udostępnianie. Obecnie nie tylko Instagram Reels, ale też YouTube Shorts walczą o uwagę odbiorców. To dobra wiadomość dla marek, ponieważ krótkie treści wideo dawały drugi najwyższy zwrot z inwestycji marketerom B2C w 2021 roku (zaraz za influencer marketingiem). 

Około 33% marketerów B2C już inwestuje w tego typu content. Z kolei jedna trzecia tych, którzy tego do tej pory nie zrobili, deklaruje, że zainwestuje w short-form videos w 2022 roku.

Dlaczego warto dołączyć krótkie formy wideo do swojej strategii marketingowej? 

Trzy kluczowe cele, które marki B2C będą stawiały sobie przy prowadzeniu kampanii marketingowych w 2022 r., to:

  • zwiększenie świadomości marki (49%)
  • reklamowanie produktów (44%)
  • zwiększenie przychodów (43%)

Z kolei krótkie treści wideo są kluczową funkcją najpopularniejszych platform społecznościowych (TikTok, Instagram, Facebook), które pozwalają osiągać te właśnie cele. Budowanie świadomości marki zawsze było główną korzyścią z obecności w sieci. Jednak dzisiaj, przy tak wielu platformach oferujących zakupy w aplikacji i zaawansowane formaty reklam, marki mogą osiągać znacznie więcej.

Influencer marketing będzie kluczowy w pozyskiwaniu leadów

W 2021 roku influencer marketing przyniósł markom B2C największe zwroty z inwestycji. Poproszeni o wybranie z listy 27 taktyk i strategii tej, która jest największym „motorem” ROI, 11% marketerów B2C wybrało influencer marketing. 61% ankietowanych planuje to wykorzystać w 2022 roku. 

To, co jednak może się zmienić w przyszłym roku, to typ influencerów, na których będą koncentrować się marki. Do tej pory znaczna część decydowała się na współpracę z osobami o największych zasięgach i popularności. Jednak coraz częściej zauważa się potencjał mikroinfluencerów.  

Podczas gdy topowi i rozchwytywani influencerzy mogą sprawdzić się w przypadku dużych brandów, mniejsze firmy powinny zainteresować się mikroinfluencerami, czyli osobami skupiającymi wokół siebie w sieci społeczność od kilku do kilkunastu tysięcy odbiorców.

Marketing 2022 - influencer marketing.
Wskaźnik zaangażowania w przypadku różnych typów influencerów. Źródło infografiki: https://www.shopify.com/blog/influencer-marketing-statistics

Dlaczego mielibyście współpracować z kimś, kto wcale nie imponuje zasięgami? 

Oto korzyści, jakie dać Wam kooperacja z mikroinfluencerem:

  • choć społeczność mikroinfluencera jest niewielka, charakteryzuje się dużym zaangażowaniem. Znaczy to także, że będzie aktywna, gdy mikroinfluencer będzie promował produkt/markę/usługę
  • mikroinfluencer gromadzi wokół siebie specyficzną grupę, którą łączą pasje, zainteresowania. Z tego względu jej członkowie będą skłonni „skusić się” na konkretne produkty (np. followersi mikroinfluencera prowadzącego profil skupiony wokół pieszych podróży, będą zainteresowani np. odzieżą trekkingową)
  • użytkownicy sieci bardziej świadomie obserwują profile mikroinfluencerów, nie tylko ze względu na ich „znaną twarz”, ale przede wszystkim na ich publikacje
  • współpraca z mikroinfluencerami to niższy koszt niż w przypadku makro i megainfluencerów
  • według niektórych badań mikroinfluencerzy zaangażowani w kampanię mogą wywołać 22 razy większy buzz, czyli „pozytywne zamieszanie” w sieci niż megainfluencerzy.

Dyskusja dotycząca efektywności influencerów o różnych zasięgach nie jest jeszcze rozstrzygnięta, jednak jedno jest pewne: influencer marketing nigdzie się nie wybiera.

Coraz więcej treści audio

Wszelkie dane wskazują, że to wideo jest niezaprzeczalnym liderem, jeśli chodzi o content marketing. Jednak audio coraz śmielej zaczyna zaznaczać swoją obecność.

Zgodnie ze statystykami podanymi przez HubSpot obecnie tylko 19,1% marketerów B2C wykorzystuje w swoich działaniach marketingowych podcasty lub inne treści audio. Jednak aż 37,4% z tych, którzy je uwzględniają, uważa, że ​​jest to jeden z najskuteczniejszych trendów w marketingu.

Czy w przyszłym roku więcej brandów doceni potencjał audio? Bardzo prawdopodobne, ponieważ około 43% ankietowanych przez platformę HubSpot marketerów B2C planuje zwiększyć swoje inwestycje w podcasty w 2022 roku.

Wzrośnie znaczenie odpowiedzialności społecznej

W obecnych czasach bardziej niż kiedykolwiek wcześniej konsumenci oczekują od marek transparentności. Chcą także widzieć na kanałach firmy w social mediach komunikaty, które przedstawiają jej postawę wobec ważnych dla odbiorcy kwestii społecznych. Dla wielu konsumentów zaufanie wobec marki to zasadniczy czynnik podczas podejmowania decyzji zakupowych. 

Sami pewnie zauważyliście wzrost tego trendu, oglądając kampanie marketingowe powstające w ostatnim roku. Wskazać można, chociażby te zwracające uwagę na ekologię, różnorodność i inkluzję (Zalando, H&M, Volvo).

Kampania Zalando - inkluzja.

Marki będą nadal stosować strategie inbound marketingu

Coraz więcej marek porzuca outbound marketing na tak zwany marketing przychodzący. Polega na tym, że specjaliści starają się przyciągnąć potencjalnych klientów za pomocą interesujących treści, zamiast nachalnie „atakować” ich przekazami reklamowymi. Celem inbound marketingu jest maksymalne zaciekawienie odbiorców contentem tak, aby to oni wykonali pierwszy krok w stronę firmy. Odbywa się to zgodnie z modelem „Przyciągaj, zachwycaj, angażuj”, który wykorzystuje marketing treści, SEO czy media społecznościowe.

Bądźcie marketingowo gotowi na nowy rok!

Oto one — jedne z najważniejszych trendów, w które marketerzy B2C planują zainwestować w 2022 roku. Od regularnego publikowania treści wideo/audio w mediach społecznościowych przez współpracę z influencerami po opracowanie silnej strategii marketingu przychodzącego — marketerzy mają przed sobą pracowity rok! Upewnijcie się, że Wasza marka też trzyma rękę na pulsie i wybierzcie taktyki, dzięki którym najskuteczniej dotrzecie do swoich odbiorców.


Leave a Reply

Your email address will not be published.