Jeśli zakładacie firmę, jednym z głównych czynników mających wpływ na jej sukces jest to, jak skutecznie ją wypromujecie. To proste (w teorii): celem marketingu jest przyciągnięcie potencjalnych klientów, którzy potem stają się kupującymi, a kupujący zapewniają zysk. Branding, tworzenie treści, reklamy w wyszukiwarce, media społecznościowe – to wszystko marketing. Jednak przy tylu dostępnych opcjach, właściciele małych firm mogą czuć się zagubieni. Co robić? Jakie działania uwzględnić w swojej strategii? Od czego zacząć? Jeżeli Wy też zadajecie sobie to pytanie, przeczytajcie ten artykuł.
Co wziąć pod uwagę podczas budowania strategii marketingowej małej firmy?
Jedno jest pewne. Właściciele małych firm, którzy chcą śledzić ROI (zwrot z inwestycji), potrzebują marketingu cyfrowego. Jeżeli dopiero rozkręcacie swój biznes i nie macie doświadczenia w digital marketingu, większość informacji, które znajdziecie w sieci, mogą brzmieć dla Was, jak czarna magia. Nie bójcie się – w tym przewodniku znajdziecie wskazówki, jak stworzyć wielki marketing dla małej firmy!
Od czego zacząć? Zanim przejdziemy do strategii, weźcie pod uwagę te kwestie, które mają kluczowy wpływ na sposób, w jaki powinien być poprowadzony marketing danej firmy.
Cele marketingowe
Jakiekolwiek działania powinno się zacząć od zdefiniowania celów, czyli określenia tego, co chcecie osiągnąć poprzez działania marketingowe. Ustalcie priorytety. Czy chcecie pozyskiwać nowych klientów, zarządzać reputacją firmy, skupić się na retencji klientów, a może zwiększyć średnią kwotę zakupów? Dzięki wyznaczeniu celów możecie skonstruować plan marketingowy dopasowany do zasobów i budżetu, jaki macie do dyspozycji. Pamiętajcie, cele muszą być realistyczne, mierzalne i konkretne. Należy też ustalać deadline ich osiągnięcia.
Grupa docelowa
Kolejną kluczową kwestią jest zrozumienie grupy docelowej Waszego biznesu. Co motywuje potencjalnych klientów do szukania firmy takiej jak Wasza? Gdzie spędzają czas w sieci? Wgląd w tego rodzaju informacje podyktuje najlepsze sposoby dotarcia do odbiorców. Podstawowym błędem wielu firm jest zakładanie, że każdy jest ich potencjalnym klientem. Działajcie w niszy. Jej główną zaletą jest mała konkurencja i trafianie do odbiorcy ze sprecyzowanymi potrzebami.
Od czego zacząć research grupy docelowej? Jeżeli firma już istnieje i ma klientów, należy przeanalizować dane na ich temat. Jeżeli dopiero zaczynacie, stwórzcie personę, czyli swojego idealnego klienta. Określcie między innymi jego wiek, płeć, miejsce zamieszkania (miasto/wieś), zwyczaje konsumenckie. Na podstawie tych informacji, będziecie mogli projektować skuteczne komunikaty marketingowe.
Proste kroki do podwojenia efektów marketingu małej firmy
Istnieją (dosłownie) setki sposobów promowania małej firmy, dlatego ważne jest, aby zidentyfikować i skupić się na najskuteczniejszych taktykach. Oto lista pomysłów marketingowych, które rozkręcą Wasz biznes.
Zadbajcie o swoje miejsce w sieci
W dzisiejszym opartym na technologii świecie pierwszą rzeczą, jaką robi potencjalny klient przed skorzystaniem z oferty danej firmy jest jej wygooglowanie. Dlatego potrzebujecie strony internetowej, która zbuduje Waszą wiarygodność i zaprezentuje informacje o firmie potencjalnym klientom. Poza tym witryna to kanał, którego zawsze będziesz właścicielem (w przeciwieństwie np. do profili w social mediach, które mogą zmieniać regulaminy, zasady publikowania itp.). Oprócz tego, że strona ma możliwość generowania ruchu organicznego, jest też miejscem docelowym, do którego jest kierowany ruch z reklam i innych inicjatyw marketingowych (np. kampanii mailingowych).
Uwaga: upewnijcie się, że Wasza witryna jest mobile-friendly, ponieważ aż 59% ruchu w wyszukiwarce Google pochodzi z urządzeń mobilnych.
Wykorzystajcie moc drzemiącą w social mediach
Niektórzy lekceważą media społecznościowe, które wydają się po prostu dobrą platformą do nawiązywania kontaktów towarzyskich, ale w rzeczywistości jest to potężne narzędzie biznesowe. Media społecznościowe pomagają zwiększyć autorytet firmy, budować jej świadomość i łączyć biznes z potencjalnymi klientami. Poza tym social media, takie jak Facebook, posiadają wbudowane narzędzia dające wgląd w dane dot. użytkowników oraz możliwość kierowania płatnych reklam do tych osób, w przypadku których istnieje największa szansa na konwersję.
Zainwestujcie w płatne kampanie
Wykorzystajcie możliwości Google Ads (dawniej AdWords) i w precyzyjny sposób kierujcie reklamy Waszych produktów lub usług do grupy docelowej. Platforma reklamowa od Google nie tylko doskonale nadaje się do kierowania kampanii na określone lokalizacje geograficzne, ale też daje możliwość kontrolowania budżetu dzięki elastycznym opcjom płatności. Reklama Google Ads może przybierać formę reklamy tekstowej, graficznej, wideo w YouTube i reklamy mobilnej w aplikacjach.
Zastanawiacie się, czy warto zainwestować w płatne reklamy w Google? Weźcie pod uwagę fakt, że aż 97% polskich użytkowników sieci korzysta z tej właśnie wyszukiwarki! Wyświetlając się np. na pierwszych miejscach w wynikach wyszukiwania, możecie błyskawicznie zaistnieć w sieci i zdobyć klientów.
Zachęcajcie zadowolonych klientów do dzielenia się swoją opinią
Kiedy zadowolony klient opowiada w mediach społecznościowych, jak świetna jest Wasza firma lub zostawia pozytywną opinię w Google, daje znać innym potencjalnym klientom, że współpraca z Wami to opłacalna inwestycja. Nawet w mediach społecznościowych, poczta pantoflowa i rekomendacje odgrywają dużą rolę podczas podejmowania decyzji zakupowej. W rzeczywistości aż 71% konsumentów jest bardziej skłonnych do zakupów, jeżeli produkt był polecany w social mediach! Jeśli klienci są zadowoleni z Waszej usługi/produktu, zachęcajcie ich do podzielenia się wrażeniami w wizytówce Google lub na firmowym Facebooku.
Nie zapominajcie o SEO!
Istnieje wiele czynników, które wpływają na to, dlaczego dana witryna pojawia się na najwyższych pozycjach na stronie wyników wyszukiwania (SERP) Google. Wszystko sprowadza się do jednego — Google stara się znaleźć najlepiej dopasowaną treść do zapytania przeglądającego sieć. Aby uzyskać wyższą pozycję w Google i poprawić swoją widoczność, musicie zadbać o SEO, czyli optymalizację pod kątem wyszukiwarek. Żeby poznać podstawy działań wchodzących w skład SEO, sprawdźcie ten przewodnik.
Strategia SEO obejmuje między innymi research słów kluczowych oraz optymalizację elementów i treści na stronie. Jej cel to dowiedzieć się, w jaki sposób grupa docelowa przeprowadza wyszukiwania w Internecie i przygotować daną witrynę tak, aby z łatwością mogła być odkryta przez właściwych ludzi.
Postawcie na e-mail marketing
Małe firmy kojarzą się najczęściej z marketingiem bezpośrednim. Strategia ta polega na docieraniu bezpośrednio do określonej grupy klientów i przekazywaniu informacji wprost do konsumenta, który może być potencjalnym nabywcą. Jedną z najpopularniejszych taktyk marketingu bezpośredniego, która sprawdza się w każdego rodzaju biznesie, jest e-mail marketing. Główną zaletą wysyłania wiadomości mailowych jest możliwość ich personalizacji, a w rezultacie zwiększenia prawdopodobieństwa zaangażowania klienta i zakupu towarów i usług firmy.
Jak więc zbierać dane kontaktowe, aby zacząć wdrażać e-mail marketing?
- Pochwalcie się, że macie tego typu kanał komunikacji i zachęcajcie do zapisu na listę w mediach społecznościowych
- Umieśćcie w widocznym miejscu na stronie internetowej informację o możliwości zapisu na listę oraz prosty formularz
- Zaoferujcie darmowe treści (np. e-booka, wartościowy artykuł, konsultację) pod warunkiem podania przez użytkownika adresu e-mail
- Zorganizujcie konkurs, a jednym z warunków przystąpienia niech będzie zapis na listę mailingową
Nie bójcie się eksperymentować ze zdjęciami i wideo
Według badań przeprowadzonych przez HubSpot ponad 50% konsumentów spośród wszystkich formatów treści preferuje oglądać filmy tworzone przez ulubione marki. Ponadto większość aplikacji, takich jak Facebook i Instagram, stawia content wizualny na pierwszym planie. Dlatego warto udostępniać zdjęcia, tworzyć infografiki, a nawet własnymi siłami nagrywać wideo, które zaangażuje odbiorców np. obserwujących biznes w mediach społecznościowych.
Marketing dla małego biznesu — zacznijcie działać już teraz!
Jeżeli dopiero startujecie ze swoją działalnością, macie przed sobą długą drogę do zaistnienia w świadomości grupy docelowej i budowania obecności w Internecie. Niektóre działania, takie jak blogowanie w ramach witryny firmowej, potrzebują kilku miesięcy, żeby zaczęły działać, generować ruch i trafiać do potencjalnych klientów. Z kolei inne takie jak reklamy pay-per-click mogą przynieść natychmiastowe efekty. Pamiętajcie o jednym. Marketing to proces i eksperymenty. Testujcie różne strategie. Mierzcie wyniki za pomocą wskaźników marketingowych, takich jak ROI, aby sprawdzić, czy osiągacie ustalone cele. I przede wszystkim nie zniechęcajcie się, gdy za pierwszym razem nie traficie marketingowego jackpota!