Zapewne na swoich tablicach na Facebooku czy Instagramie często trafiacie na konkursy organizowane przez firmowe profile. Jeżeli zastanawiacie się, jak samemu przygotować tego typu zabawę, w tym artykule znajdziecie wszystkie najważniejsze informacje, dzięki którym Wasz konkurs skutecznie przyczyni się do wzrostu zainteresowania profilem.
Konkursy w social mediach — czy warto je organizować?
Zanim przejdziemy do szczegółów związanych z organizacją konkursów w social mediach, zacznijmy od odpowiedzi na podstawowe pytanie. Czy całe przedsięwzięcie jest w ogóle warte zachodu? Oczywiście, że tak! Tego typu zabawa (odpowiednio przygotowana i przeprowadzona) przyniesie marce mnóstwo korzyści. Przede wszystkim pozwoli dotrzeć Wam do szerokiego grona odbiorców (potencjalnych klientów), czyli zwiększyć zasięg i zaangażowanie. Dlaczego? Ponieważ treści konkursowe są chętnie lajkowane, komentowane i udostępniane. W związku z tym potocznie mówiąc, same za sprawą zainteresowanych użytkowników „niosą się” po danej platformie.
Kolejna korzyść, jaką pozwalają uzyskać konkursy, to zwiększenie motywacji fanów firmowych stron do uważnego śledzenia Waszych treści. Regularne publikowanie informacji o zabawach sprawi, że odbiorcy nie będą ignorować żadnych z dodawanych przez Was postów. Będą zachęceni do bycia na bieżąco z publikacjami ze względu na możliwość pojawienia się nowego konkursu.
Nie można zapomnieć o tym, jak konkursy pozwalają markom uzyskiwać UGC, czyli treści generowane przez użytkowników (user generated content). Następnie UGC można wykorzystać podczas tworzenia reklam, a aż 93% konsumentów przyznaje, że UGC jest dla nich pomocą w podjęciu decyzji zakupowej! Sposobem na zdobycie UGC poprzez konkurs jest np. poproszenie uczestników o opublikowanie zdjęć z uwzględnieniem danego produktu, a później wykorzystanie ich przez markę w swoich social mediach (np. w relacji na Instagramie).
Promowanie nowego produktu a konkursy w social mediach
Organizowanie konkursów, które koncentrują się wokół wprowadzenia nowego produktu, to sprawdzony sposób na stworzenie wokół niego pozytywnego szumu. Możecie wypromować konkretny produkt, ustalając w regulaminie, że jego zakup jest warunkiem uczestnictwa w zabawie lub wybierając go na nagrodę!
Konkurs a cel marki
Żeby zorganizować konkurs, który przyniesie Wam korzyści, musicie przede wszystkim zacząć od określenia celu, jakiemu ma służyć. Zdecydujcie, jakich efektów oczekujecie. Czy chcecie zwiększyć zasięg i dotrzeć do osób, które jeszcze Was nie poznały? Może zależy Wam na zaktywizowaniu już zgromadzonej bazy fanów? Albo na wypromowaniu konkretnego produktu? Dopiero gdy ustalicie swój podstawowy cel, będziecie mogli stworzyć takie zadanie i przygotować taką mechanikę, dzięki której uda się go zrealizować. Oczywiście, może zdarzyć się, że przy okazji, zrealizujecie poboczne, dodatkowe cele. Jednak musicie ustalić priorytet i to z myślą o nim zaprojektować zabawę.
Legalne konkursy — jak to wygląda w świetle polskiego prawa?
Być może zaczęliście czytać ten tekst i pomyśleliście sobie: „Co może być trudnego w zorganizowaniu konkursu? Wszyscy to robią!”. Racja, wiele firm obecnych w social mediach i wielu influencerów decyduje się na taką formę aktywizacji swoich odbiorców, jednak (niestety) spora ich część robi to, łamiąc prawo i regulaminy platform. Dzieje się tak zazwyczaj przez nieświadomość i niedopatrzenie. Nie popełniajcie tego błędu. Konsekwencje mogą być dotkliwe — np. za złamanie postanowień ustawy o grach hazardowych i zorganizowania konkursu o charakterze losowym grożą kary pieniężne. Przeczytajcie poniżej, jak przygotować konkurs, który będzie zgodny z prawem.
Loteria a konkurs — co można zorganizować?
Podstawowa rzecz, jaką musicie znać, zanim wrzucicie na Facebooka lub Instagrama konkurs to różnica między loterią a konkursem. Właściwie w polskim prawie próżno szukać definicji konkursu. Dlatego legalne konkursy organizowane są na podstawie art. 919-921 Kodeksu Cywilnego i są formą przyrzeczenia publicznego. Polegają na realizacji przez uczestników konkretnego zadania konkursowego. Z kolei loteria jest grą hazardową i zgodnie z ustawą z dnia 19 listopada 2009 r. o grach hazardowych na jej zorganizowanie potrzebna jest koncesja.

Na czym polega podstawowa różnica między przyrzeczeniem publicznym a loterią? Przede wszystkim na tym, kto lub co podejmuje decyzję o wygranej. Gdy mamy do czynienia z przyrzeczeniem, zwycięzca konkursu wyłaniany jest na podstawie kryteriów określonych przez organizatora, czyli przyrzekającego. W przypadku loterii o wygranej przesądza przypadek.
Pamiętajcie! Organizacja loterii wymaga dopełnienia licznych formalności, takich jak uzyskanie zezwolenia od ministra właściwego do spraw finansów publicznych na podstawie wniosku, po spełnieniu określonych w ustawie warunków. Dlatego lepiej odpuścić sobie konkursy w social mediach, które wypełniają kryteria gry losowej np. losowanie zwycięzców spośród osób, które skomentowały post.
Niezbędne elementy regulaminu konkursowego
Z punktu widzenia prawa każdy konkurs musi mieć opracowany regulamin, który będzie udostępniony potencjalnym uczestnikom. Musi on być zgodny z regulaminem danej platformy, na której organizujemy zabawę i z prawem obowiązującym w danym państwie. Zaleca się, aby zlecić przygotowanie takiego regulaminu prawnikowi. Wtedy będziecie mieć pewność co do jego poprawności. Oczywiście, możecie korzystać z profesjonalnie opracowanego regulaminu przez dłuższy czas. Jak z szablonu, który będziecie aktualizować i dopasowywać do zasad kolejnych konkursów.
A co koniecznie musi znaleźć się w regulaminie:
- informacje o organizatorze i fundatorze,
- czas trwania zabawy (data rozpoczęcia i zakończenia),
- kto może wziąć w nim udział,
- opis zasad udziału w konkursie,
- informacje o nagrodach,
- warunki i data przyznania nagrody,
- informacje o składaniu reklamacji,
- polityka prywatności — informacje o przetwarzaniu danych osobowych uczestników.

Jak promować konkurs na Facebooku i Instagramie?
Wiecie już, jakie są korzyści z organizacji konkursu i jaka jest różnica między loterią a przyrzeczeniem publicznym. Pora dowiedzieć się, w jaki sposób wypromować swój konkurs w social mediach.
Żeby dotrzeć ze swoją zabawą do największej liczby potencjalnych uczestników:
- poinformujcie o zbliżającym się (lub trwającym) konkursie we wszystkich możliwych kanałach, jakie macie (na stronie, platformach społecznościowych, blogu, w newsletterze). Jeżeli firma organizująca konkurs działa też stacjonarnie, można przygotować ulotki informujące o zabawie i umieścić na nich kod QR, który zaprowadzi prosto do szczegółów
- podzielcie się informacją o konkursie na Facebookowych grupach, w których udzielają się osoby należące do Waszej grupy docelowej
- jeżeli zależy Wam na dodatkowym zwiększeniu zasięgu konkursu, nawiążcie współpracę z influencerem lub mikroinfluencerem. Wybierzcie osobę, której followersi to osoby potencjalnie zainteresowane Waszą ofertą. W ten sposób dotrzecie nie tylko do tak zwanych „konkursowiczów”, ale przede wszystkim do użytkowników, w przypadku których istnieje wysokie prawdopodobieństwo, że zostaną później Waszymi klientami
Przyjemne z pożytecznym — konkursy w social mediach
Jak mogliście się przekonać, zorganizowanie konkursu na Facebooku czy Instagramie, to okazja do wypromowania swojej marki, jednak należy się do tego odpowiednio przygotować. Zanim zaczniecie zastanawiać się nad zadaniem, określcie swój główny cel — co zresztą powinniście robić w przypadku wszystkich swoich działań w sieci. Następnie zaprojektujcie zadanie konkursowe tak, aby umożliwiło jego realizację. Pamiętajcie też o tym, aby wszystko odbyło się w granicach prawa i zapoznajcie się z regulaminem wybranej platformy.