Istotą marketingu w social mediach jest spotkanie z grupą docelową tam, gdzie jej członkowie sami decydują się i lubią przebywać oraz wchodzić w interakcje. I choć social media marketing (SMM) jako całość jest niezwykle cenny i korzystny dla rozwoju każdej firmy (o czym przekonasz się w następnych akapitach), to Wasza strategia będzie się różnić w zależności od tego, czym się zajmujecie i gdzie Wasi odbiorcy spędzają czas. Zawsze jednak musi opierać się na angażujących treściach, które wzbudzą zainteresowanie marką. Co to oznacza? “Angażujące treści” to mgliste i tajemnicze określenie. Nie wiele mówi o tym, jak w praktyce skutecznie komunikować się z odbiorcami. Od czego zacząć? I dlaczego w ogóle warto zadbać o obecność marki w mediach społecznościowych? Przeczytajcie w dzisiejszym artykule.
Dlaczego w ogóle powinniście prowadzić profile swoich firm w mediach społecznościowych?
Jeżeli do tej pory Wasza firma, nogami i rękami wzbraniała się przed marketingiem w social mediach, Istnieje mnóstwo powodów, dla których pora to zmienić. Przede wszystkim pomaga on zwiększyć świadomość marki. Jeżeli nadal nie jesteście obecni np. na Facebooku, to tracicie szansę dotarcia do tysięcy, a nawet milionów potencjalnych klientów! Social media nie tylko generują zaangażowanie (pod postacią lajków, udostępnień, komentarzy), ale też pomagają zwiększyć świadomość marki, kierując ruch bezpośrednio do firmowej witryny.
Po drugie media społecznościowe to niezastąpiona maszyna do generowania leadów i zwiększania konwersji. Promowanie i udostępnianie produktów to prosty sposób na zwiększenie sprzedaży, ponieważ reklamujecie się wśród osób, które już zdecydowały się nawiązać kontakt, śledząc firmowe konto. Z tego względu istnieje większe prawdopodobieństwo, że są one realnie zainteresowane daną ofertą. Po trzecie social media umożliwiają pielęgnowanie relacji z dotychczasowymi klientami, którzy mogą zostać lojalnymi klientami powracającymi. Łącząc się z nimi w mediach społecznościowych, firma będzie w stanie zbudować trwałe więzi. Osiągniecie ten efekt, kontaktując się z odbiorcami poprzez posty, odpowiadając na ich pytania i komentarze oraz zapewniając im wszelką pomoc, jakiej mogą potrzebować.
Ostatnia (choć wcale nie najmniej istotna) korzyść wynikająca z social media marketingu to fakt, że jest on niezawodnym sposobem na śledzenie konkurencji. Niezależnie od tego, czy chodzi o taktykę, promowane produkty, wdrażane kampanie czy interakcje z obserwatorami. Media społecznościowe pozwalają zobaczyć, co działa, a co nie, dla konkurencji, a tym samym pomaga zdecydować, co powinno lub nie powinno się zmienić w podejściu Waszej firmy do działań na konkretnej platformie.
Skuteczna komunikacja w social mediach krok po kroku
Wiecie już, dlaczego obecność firmy na platformach społecznościowych jest kluczowa, jeżeli chcecie rozwijać nowoczesny biznes. Pora przyjrzeć się najważniejszym krokom, dzięki którym będziecie skutecznie komunikować się ze swoimi odbiorcami i osiągniecie social media marketingowe wyżyny.
Bez planu ani rusz
Zakładanie, że dosłownie sama obecność w social mediach przyniesie Wam wszystkie wcześniej wymienione korzyści, jest oczywiście błędne. Żeby móc cieszyć się rezultatami np. w postaci nowych leadów i zaangażowanej społeczności, musicie działać regularnie. Jeżeli profil będzie świecił pustkami, jedyne co wywołacie u odbiorców to zawód (pod warunkiem, że w ogóle będą jeszcze o Was pamiętać). Musicie więc stworzyć harmonogram publikowania treści. Zastanówcie się, co i w jaki sposób chcecie przekazywać swoim obserwującym. Z wyprzedzeniem planujcie treści i dodawajcie posty kilka razy w tygodniu. Myślicie, że nie macie wystarczająco pomysłów na content? Zastanówcie się jeszcze raz! Pamiętajcie, że na swoich profilach możecie dodawać nie tylko standardowe posty, ale też infografiki, recenzje, newsy, case study, posty lifestylowe czy… memy! Wszystko zależy od tego, jak chcecie wykorzystać dane medium i budować swój wizerunek.
Tip: przy tworzeniu harmonogramu publikacji, skorzystajcie z kalendarza świąt nietypowych. Dla wielu marek aktywnych w mediach społecznościowych jest on niezawodną inspiracją. Dzisiaj na przykład obchodzimy Dzień… Windy!
Twórzcie zgodnie z duchem danego medium
Żeby tworzyć angażujące treści, musicie spędzić sporo czasu scrollując content udostępniany przez innych. Tylko w ten sposób będziecie mogli „wyczuć” daną platformę i to, co podoba się jej użytkownikom. Każde medium ma swój unikalny charakter, dlatego błędem jest powielanie 1:1 treści na wszystkich kanałach. Nie oznacza to, że musicie tworzyć osobne informacje dla każdego z nich. Koniecznie jest jednak dopasowanie: zarówno komunikatu, jak i jego formatu.
Aktualne wymagania dot. rozmiaru grafik znajdziecie na przykład TUTAJ.
Pamiętajcie, do (i dla) kogo piszecie
Znajomość grupy docelowej to podstawa marketingu w każdym wydaniu. Social media nie są wyjątkiem. Przed rozpoczęciem działań na platformach społecznościowych przypomnijcie sobie (lub stwórzcie, jeżeli jeszcze tego nie zrobiliście) personę. To profil typowego, idealnego odbiorcy marki, który pomaga prowadzić skuteczniejszy marketing. Tworząc jakiekolwiek treści, musicie mieć przed oczami swoją personę. To do takiej osoby piszecie, do niej chcecie dotrzeć i ją chcecie zaangażować. Nie siebie, swojego współpracownika, czy znajomych. Treściami musicie odpowiadać na potrzeby grupy docelowej, której przedstawicielem i uosobieniem jest persona.
Twórzcie teksty, które staną na wysokości zadania
Dotarliśmy do kroku, który sprawia najwięcej problemów. Wiele marek zmaga się z tworzeniem angażujących treści, jeżeli Wy także, pamiętajcie o tych wskazówkach.
Używajcie prostego języka, ale poprawnego języka
Treści, które odbiorcy konsumują w social mediach, powinny być jasne, proste, przejrzyste. Ich zrozumienie nie powinno sprawiać trudności. W przeciwnym razie tekst zniechęci czytającego. Oczywiście istnieją wyjątki i w niektórych branżach odbiorcy oczekują treści prezentujących wyższy poziom i wymagających pewnej wiedzy bazowej. Jest to tylko potwierdzenie zasady, że przede wszystkim musicie poznać swoją grupę docelową i jej oczekiwania. Zawsze jednak pisane przez Was teksty muszą być poprawne ortograficznie, stylistycznie czy pod względem interpunkcji — szacunek do języka to też szacunek do czytającego.
Unikajcie strony biernej
Strona czynna jest dynamiczna i ma większą moc angażowania czytelników.
✅ Klienci uwielbiają nasze gry edukacyjne.
❌ Nasze gry edukacyjne są uwielbiane przez klientów.
Zachowajcie spójność
Na etapie planowania znajdźcie swój styl, którego będziecie się konsekwentnie trzymać. Czy posty będą stonowane, czy może humorystyczne? W jaki sposób będziecie zwracać się do odbiorców? Dopasujcie specyfikę swoich komunikatów do grupy docelowej i osobowości marki.
Stosujcie dopasowane do treści wezwania do działania
Pamiętajcie, aby jasno komunikować odbiorcom, czego od nich oczekujecie. Chcecie, aby udostępnili post? Napiszcie o tym! Umieszczajcie w treściach CTA, czyli Call To Action — wezwanie do działania. Nie dodawajcie jednak więcej niż jedno CTA do danej treści, ponieważ przekaz stanie się nieoczywisty.
Pamiętajcie o emocjach i… emotikonach
Według AdWeek aż 92% internautów używa emoji. Dlatego, jeśli chcecie tworzyć angażujące treści, Wy również powinniście ich używać — oczywiście z zachowaniem zdrowego umiaru. Emotikony nie tylko budzą emocje u czytelników, ale też pomagają wyróżnić fragment tekstu. Wpływają także na zwiększoną liczbę polubień, komentarzy i udostępnień. Statystyki i ciekawostki dotyczące emotikonów znajdziesz TUTAJ.
Nie zapominajcie o analizie
Prowadząc działania w social mediach, nie powinniście działać w próżni. Stale analizujcie wyniki, porównujcie skuteczność różnych postów i formatów. Sprawdzajcie, które konwertują, angażują i które przybliżają Was do osiągnięcia założonych celów biznesowych. Na podstawie danych i statystyk (pochodzących, chociażby z wbudowanego narzędzia analitycznego platformy) wyciągajcie wnioski i twórzcie rekomendacje dotyczące przyszłych działań.
Rozwijajcie skrzydła, będąc tam, gdzie potencjalni klienci
Nie ma (niestety) jednego uniwersalnego przepisu na stworzenie treści, której opublikowanie w social mediach, da Wam natychmiastowy przypływ tysięcy lajków i komentarzy. Jak wszystkie działania marketingowe, również te w mediach społecznościowych muszą być skrojone na miarę Waszego biznesu, a przede wszystkim na miarę Waszej grupy docelowej. Istnieje jednak kilka wskazówek, o których zawsze warto pamiętać podczas tworzenia treści i poznaliście je w tym artykule. Jeżeli dopiero zaczynacie swoją przygodę z firmowymi profilami, koniecznie weźcie je pod uwagę. A jeżeli już (mniej lub bardziej) prężnie działacie w social mediach, upewnijcie się, że Wasza komunikacja opiera się na tych solidnych podstawach.