Dzięki możliwościom, jakie daje powszechny dostęp do sieci, marki nawiązują bliskie relacje ze swoimi odbiorcami. Bardzo cenne są pozytywne opinie klientów na temat produktów czy usług. W erze zdominowanej przez social media szczególnie ważna stała się funkcja oficjalnego ambasadora marki. Kim jest taka osoba? Na czym w rzeczywistości polega to stanowisko? Czy między influencerem i ambasadorem marki można postawić znak równości? Przeczytaj w moim artykule odpowiedzi na te pytania. Poznasz też przykłady marek, które wiedzą, jak skutecznie wykorzystać wizerunek swoich ambasadorów.
Kim jest osoba na stanowisku ambasadora marki?
Pierwsza i najprostsza definicja, jaka przychodzi na myśl, gdy słyszymy “ambasador marki” brzmi: osoba pozytywnie wypowiadająca się o danym brandzie. Oficjalny ambasador to zazwyczaj osoba powszechnie znana, publiczna. Jej zadaniem jest reprezentowanie firmy, przez którą została zatrudniona. Co ważne, ambasador (jego postawa, wizerunek) powinien być zgodny z wartościami, które wyznaje marka. Dlaczego? Ponieważ tylko wtedy współpraca będzie wiarygodna w oczach odbiorców i wpłynie na ich decyzje zakupowe. Z tego względu najczęściej ambasadorami marek sportowych są sportowcy, a kosmetycznych aktorki lub piosenkarki (osoby, dla których z powodu występów na scenie bardzo ważny jest wygląd).
Zastanawiasz się, w jaki sposób ambasador marki wpływa na zwiększenie sprzedaży? Przede wszystkim działa poprzez autorytet, jakim cieszy się wśród klientów danego brandu – tych aktualnych i tych potencjalnych. Jego rozpoznawalność i duże grono fanów sprawia, że wzrasta świadomość marki. Nie można jednak pozwolić sobie na nieprzemyślany wybór ambasadora. Jeżeli okaże się, że zupełnie nie wie on, o czym mówi i jaki produkt promuje, jego zatrudnienie przyniesie efekt odwrotny od zamierzonego. W najgorszym przypadku marka straci zaufanie klientów, ośmieszy się i zaliczy wizerunkową klapę.
Co robi ambasador? Rola i obowiązki
Wiesz już, kim jest ambasador, ale czy wiesz, co należy do zadań osoby na takim “stanowisku”? Oczywiście reprezentowanie brandu to ogólnik. Czas przyjrzeć się, co dokładniej robi (lub powinien robić) ambasador.
Bardzo ważne jest, aby była to osoba aktywnie udzielająca się w social mediach (Facebook, Instagram, Twitter, TikTok, Snapchat). Jej sieć fanów (obserwujących, followersów itp.) powinna odpowiadać grupie potencjalnych klientów marki, którą reprezentuje. Wśród nich ma być liderem opinii. Poprzez publikowaną treść ambasador ma zachęcać do zakupów, samemu aktywnie korzystając z produktów i usług.
Popularną formą promowania są wszelkiego rodzaju recenzje. Zarówno te w postaci wpisów na blogu, jak i krótkie filmiki udostępnianie w social mediach cieszą się dużym zainteresowaniem oraz angażują odbiorców. Nie dziwi nikogo fakt, że obecnie przed zakupem czegokolwiek, szukamy informacji w sieci. Internet jest głównym medium opiniotwórczym, a my chcemy poznać zdanie osoby, która miała już kontakt z interesującym nas produktem lub usługą. Jeżeli na dodatek taka osoba jest powszechnie, znana i lubiana (ma w naszych oczach autorytet), to tym bardziej zaufamy jej opinii. Na przykład, gdy nastolatek widzi, jak jego ulubiony gamer poleca konkretny sprzęt i z niego korzysta, również będzie chciał go zdobyć.
Nie należy zapominać, że oprócz obecności ambasadora marki w mediach społecznościowych, nadal ważna jest też ta fizyczna. Powinien on brać udział we wszelkiego rodzaju brandowych eventach, spotkaniach z fanami, wywiadach – pełnić funkcję reprezentacyjną. Ambasador to “ludzka twarz”, którą zyskują firmy. Słysząc ich nazwy, nie mamy w głowie pustki lub nie wyobrażamy sobie wszystkich zatrudnionych osób. Widzimy twarz ambasadora, który jest ucieleśnieniem misji i wartości brandu.
Poszukiwania idealnego ambasadora marki?
Poszukiwania ambasadora nie odniosą skutku, jeżeli firma nie przeprowadzi dokładnego researchu. Powinien on dotyczyć zarówno grupy odbiorców i potencjalnych klientów, jak i samego ambasadora. Kim jest? Jaki ma wizerunek? Jakie wartości ucieleśnia? Do kogo dociera ze swoim przekazem? Jak jest odbierany? Czy potrafi angażować i budować relacje z fanami? Należy też ocenić, czy temperament wybieranej osoby, jej sposób bycia, mówienia (pisania) jest zbieżny z przekazem i wizerunkiem, jaki chce ukształtować firma. Promowany produkt powinien w możliwie najbardziej naturalny sposób wpisać się w styl komunikacji ambasadora.
Co, gdy firma odnalazła swojego potencjalnego “idealnego ambasadora”? Należy skontaktować się z taką osobą lub jej przedstawicielem, agentem (w przypadku celebrytów). Przed podjęciem współpracy warto zaprosić do przetestowania produktów. Jeżeli wszystko pójdzie zgodnie z planem i obie strony będą zainteresowane długofalową współpracą, konieczne jest przygotowanie strategii. Podstawą kooperacji musi być dopracowana w każdym calu umowa. Nie może w niej zabraknąć prawidłowo sformułowanych zapisów o zakazie konkurencji oraz o wykorzystaniu wizerunku.
Ambasador marki vs influencer
Możesz pomyśleć: “Zaraz, zaraz, ale czy obecnie roli ambasadorów marki nie przejęli influencerzy?”. Choć mogłoby się tak wydawać, istnieje różnica między tymi funkcjami. Przede wszystkim, influencerzy nie są związani z brandem stałymi umowami i tak restrykcyjnymi kontraktami, jak ambasadorzy marki. Działania influencerów na rzecz marki w głównej mierze polegają na testowaniu i promowaniu produktów w zamian za… ich otrzymanie oraz za wynagrodzenie.
Przykłady ambasadorów znanych brandów
- Wilfredo León – 4F
- George Clooney – Nespresso
- Leonardo di Caprio – BYD
- Cate Blanchett – Giorgio Armani