Na każdym kroku spotykasz się w sieci ze streamami, czyli transmisjami na żywo na przykład w mediach społecznościowych. Robią je nie tylko celebryci i influencerzy. Coraz częściej tego typu content wykorzystują również firmy, w ten sposób łączące się ze swoją grupą odbiorców. Ty także chciałbyś spróbować swoich sił w transmisji na żywo? Obawiasz się jednak, że jest to trudne, a na dodatek wymaga posiadania specjalistycznego, drogiego sprzętu? Nic bardziej mylnego! Okazuje się, że czasem wystarczy dobry pomysł w głowie i smartfon w ręce. Przeczytaj mój artykuł, z którego dowiesz się, jak zrobić live na Facebooku krok po kroku.
Czym jest Facebook Live i dlaczego powinien znaleźć się wśród Twoich narzędzi marketingowych?
Nawet jeżeli nie zajmujesz się marketingiem w social mediach, z pewnością zauważyłeś, że Facebook coraz bardziej promuje na swojej platformie treści wideo. Z tą tendencją związane jest także silne promowanie transmisji na żywo – są one premiowane przez algorytm Facebooka (jeżeli je rozpoczynasz, to znajomi/fani otrzymują powiadomienie). Live na Facebook’u to transmisja wideo czasie rzeczywistym, którą możesz rozpocząć w każdym momencie z każdego miejsca na świecie – potrzebujesz tylko dobrego połączenia z Internetem. Funkcję tę platforma wprowadziła w 2016 roku, czyli całkiem niedawno. Co ważne, po zakończeniu “nadawania”, możesz udostępnić swoje nagranie jako post – nie ginie więc on w odmętach sieci.
Dlaczego jednak w ogóle warto zdecydować się na utworzenie transmisji na żywo? Przede wszystkim jest to prosty sposób na zwiększenie zasięgów i zaangażowanie odbiorców. Facebook Live umożliwia wejście z nimi w interakcję, a także pokazanie swojego biznesu od bardziej “ludzkiej strony”. Poza tym transmisje na żywo pozwalają na podzielenie się wiedzą z oglądającymi. Sprawdza się to szczególnie dobrze w przypadku profili biznesowych – możesz np. za pomocą Facebook Live odpowiedzieć na najczęściej pojawiające się pytania klientów. W ten sposób buduje się wizerunek eksperta przy jednoczesnym zmniejszaniu dystansu dzielącego Cię od odbiorców treści.
Najtrudniejszy etap – przełamanie się
To oczywiste, że najwięcej problemów sprawiają początki – niezależnie od tego, co robimy. Również transmisja na żywo wymaga “przełamania się”. Większość osób ma opory przed pokazaniem swojej twarzy i zaprezentowania się w ogóle podczas live’a. Jednocześnie nie mamy zazwyczaj podobnego problemu ze zdjęciami. Warto walczyć ze swoimi obawami, a pomoże w tym odpowiednie nastawienie. Przede wszystkim musisz zdać sobie sprawę z tego, że nie musisz być perfekcyjny – pamiętaj o tym, że praktyka czyni mistrza.
Przygotuj się do Facebook Life i rozpocznij transmisję!
Transmisje na żywo mogą być spontaniczne – sprawdza się to jednak głównie w przypadku celebrytów. Nie ważne, co mówią i, czy są przygotowani – ich fani będą oglądać live’a. Viralem stał się stream Snoop Dogga, który zapomniał, że nagrywa i przez przypadek zostawił włączonego Twitcha przez prawie 8 godzin. Wow! Mina rapera, gdy zorientował się, że kamera cały czas nagrywała jego pokój, była bezcenna. Nie wszyscy jednak możemy sobie pozwolić na taką samowolkę, jeżeli chodzi o transmisję na żywo. Dlatego należy się odpowiednio przygotować. Co mam na myśli?
- Zaplanuj przebieg transmisji – nie mam na myśli napisania szczegółowego scenariusza, który odegrasz kropka w kropkę. Mowa raczej o zarysie kwestii, które chcesz poruszyć. Dzięki temu unikniesz efektu chaosu. Nie zapomnij o strukturze wypowiedzi. Na początku live’a oprócz przywitania niech znajdzie się krótkie wyliczenie tego, czego odbiorcy mogą się spodziewać, pozostając z Tobą. Pomocne podczas tworzenia planu są takie narzędzia jak Evernote czy Notion.
- Przygotuj odpowiedni sprzęt – oczywiście, tak jak wspomniałem na początku, smartfon nada się, gdy nie posiadasz bardziej zaawansowanych urządzeń. Jeżeli jednak masz możliwość, zadbaj o odpowiednie oświetlenie i nagłośnienie. Na początek zainwestuj w statyw, który utrzyma stabilny obraz i mikrofon minimalizujący hałas w tle. Pamiętaj, że jeżeli to dopiero początek Twojej drogi z nagrywaniem, nie warto od razu wkładać w nie ogromnych sum – pozwól, aby inwestycja sama na siebie zarobiła! Rekomenduję zaopatrzyć się w mikrofon krawatowy BOYA BY-M1 za kilkadziesiąt złotych i dwa softboxy do oświetlenia (tanio kupisz je np. na Allegro). Już taki sprzęt zrobi sporą różnicę.
- Zadbaj o tło – zaplanuj scenografię i przygotuj miejsce, z którego nadawana będzie transmisja.
- Upewnij się, że masz niezawodną łączność z Internetem.
Jak uruchomić Facebook Live? Krok po kroku
Wiesz już, jak przygotować się do transmisji. W tym akapicie przeczytasz, jak zrobić transmisję na Facebooku krok po kroku.
- Wejdź w aplikację Facebook – Aktualności
- Kliknij opcję “Utwórz post” lub kliknij “Co słychać?” na samej górze ekranu
- Wybierz “Transmisja wideo na żywo“
- Dostosuj opcje publikowania i prywatności
- Uzupełnij szczegóły (opis, lokalizacja, oznaczanie znajomych)
- Wybierz specjalne efekty, filtry itp. naciskając symbol różdżki
- Naciśnij “Rozpocznij transmisję na żywo“!
Co ważne, live na Facebooku może trwać maksymalnie 90 minut. Podczas gdy YouTube pozwala na transmisje ze smartfona wyłącznie kanałom z dużą liczbą obserwujących, na Facebooku każdy może mobilnie streamować. Tak, jak pisałem już wcześniej w artykule, po zakończeniu transmisji możesz ją opublikować (na profilu osobistym czy też stronie firmowej). Wystarczy, że wybierzesz opcję “Opublikuj powtórkę wideo“.
Zachowanie podczas transmisji live – to warto wiedzieć!
Podstawowa zasada, o której powinieneś pamiętać podczas transmisji na żywo, jest prosta – bądź naturalny! Oczywiście, nie należy popadać w skrajność i mówić do swoich odbiorców, jak do kumpli w barze. To, co rozumiem przez hasło “naturalność” to brak zbytniego nadęcia i nieudawanie kogoś, kim się nie jest. Widzowie szybko rozpoznają fałsz. Popełniłeś błąd? Zaliczyłeś wpadkę? Nie staraj się udawać wszechwiedzącego – musisz potrafić przyznać się do pomyłek, a nawet się z nich śmiać. W ten sposób zjednasz sympatię odbiorców.
Jeżeli nadal nie czujesz się przekonany do transmisji live, to zmieni Twoje podejście!
Chociaż transmisje na żywo pojawiły się na Facebooku dopiero w 2016 roku, funkcja ta szybko stała się jedną z najważniejszych na platformie. Świadczą o tym statystyki. Oto kilka najistotniejszych danych:
- użytkownicy Facebooka spędzają 3 razy więcej czasu oglądając transmisje na żywo niż zwykłe filmy
- Facebook Live wywołuje 6 razy więcej interakcji niż standardowe wideo
- jedna piąta podawanych dalej filmów to live’y
Jak widzisz, statystyki są bardzo obiecujące, a ich tendencja wzrostowa. Jeżeli do tej pory nie zdecydowałeś się na transmisje na żywo na Facebooku, pora się przełamać i zacząć dzielić contentem również w ten sposób. Nie tylko zyskasz w oczach swojej grupy odbiorców, ale też rozszerzysz zasięgi. Podziel się poniżej swoimi doświadczeniami 🙂