Webinary to jedna z form prowadzenia spotkania online. Ich popularność wzrosła szczególnie w przeciągu ostatniego roku, a stoi za tym oczywiście pandemia, która uniemożliwiła przeprowadzenie tradycyjnych spotkań. Na całe szczęście dobrze przygotowane webinary w niczym im nie ustępują. Również specjaliści od marketingu je pokochali, ponieważ angażują odbiorców i sprzyjają budowaniu społeczności. Wy również chcielibyście wypróbować tę formę content marketingu? Przeczytajcie mój artykuł i dowiedzcie się, jak zorganizować webinar oraz jakich błędów się wystrzegać.

Cechy webinarów – czym ta forma różni się od innych?

Jak inaczej można określić webinar? Jest to po prostu internetowa wersja seminarium. Odbywa się w czasie rzeczywistym na specjalnie do tego dostosowanej platformie, która umożliwia transmisję audio-wideo i dwustronną komunikację.

Dlaczego warto w ogóle zaprzątać sobie głowę organizowaniem webinaru? Jest mnóstwo powodów. Jednym z nich jest fakt, że na takie spotkania przeprowadza się rejestrację. Co to oznacza dla Was? Między innymi to, że możecie w ten sposób zebrać cenne dane, które następnie wykorzystacie w kampaniach mailingowych.

Jak zorganizować webinar? Krok po kroku

Wybierzcie temat spotkania i jasno określcie swój cel

To podstawa. Żeby webinar był skuteczny, musi spełniać cel, który sobie założyliście. Oczywiście celów biznesowych może być wiele: pozyskanie nowych klientów, zbudowanie bazy mailingowej czy po prostu zwiększanie świadomości marki. To, co istotne, to skupienie się na jednym z nich.

Zaplanujcie wydarzenie i przygotujcie prezentację

Oczywiście najważniejszymi elementami każdego spotkania są jego temat i wiedza, którą przekazuje się uczestnikom. Nawet najlepiej przygotowany od strony technicznej webinar nie zrobi na nikim wrażenia, jeżeli będzie słaby merytorycznie. Wybór tematu powinien być dobrze przemyślany. Należy zadać sobie pytania, takie jak:

  • dla kogo tworzę webinar i kogo chcę zachęcić do udziału?
  • o co pytają moi (potencjalni) klienci? Jak mogę im pomóc w rozwiązaniu problemu poprzez webinar?
  • czy temat jest intrygujący i zmotywuje do wzięcia udziału w wydarzeniu?

Jeżeli planujecie nie pierwszy, a kolejny webinar, macie pewną przewagę. Możecie poprosić swoich poprzednich słuchaczy o opinię i feedback. Czy sami wzięliby udział w planowanym przez Was spotkaniu? Jakie zagadnienia ich interesują.

Jak zorganizować webinar - prowadząca.

Gdy macie już wybrany temat, czas zabrać się za zaplanowanie treści. Szczegółowa agenda jest bardzo przydatna. Niewielu osobom udaje się przeprowadzić udany webinar “na spontanie”. Często w takich sytuacjach słuchacze mają wrażenie, że prowadzący nie przygotował się dobrze, a jego wypowiedź jest chaotyczna. Żeby tego uniknąć, lepiej mieć agendę i być pewnym, że poruszyło się wszystkie założone w niej punkty.

Gdy wiecie już, co chcecie przekazać słuchaczom, czas odpowiedzieć na pytanie: jak? Podstawą każdego webinaru jest starannie wykonana prezentacja. Jakiego błędu nie popełniać? Przede wszystkim unikajcie zbyt dużej ilości tekstu. Prezentacja powinna być uzupełnieniem wystąpienia, a nie jej skryptem. Niech znajdą się na niej krótkie hasła, wypunktowania i elementy graficzne np. wykresy, zdjęcia.

Zadbajcie o kwestie techniczne

Do prowadzenia webinarów jest mnóstwo narzędzi. Należy dobrać je do swoich umiejętności i doświadczenia. Jeżeli będziecie przeprowadzać pierwsze spotkanie i dopiero testujecie, czy tego typu format jest odpowiedni dla Was, warto skorzystać z darmowych platform, które umożliwiają przeprowadzenie wideokonferencji. Na pewno je kojarzysz, mowa o Zoomie i Facebook Live. Spotkanie w wirtualnej sali konferencyjnej może odbywać się także na płatnej platformie ClickMeeting. Można wypróbować ją, rejestrując darmowe, próbne konto.

Zróbcie próbę… bez uczestników

Najlepszym sposobem na ulepszenie swojego webinaru jest próba bez uczestników. Nagrajcie swoje wystąpienie, a następnie przeanalizujcie. Jakie błędy zauważacie? Czego według Was może brakować słuchaczom? Czy od strony technicznej wystąpienie jest bez zarzutu?

Wypromujcie webinar w sieci

Pamiętajcie, że nie wystarczy dobre przygotowanie webinarium. Musicie je odpowiednio wypromować, jeżeli nie chcecie skończyć samotnie w pokoju webinarowym. Jak dotrzeć do dużej liczby osób z informacją o wydarzeniu? Wykorzystajcie te kanały, które już macie: stronę internetową, blog, social media, newsletter. Zamieście wiadomość wszędzie tam, gdzie możecie znaleźć swoich potencjalnych słuchaczy. Zbudujcie też landing page do zapisu na webinar. Jeżeli budżet na to pozwala, uruchomcie płatną kampanię (Google Ads lub w mediach społecznościowych).

Webinarium - narzędzie marketingowe.

To nie koniec! Wykorzystajcie dane, które uda się Wam zebrać

Webinar nie powinien skończyć się wraz z opuszczeniem przez Was pokoju webinarowego. To, co koniecznie powinniście zrobić, to skontaktować się z uczestnikami, np. mailowo. Podziękujcie za poświęcenie czasu, prześlijcie materiały i nagranie z webinaru. Zapewnijcie też, że w razie pytań, służycie pomocą. Nie zapomnijcie poprosić o opinię na temat wydarzenia. Możecie przygotować ankietę, dzięki której będziecie wiedzieli, nad czym pracować.

Największe błędy, jakie popełniają organizatorzy webinarów

  • brak odpowiedniego przygotowania i związane z tym: nieporuszenie ważnych dla tematu webinaru kwestii, odbieganie od tematu wystąpienia, chaotyczne “miotanie się” od jednego wątku do drugiego
  • nieprzetestowanie narzędzia, kamery, mikrofonu i związane z tym problemy techniczne utrudniające (lub wręcz uniemożliwiające) przeprowadzenie webinaru do końca
  • zbyt dużo informacji na prezentacji, które przytłaczają słuchaczy
  • opieranie swojego webinaru na odczytywaniu wiadomości zawartych w prezentacji
  • zbyt szybkie i niewyraźne mówienie (zazwyczaj spowodowane stresem wynikającym z niedostatecznego przygotowania się)
  • brak wydzielonego czasu na pytania ze strony uczestników

Wasz pierwszy webinar – sposób na wyprzedzenie konkurencji!

Webinarium to niezwykle popularna i przystępna forma dzielenia się swoją wiedzą. Jego wdrożenie do strategii marketingowej może być strzałem w dziesiątkę, szczególnie jeżeli działacie w branży, w której konkurencja jeszcze z rezerwą podchodzi do tego typu contentu. To sposób na to, aby się wyróżnić i dotrzeć do klientów oczekujących wysokiej jakości, merytorycznych treści.


Leave a Reply

Your email address will not be published.