Kiedy myślicie o markach, prawdopodobnie kojarzycie je z logotypami czy sloganami. Jednak marki nie ograniczają się do firm i influencerów, ale dotyczą też innych indywidualnych osób. Marka jest tym, co ludzie wizualizują sobie, gdy słyszą Wasze imiona lub widzą Wasze zdjęcia w Internecie. Wpływa na sukces, zasięg i skuteczność dotarcia do klientów. Jeśli aktywnie i w przemyślany sposób uczestniczycie w jej kształtowaniu, może być cennym narzędziem do realizacji celów biznesowych. Przeczytajcie, jak zbudować markę osobistą w pięciu podstawowych krokach i poznajcie kluczowe elementy stanowiące o jej sukcesie. 

Czym jest marka osobista, czyli personal brand?

Marka osobista to Wasza historia. Za jej pośrednictwem komunikujecie swoje umiejętności, talenty i wartości klientom, współpracownikom oraz innym profesjonalistom. Marka osobista dotyczy nie tylko w Waszej obecności online, ale także offline.

Czasy, kiedy można było schować się za swoim produktem i nadal dominować nad konkurencją, dawno minęły. Teraz, ze względu na praktycznie nieograniczone możliwości wyboru, konsumenci chcą wiedzieć więcej o tym, od kogo kupują, zanim podejmą decyzję o zakupie.

Prognozuje się, że firmy, które w nadchodzących latach doświadczą astronomicznych wzrostów, to te, które celowo będą stawiać swoich założycieli w centrum uwagi. Innymi słowy, musicie już teraz skupić się na budowaniu swojej osobistej marki, jeśli chcecie pozostać w czołówce w swojej branży przez wiele lat.

Dlaczego należy dbać o markę osobistą?

Bo świat patrzy! Marka to obietnica wartości i reputacja — autentyczne i spójne JA. To wrażenie, jakie pozostawiacie po sobie. Sposób, w jaki prezentujecie się w sieci, ma znaczenie, nawet jeśli myślicie, że nikogo to nie obchodzi. Marka osobista daje możliwość wyróżnienia się w wybranej dziedzinie. Niezależnie od tego, czy jesteście pracownikami, którzy chcą awansować, menadżerami czy założycielami firmy, marka osobista zapewni Wam wiarygodność i pozytywną uwagę.

Pomyślcie, ile razy zdarzyło Wam się wybrać kontrahenta tylko dlatego, że go znacie i mu ufacie? To zasługa zbudowanej przez taką osobę silnej marki i jak widać — przynosi wymierne korzyści.

Marka osobista - cytat.

Kluczowe elementy stanowiące o sukcesie marki osobistej

Zanim poznacie kroki prowadzące do zbudowania efektywnej marki osobistej, poznajcie jej kluczowe elementy.

Autentyczność

W ujęciu psychologicznym autentyczność to szczerość wobec siebie i swoich działań. Będąc autentycznymi w biznesie, działacie w zgodzie ze swoimi wartościami i przekonaniami. Wasze marki w stu procentach łączą się z tym, jakimi jesteście ludźmi i jest to na stałe osadzone w strategii marketingowej, a nie wykreowane na potrzeby kampanii czy mody. Autentyczność w biznesie oznacza też szczerość w stosunku do innych i transparentność.

Nie możecie „podrobić” swojej marki. Takie postępowanie doprowadzi jedynie do niespójności w wizerunku, co ludzie prędzej czy później zauważą. 

Wartości

Wartości marki to cechy charakterystyczne, które ludzie z Wami kojarzą. W zależności od branży, zawodu i odbiorców te cechy mogą być pewnymi aspektami osobowości, które chcecie podkreślić. Na przykład mówca publiczny może chcieć podkreślić swój humor i luz. Tymczasem biznesmen — inteligencję i profesjonalizm.

Wartości dają poczucie celu i pomagają ustalić kierunek dla marki osobistej. 

Spójność

W budowaniu marki osobistej chodzi również o zdefiniowanie i trzymanie się swoich zasad oraz niedopuszczenie do tego, aby siły zewnętrzne naruszyły Waszą integralność. Kiedy macie jasność co do tego, za czym się opowiadacie, możecie opierać swoje decyzje na czymś więcej niż tylko wartości pieniężnej.

Charyzma

Marka powinna wyróżniać Was na tle konkurencji. W końcu wielu ludzi jest dobrych w tym, co robią. Musicie więc zadać sobie pytanie, co w Waszej historii czyni Was wyjątkowym? Na początku może wydawać się to trudne pytanie. Jednak tylko Wy możecie na nie odpowiedzieć, bo tylko Wy przeżyliście swoje życie. 

Charyzma jest cechą liderów i przywódców, ale i każdy z nas może odznaczać się jej wysokim poziomem. Osoba charyzmatyczna wyróżnia się na tle innych, potrafi wywrzeć wpływ na otoczenie, przyciąga uwagę, jest atrakcyjnym rozmówcą i budzi szacunek u innych. To właśnie dzięki charyzmie i determinacji staniecie się autorytetem dla odbiorców.

Wiarygodność

Będziecie cieszyli się zaufaniem, wykonując na najwyższym poziomie swoją pracę i pozostając wiernym swoim wartościom i zasadom. Efektem tego będą lepsze możliwości w życiu zawodowym i osobistym.

Budowanie marki osobistej krok po kroku

Upewnijcie się, że wiecie, kim jesteście

Właściwie jak dobrze znacie samych siebie? Niestety, w dzisiejszym szybko zmieniającym się świecie wielu z nas zapomina poświęcić czas na refleksję i skupienie się na sobie. Aby zbudować solidną markę osobistą, niezbędna jest introspekcja, czyli zajrzenie w głąb własnego JA.

Ustalić, kim jesteście, pomogą Wam takie pytania, jak:

  • Co mnie napędza?
  • Z czym się zmagam?
  • Za co ludzie mnie komplementują?

Kiedy poznacie siebie lepiej, możecie zacząć pracować nad stworzeniem własnego wizerunku.

Rozważcie, w jaki sposób chcecie być postrzegani

Ustaliliście, kim jesteście dzisiaj. Teraz możecie zacząć koncentrować się na tym, kim chcecie być jutro. Nie skupiajcie się zanadto na tym, czego pragniecie w życiu, ale na nawykach, dzięki którym uda Wam się to zdobyć.

Networking.

Zdefiniujcie swoją niszę

Waszym celem nigdy nie powinno być próbowanie zadowolenia wszystkich swoją marką. Powiem więcej — to strata energii i zasobów. Zamiast tego skoncentrujcie swoje wysiłki na zdefiniowaniu niszy i przyciąganiu uwagi konkretnych odbiorców. Pomyślcie o tym w ten sposób: firmy, profesjonaliści, indywidualni klienci wolą skontaktować się z kimś, kto specjalizuje się w rozwiązywaniu ich konkretnego problemu, niż z kimś, kto twierdzi, że potrafi zrobić wszystkiego po trochę.

Pracujcie nad „śladem”, jaki zostawiacie po sobie online

Gdy już znacie swoją grupę odbiorców, sprawdźcie, gdzie można znaleźć te osoby i czego szukają. Następnie zacznijcie budować swoją obecność w Internecie, aby zaspokoić ich potrzeby. Weźmy jako przykład grafika poszukującego klientów. Powinien zbudować profesjonalne portfolio online, a następnie promować je na popularnych platformach społecznościowych.

Pamiętajcie! Gdziekolwiek promujecie swoje działania i wchodzicie w interakcje online, musicie zachować spójność. Upewnijcie się, że wizerunek, który prezentujecie, pozostaje taki sam na różnych platformach. Jeśli ktoś znajdzie Wasze profesjonalne profile na LinkedIn, a chwilę później zobaczy zawstydzające zdjęcia z zakrapianej imprezy na Facebooku, to dysonans zadziała na Waszą niekorzyść. 

Zaprzyjaźnijcie się z networkingem

Waszym celem powinno być tworzenie i pielęgnowanie więzi. To właśnie umożliwia networking, czyli nawiązywanie relacji biznesowych w celu współpracy, wymiany wiedzy i umiejętności. Networking otwiera wiele drzwi — działa jak system poleceń. Jedną z najbardziej rozpoznawalnych organizacji networkingowych, która działa na zasadzie wzajemnej rekomendacji biznesowych kontaktów jest BNI. Jednak okazji do spotkania osób z danej branży jest znacznie więcej, a pomocny jest, chociażby Facebook, gdzie znajdziecie wydarzenia praktycznie na każdy temat i dla każdego. Przydatna jest także aplikacja MeetUp.

Przestrzenie, w jakich działacie, stale ewoluują, dlatego też Wasze marki będą musiały ewoluować wraz z nimi. Zawsze jednak muszą reprezentować to, kim jesteście. Gdy nauczycie się wykorzystywać moc marki, będziecie o krok bliżej, aby odnieść sukces na każdej płaszczyźnie.


Leave a Reply

Your email address will not be published.