Spotkania na żywo lub online to charakterystyczny element nie tylko świata kultury czy polityki, ale też np. biznesu i edukacji. Ich celem jest przyciągnięcie określonej grupy odbiorców, jednak nie jest to zadanie proste. Na co dzień spotykamy się z zapowiedziami setek wydarzeń. Dla nas jako konsumentów to pozytywne zjawisko i oznacza ogromny wybór, jednak z punktu widzenia organizatorów eventów jest to wyzwanie. Jak przebić się ze swoimi komunikatami do odpowiedniej grupy docelowej? Jak sprawić, aby właśnie nasze wydarzenie przyciągnęło uwagę i dotarło do niego jak największej liczby osób? Odpowiedzią na te pytania jest skuteczna promocja. Czytajcie dalej, jeśli chcecie wiedzieć, w jaki sposób ją przeprowadzić.
Zanim przejdziecie do działania… ustalcie swoje cele marketingowe
To, jak podejdziecie do promowania wydarzenia, będzie miało bezpośredni wpływ na sukces całego przedsięwzięcia (lub jego brak). Ważne jest, aby odpowiednio wcześnie zacząć przygotowania event marketingowe. Tylko szczegółowo zaplanowane i przemyślane działania mają szansę na powodzenie. Robiąc wszystko na przysłowiową ostatnią chwilę, możecie być pewni, że pojawią się błędy, które nie tylko zniechęcą część odbiorców, ale także spowodują uszczerbek na wizerunku firmy.
Istotne jest również to, aby poprzedzić planowanie działań promujących wydarzenie, określeniem ich celu. Oczywiście podstawowym celem jakichkolwiek wysiłków będzie zwrot z inwestycji (ROI). Jednak Wasze działania mogą mieć jeszcze inne cele, takie jak zwiększenie świadomości marki czy zaangażowania.
8 działań, które wypromują Wasz event
Wiecie już, od czego zacząć. Pora poznać najskuteczniejsze sposoby, dzięki którym rozmawiać o Waszym evencie i brać w nim udział będzie możliwie najwięcej osób.
Stwórzcie wydarzenie na Facebooku
Utworzenie, a następnie reklamowanie wydarzenia na platformie Marka Zuckerberga jest obecnie najpopularniejszą formą promocji wszelkiego rodzaju eventów. Zastanówcie się, skąd sami dowiadujecie się o większości interesujących Was wydarzeń — od koncertów po branżowe konferencje. No właśnie! Facebook umożliwia użytkownikom między innymi kliknięcie „interesuję się”, „wezmę udział” i obserwowanie wybranych przez nich eventów. Dzięki temu są oni na bieżąco z pojawiającymi się postami i otrzymują powiadomienia o zbliżającej się akcji.
Podstawową zaletą wydarzeń na Facebooku jest ich intuicyjność — zarówno z punktu widzenia organizatora, jak i uczestnika. Platforma jak na tacy wręcza nam wszystkie narzędzia potrzebne do promocji eventu. Jeżeli chcecie dotrzeć do jeszcze szerszej grupy odbiorców, skorzystajcie z płatnych reklam, dzięki którym o wydarzeniu dowiedzą się nie tylko śledzący Wasz fanpage, ale także inni odpowiednio sprofilowani przez Was odbiorcy.
Uwaga! Pamiętajcie, aby oznaczyć wydarzenie jako publiczne.
Wykorzystajcie hashtagi i oznaczenia
Stwórzcie unikalny hashtag, którego będziecie używać we wszystkich kanałach, komunikując informacje dotyczące organizowanego wydarzenia. Wykorzystajcie go we wszystkich materiałach marketingowych — nawet tych offline (np. na koszulkach, leżakach), jeżeli się na nie zdecydujecie. Dzięki hashtagowi event może znacznie zwiększyć swój zasięg. Jest on także sprawdzonym sposobem na zaangażowanie uczestników. Poproście, aby oznaczali oni za jego pomocą content, który tworzą w związku z wydarzeniem. W ten sposób będziecie mogli w łatwy sposób odnaleźć treści generowane przez użytkowników i je wykorzystać (oczywiście za odpowiednią zgodą).
Tak samo, jak hashtag, oznaczanie osób, miejsc i sponsorów w social mediach (za pomocą „@”) zwiększy zasięg eventu.
Opracujcie spójną identyfikację wizualną i językową
Nie możecie zapominać o tym, jak ważny jest aspekt wizualny wydarzenia. Niezależnie od kanału estetyka reklam i wszelkich udostępnianych grafik powinna być konsekwentna. Powinny łączyć ją powtarzalne elementy, wśród których najważniejszym jest oczywiście logo. Pamiętajcie, aby trzymać się jednej kolorystyki, fontów, motywów. Dopasujcie je do charakteru wydarzenia tak, aby odbiorcy już po jednym spojrzeniu mogli stwierdzić, czego mogą się spodziewać od eventu. Oprócz spójności wizualnej równie istotna jest językowa. Określcie jeden sposób komunikacji i narracji, która będzie rezonowała z grupą docelową. Co do nich przemówi? Bezpośrednie komunikaty przypominające mowę potoczną czy może bardziej formalny język? Ustalcie to i konsekwentnie wprowadzajcie do swoich przekazów.
Znajdźcie odpowiednich sojuszników
Zaproście do współpracy osoby darzone zaufaniem i rozpoznawalne w kręgu docelowych odbiorców eventu. Specjaliści w danej dziedzinie lub influencerzy zadziałają jak magnes i przyciągną potencjalnych uczestników. Podkreślajcie ich doświadczenie, profesjonalizm i fakt, że podczas wydarzenia podzielą się wiedzą, której nie sposób znaleźć nigdzie indziej. Oczywiście sam fakt, że popularna osoba będzie wzmiankować o udziale w Waszym evencie w social mediach, to kolejna szansa na dotarcie do kolejnych odbiorców.
Wykorzystajcie możliwości Instagrama
Instagram to platforma, która skupia się przede wszystkim na zdjęciach i wideo. Dlatego strategia promocji wydarzenia będzie wyglądała nieco inaczej niż np. na Facebooku. Zadbajcie o to, aby zaciekawić followersów organizowanym wydarzeniem poprzez wrzucanie krótkich zwiastunów (teaserów), zdjęć zza kulis czy dodawanie do relacji (Stories) naklejek z odliczaniem. Nie zapominajcie o hashtagach!
Uwaga! Jeżeli zdecydujecie się na płatną kampanię w systemie reklamowym Facebook Ads, będziecie mogli dotrzeć także do użytkowników Instagrama, ponieważ serwis ten należy do Facebooka.
Promujcie event w Google
Reklamy Google to kolejny sposób, aby precyzyjnie dotrzeć do sprofilowanej grupy odbiorców. Nie wszyscy mają świadomość, że decydując się na nie, trafia się nie tylko do użytkowników przeglądających strony www, ale też do tych, którzy oglądają filmy w serwisie YouTube, czy do obsługujących pocztę na Gmailu. W dużym skrócie Google Ads polega na docieraniu do poszczególnych Internautów na podstawie wyszukiwanych przez nich słów kluczowych i tematów. Zaletą promowania wydarzenia w Google jest fakt, że dokładnie możecie monitorować efekty prowadzonych kampanii.
Przeczytajcie o podstawach tworzenia takich reklam TUTAJ.
Przekazujcie informacje newsletterem
E-mail to jeden z najstarszych cyfrowych kanałów marketingowych, ale wciąż jest skuteczny — także w promowaniu eventów. Jeżeli macie własną grupę odbiorców, do których regularnie wysyłacie treści, wykorzystajcie tę możliwość. Sprawdzi się strategia stopniowego odkrywania kart. W każdym z zaplanowanych maili omawiajcie kolejne atrakcje swojego wydarzenia, prezentujcie sylwetki zaproszonych prelegentów itd. W ten sposób będziecie stopniowo podsycać zainteresowanie.
Zastanówcie się nad tradycyjnymi formami reklamy
Choć offline’owe formy reklamy są sukcesywnie wypierane przez digital marketing, niektóre tego typu działania sprawdzą się podczas promowania eventu. Jeżeli organizujecie wydarzenie lokalne, warto zareklamować się np. w regionalnym radiu. Pomyślcie także o wydrukowaniu plakatów, które umieścicie w miejscach, gdzie istnieje największe prawdopodobieństwo dotarcia do grupy docelowej. Pamiętajcie o tym, żeby również plakaty były spójne estetycznie z resztą materiałów.
Wypromowanie eventu połową jego sukcesu
Poznaliście osiem sposobów na to, jak wypromować wydarzenie. Oczywiście nie musicie wykorzystywać wszystkich, organizując swój event. Strategię dopasujcie do charakteru przedsięwzięcia, jego celów, a także możliwości finansowych. Pamiętajcie, że szansę na dotarcie do największej liczby potencjalnych uczestników daje dywersyfikacja kanałów marketingowych. Nie zapominajcie też, że promocja eventu to połowa sukcesu, ale nie obędzie się bez doskonałej organizacji, która zapewni uczestnikom doświadczenie na najwyższym poziomie.