Gdy masz pomysł na biznes, wymyślenie odpowiedniej nazwy dla swojej marki będzie kluczowym krokiem w budowaniu jej rozpoznawalności i sukcesu. Zwykle poprzez nazwę firmy nawiązujesz pierwszy kontakt z klientem i często determinuje ona pierwsze wrażenie. W tym artykule przedstawię Ci krok po kroku, jak wymyślić nazwę firmy, która będzie chwytliwa, unikalna i zapadająca w pamięć, dzięki czemu przyciągnie uwagę klientów, a także pomoże Ci zdominować wyniki wyszukiwania Google.

Od czego zacząć proces tworzenia nazwy?

Proces tworzenia nazwy dla Twojego biznesu rozpocznij od trzech podstawowych kroków, które pomogą Ci się zorganizować i skupić na najważniejszych elementach.

Krok 1 – przeanalizuj rynek

Rozpoczynając proces wymyślania nazwy firmy, powinieneś zacząć od gruntownej analizy branży i konkurencji. Zastanów się, jakie są dominujące trendy w Twojej dziedzinie i jakie nazwy firmy już istnieją. Unikaj nazw, które są podobne do tych już istniejących, aby uniknąć dezorientowania klientów i problemów prawnych.

Krok 2 – przedstaw siebie i swój produkt

Twoja nazwa powinna odzwierciedlać wartości i misję Twojej firmy. Przemyśl, jakie są główne cechy i wartości Twojego biznesu oraz jakie określenie pasuje do Twoich produktów. Czy skupiasz się na innowacyjności, jakości, dostępności czy może na ekologii? Staraj się, aby nazwa była zgodna z tym, co reprezentuje Twój biznes.

Krok 3 – zacznij tworzyć pomysły

Mając opracowane działania strategiczne, przejdź do kwestii kreatywnych. Nazwa marki powinna być przede wszystkim oryginalna i łatwa do wymówienia. Nie zapominaj jednak, że zadaniem nazwy powinno też być nakierowanie potencjalnych klientów na rodzaj prowadzonej przez Ciebie działalności.

Dobra nazwa firmy – rady od specjalistów namingu

Naming, jest to dziedzina marketingu, która zajmuje się tworzeniem nazw firm, usług, czy produktów. Pierwsza, najważniejsza wskazówka osób z firm namingowych dotyczy długości nazwy. Według specjalistów powinna mieć ona od pięciu, do maksymalnie dziesięciu znaków, wliczając w to spacje. Wynika to z tego, że krótka nazwa jest łatwa do zapamiętania i w razie potrzeby zdecydowanie łatwiej jest ją sobie przypomnieć.

Dobra nazwa firmy - dyskusja.

Nazwa Twojej marki powinna od razu nakierowywać klientów na rodzaj Twojej działalności. Dzięki temu od razu Twoje szanse na bezpośrednie dotarcie do grupy docelowej rosną. Postaraj się, aby powstała nazwa wybiła się na tle konkurencyjnych firm z branży i podkreślała silne strony Twojej oferty.

Przykłady skutecznych nazw

Bez wątpienia są firmy, które znacznie wybiły się na tle konkurencji, a ich nazwy jako pierwsze przychodzą Ci na myśl, gdy rozglądasz się za najlepszą w danej dziedzinie.

Jednym z najlepszych przykładów jest nazwa Google – wzięła się od przekształcenia słowa googol, co oznacza dziesięć do potęgi setnej. W ten sposób twórca nazwy nawiązał do ogromnej bazy informacji i możliwości wyszukiwania, które oferuje przeglądarka.

Innym przykładem jest fast food Kentucky Fried Chicken – najbardziej rozpoznawalny jako KFC. Nazwa nawiązuje do oferowanych produktów, a także do założyciela, który pochodzi ze stanu Kentucky w USA. 

Firmą, która zastosowała bardzo ciekawy zabieg, jest niemieckie przedsiębiorstwo Haribo, którego nazwa wzięła się od pierwszych liter nazwisk założycieli. Chwytliwa nazwa połączona z prostym, ale dopracowanym logo, przyczyniła się do całkowitej dominacji w branży słodyczy. Wszystkie przytoczone przykłady pokazują, jak dobrze wymyślona nazwa przyczynia się do wzrostu rozpoznawalności i pomaga zdobyć zdecydowaną przewagę nad konkurencją.

Jak stworzyć unikalną nazwę firmy?

Profesjonaliści z dziedziny namingu potrzebują często spędzić wiele godzin, żeby stworzyć chwytliwą nazwę. Kluczem jest dobrze przeprowadzona analiza Twojej działalności, co następnie ułatwi znalezienie odpowiednio dobranej nazwy. 

Zacznij od burzy mózgów

Stwórz listę słów kluczowych związanych z Twoją branżą, produktami lub usługami. Są to słowa, które odnoszą się do tego, co oferujesz i są często wyszukiwane przez klientów w internecie. Te słowa mogą pomóc w znalezieniu nazwy Twojej firmy, która będzie miała związek z tym, co robisz. Jeśli towarzyszy Ci wspólnik lub bliska osoba, poproś ich o radę – często świeże spojrzenie z innej perspektywy przyniesie oczekiwane rezultaty.

Baw się językiem

Następnie zacznij łączyć słowa kluczowe, tworząc ciekawe kombinacje. Możesz poszukać synonimów wyrazów, skrótów, bądź połączyć dwa wyrazy. Pamiętaj, że nazwa powinna być krótka, łatwa do zapamiętania i wpadająca w ucho. Zawsze dobrym wyborem jest ciekawa gra słów, która skutecznie przyciąga uwagę.

Zwróć uwagę na poprawność językową – jeśli w nazwie pojawią się błędy, Twoja firma może być pozycjonowana jako nierzetelna i nieprofesjonalna. Wybierając nazwę przedsiębiorstwa, koniecznie sprawdź przynajmniej w kilku słownikach obcojęzycznych, czy nie figuruje ona tam jako słowo o znaczeniu niecenzuralnym lub niekulturalnym. Taki wybór nazwy może znacząco utrudnić Ci wejście na rynek zagraniczny, gdyż Twoja firma będzie po prostu wyśmiewana. Przykładem takiego zjawiska jest nazwa niemieckiej firmy Osram, produkującej akcesoria oświetleniowe. Proces wprowadzania produktów na rynek polski był dla niej wyjątkowo skomplikowany właśnie ze względu na tłumaczenie nazwy.

Przedstaw siebie

Bardzo częstym zabiegiem jest umieszczenie w nazwie swojej firmy imienia i nazwiska. Jest to całkiem dobry zabieg marketingowy, gdyż likwiduje anonimowość, a potencjalny klient od razu odczuwa, że ma kontakt z prawdziwym człowiekiem, który ręczy nazwiskiem za jakość. Często także pierwsze litery nazwy są inicjałami założyciela lub właścicieli.

Brand name - pieczątka.

Wsparcie AI w tworzeniu nazwy firmy

Generator nazw

Generator nazw firm to narzędzie lub program komputerowy, dzięki, któremu możesz stworzyć pomysłową i unikalną nazwę dla przedsiębiorstwa lub firmy. Może opierać się on na różnorodnych algorytmach i kreatywnych technikach, które pomagają generować sugestie nazw, uwzględniając różne aspekty związane z działalnością firmy. Generator bierze pod uwagę słowa kluczowe, branżę, wartości, produkty lub usługi oferowane przez firmę, a także inne czynniki, które mają wpływ na to, jak firma chce być postrzegana przez klientów. Działa on w bardzo łatwy sposób: opisujesz profil swojej działalności, np. „Produkuję torebki z ekoskóry”, a generator podaje Ci przykłady nazw, które wpisują się w Twoją branżę. Im więcej szczegółów opiszesz, tym bardziej dokładna będzie sugerowana nazwa.

Korzystając z generatora nazw firm, przedsiębiorcy i osoby zakładające nowe biznesy mogą szybko uzyskać inspirujące propozycje nazw, które mogą być atrakcyjne i proste w zapamiętaniu. Jest to szczególnie przydatne, gdy brakuje kreatywności lub trudno jest znaleźć pasującą nazwę dla firmy. Pomoże on zaoszczędzić czas i wysiłek, które inaczej byłyby potrzebne na ręczne wymyślanie nazw lub zlecanie tego zadania profesjonalnym agencjom kreatywnym. Jednym z narzędzi do wykorzystania jest BNG.

Tworzenie nazwy firmy ze sztuczną inteligencją – ChatGPT

Oprócz generatorów nazw przedsiębiorcy mogą teraz wykorzystać ChatGPT podczas procesu namingu.

Zalety tego rozwiązania to:

  • Szybkość: możesz wygenerować wiele pomysłów na nazwę w zaledwie kilka sekund.
  • Kreatywność: ChatGPT może stworzyć unikalne i kreatywne nazwy, które Cię zainspirują, a które mogłyby Ci nie przyjść do głowy.
  • Optymalizacja: ChatGPT może uwzględnić odpowiednie słowa kluczowe w nazwie Twojej firmy, wystarczy, że je podasz w komendzie.
  • Oszczędność kosztów: korzystając z ChatGPT możesz zaoszczędzić pieniądze, które wydałbyś na usługi specjalisty od namingu.
  • Możesz poprosić ChatGPT, aby wcielił się w konkretnego eksperta od namingu, lub możesz poprosić go o dostarczenie tylko określonych rodzajów nazw, aby uzyskać bardziej precyzyjne wyniki/pomysły zgodne z tym, czego szukasz.

Pokażę Ci na przykładzie, jak wykorzystać ChatGPT w namingu. Wyobraźmy sobie, że prowadzisz firmę, która produkuje galanterię ze sztucznej skóry. Możesz więc napisać takie polecenie do ChatGPT: Zaproponuj 10 kreatywnych nazw dla firmy, która produkuje paski, torebki i portfele ze sztucznej skóry, wykorzystaj słowa kluczowe takie jak moda, skóra, ekologiczna. Chat GPT przygotowuje listę, którą możesz się zainspirować.

Drugi przykład promptu: Tworzę nową markę odzieżową, która sprzedaje koszulki dla informatyków. Podaj mi 5 pomysłów na nazwę marki wcielając się w każdego z następujących ekspertów: Alexandra Watkins, Brad Flowers i Jeremy Miller. Odpowiedź przedstaw w formie tabeli. Zobacz, jak na taką komendę odpowiedział ChatGPT.

Tworzenie nazwy z ChatemGPT.

Dostępność marki – prawne kwestie nazwy przedsiębiorstw

Kolejnym krokiem w procesie nazewnictwa firmy jest kwestia prawna. Zanim zatwierdzisz swój pomysł na nazwę, konieczne jest sprawdzenie w rejestrze handlowym, czy wybrana nazwa nie jest już zarejestrowana. Warto również sprawdzić, czy nie koliduje ona z istniejącymi znakami towarowymi. Korzystanie z nazwy, która jest podobna do znaku towarowego innej firmy, może prowadzić do poważnych roszczeń prawnych.

Następnie zadbaj o odpowiednią domenę. Sprawdź, czy wybrana przez Ciebie domena nie jest wykorzystana i zawczasu ją wykup, aby uniknąć kłopotów w trakcie wyszukiwania Twojej działalności w internecie. Dzięki sprawdzeniu, czy domena jest wolna, ułatwisz sobie również proces stworzenia nazwy, gdyż będziesz już mieć rozeznanie, co jest zajęte lub pojawia się często.

Dla pewności, poza sprawdzeniem powyższych elementów w internecie, sprawdź je również w oficjalnych danych państwowych.  W przypadku Polski, przeszukaj bazę Urzędu Patentowego RP, natomiast jeśli chcesz przeprowadzić research także poza granicami kraju, skorzystaj z bazy Urzędu Unii Europejskiej ds. Własności Intelektualnej lub Światowej Organizacji Własności Intelektualnej.

Twoja rozpoznawalna marka – opanuj sztukę namingu!

Jak widzisz, stworzenie dobrej nazwy dla firmy jest niezwykle istotnym elementem dla Twojego biznesu. Pomyśl o swoich klientach, dla których nazwa jest pierwszym kontaktem z Twoją marką i zadbaj, aby już na tym pierwszym etapie skutecznie ich zainteresowała. Zwróć uwagę na to, jak brzmi po polsku i czy nie będzie to trudne do wymówienia, gdyż w ten sposób gorzej zapadniesz im w pamięć. Następnie zweryfikuj wszelkie niezbędne kwestie prawne, zadbaj o atrakcyjny wygląd logo i rozwijaj swoją markę! Mam nadzieję, że wytłumaczyłem Ci, jak opracować najlepszą nazwę dla swojej działalności i teraz będzie Ci dużo łatwiej przejść przez ten proces.


Leave a Reply

Your email address will not be published.