Jeżeli od dłuższego czasu kiełkuje w Waszych głowach pomysł, aby stworzyć kurs online, ale zupełnie nie macie pojęcia, jak podejść do jego realizacji — ten artykuł jest właśnie dla Was. Przeczytacie w nim, jak wcielić w życie swoje przedsięwzięcie i krok po kroku przejść przez proces, którego efektem będzie odnoszący sukcesy kurs online.
Dlaczego w ogóle warto tworzyć kursy online?
Zastanawiacie się, czy tworzenie kursu jest w ogóle warte zachodu? Z całą pewnością! Ucząc na dany temat, nie pozostawiacie cienia wątpliwości, że wiecie, o czym mówicie, jesteście dobrzy w tym, co robicie — a nawet jesteście ekspertami w swojej dziedzinie. Obecnie kurs online jest teraz prawie tak samo potrzebny każdemu przedsiębiorcy lub liderowi myśli, jak strona internetowa czy wizytówka.
Stworzenie kursu online (w przeciwieństwie do stacjonarnego) to też sposób na pasywny dochód. Taki raz zaprojektowany produkt może przynosić Wam zyski przez długi czas. Oczywiście należy pamiętać o aktualizacji materiałów, jeżeli tego wymagają. Kolejną korzyścią z kursu online jest fakt, że można dzięki niemu powiększyć swoją bazę mailingową i zdobywać nowe kontakty, czyli leady.
Należy też wspomnieć o tym, że kurs pomoże Wam też zbudować silną markę osobistą. Użytkownicy sieci chętnie zaczną obserwować Wasze profile na platformach społecznościowych, korzystać z porad i konsultacji. Jeśli macie firmę, może to pomóc w jej rozwoju i pozyskiwaniu większej liczby klientów. Pamiętajcie, że zwiększając swoją widoczność w internecie, macie szansę dotrzeć do szerszego grona odbiorców.
Jak zabrać się za tworzenie kursu online? To musicie zrobić!
Sprawdźcie, czy jest popyt na Wasz produkt online
Niech podniesie rękę ten, kto chce spędzić tygodnie swojego życia na tworzeniu kursu online, którego nikt nie kupi? Tak myślałem. Przede wszystkim, zanim zabierzecie się za zbieranie materiałów, nagrywanie filmów itd. musicie odpowiedzieć sobie na pytanie: czy są osoby, które poszukują takiego kursu i będą w stanie zapłacić za wiedzę w nim zawartą? Jednym słowem, musicie sprawdzić, czy jest popyt na Wasz produkt.
Jak w praktyce zwalidować swój pomysł? Użyjcie między innymi Google Trends i Planera Słów Kluczowych Google, aby sprawdzić zainteresowanie danym tematem. Wpiszcie w planer frazę kluczową związaną z kursem i uzyskacie wgląd w to, ile osób szuka produktu, który planujecie stworzyć. Zobaczycie też sugestie dotyczące innych słów kluczowych, których użytkownicy mogą użyć, aby znaleźć Wasz kurs.
Ustalcie, jaki wynik osiągną odbiorcy kursu
Pamiętajcie, żeby zabierając się za kurs, przede wszystkim myśleć o jego potencjalnych odbiorcach i o efekcie, jaki osiągną. To przecież dla nich jest najważniejsze, za to płacą! Dopiero potem zastanawiajcie się, jaką formę powinien przybrać kurs.
Przemyślcie strukturę kursu online
Zaprojektujcie całą drogę, jaką będzie przechodził uczestnik kursu. Zastanówcie się, jaka struktura będzie przejrzysta i umożliwi zaprezentowanie wiedzy w zrozumiały sposób. Jak podzielony będzie kurs? Czy będzie miał wyłącznie lekcje? Czy może będą one pogrupowane w tematyczne moduły?
Stwórzcie zarys kursu, czyli mapę pokazującą, w jaki sposób kurs online przeniesie Waszych uczniów z punktu A do B. Zarys pomoże dostarczać uczestnikom treści w uporządkowany sposób, aż skończą naukę i sami poczują się jak eksperci. Od zarysu całego kursu przejdźcie do planu każdej z lekcji. Warto zacząć od kilku pytań, które pozwolą określić cel lekcji: Co uczniowie już wiedzą? Czego muszą się nauczyć?
Zabierzcie się za content
Jeśli macie już doświadczenie związane z tematem kursu, prawdopodobnie w przeszłości zebraliście dotyczące go treści. Być może napisaliście post na blogu, stworzyliście webinar, albo prowadziliście podcast nawiązujący do danego zagadnienia. Jeśli tak, wróćcie do tych materiałów. Ponowne wykorzystanie istniejących treści pomoże Wam zacząć i zaoszczędzić wiele cennego czasu.
Na podstawie zebranych materiałów oraz zarysu kursu, możecie stworzyć rzeczywistą treść swojego szkolenia. Większość kursów wykorzystuje wideo jako główną formę komunikacji. Możecie jednak używać też treści pisanych, nagrań dźwiękowych, slajdów – lub mieszanki kilku różnych rodzajów mediów.
Zastanawiacie się, jak edytować swoje wideo? Dostępnych jest wiele bezpłatnych programów, skorzystajcie np. z iMovie, Wix Video Maker czy Lightworks.
W wideo pozbądźcie się niepotrzebnych przerw i przytnijcie dłuższe ujęcia do serii krótszych, dynamicznych klipów. Dodajcie tytuły, takie jak nazwa kursu i lekcji, oraz napisy do wideo, aby kurs był przystępniejszy.
Wyceńcie swój produkt
Od czego najlepiej zacząć wycenę? Zbadajcie konkurencje i sprawdźcie, jakie ceny mają podobne do Waszego kursy. Oczywiście cena zależy także od takich czynników jak: obszerność materiałów, zastosowane formaty, liczba poruszonych tematów i problemów, które dzięki kursowi będzie mógł rozwiązać jego uczestnik. W wycenie pomocne jest także ulokowanie kursu w panoramie swoich wszystkich produktów.
Zastanówcie się, jak „zapakujecie” swój kurs
Opakowaniem kursu jest nie tylko jego format i wizualny aspekt, ale też np. tytuł. Najprościej mówiąc, opakowanie to wszystko, co sprawia, że produkt będzie postrzegany przez odbiorców w oczekiwany przez Was sposób. Choć tytuł kursu wspominam prawie na końcu, należy obmyślić go na początku procesu. Dlaczego? Ponieważ tytuł będzie też dla Was drogowskazem, dzięki któremu stale będziecie mieć przed sobą wyznaczony cel — ten, który macie osiągnąć Wy i Wasi przyszli uczniowie.
Zacznijcie sprzedawać swój produkt
Istnieją 2 główne sposoby sprzedaży kursów online.
- internetowe platformy do sprzedaży kursów (np. Webtolearn, Myvod, Eduj)
Zalety: nie musicie znać się na kodowaniu, szybko i w prosty sposób dodacie swój kurs, platformy są zintegrowane z różnymi innymi serwisami np. płatnościami online
Wady: duże prowizje od sprzedaży kursu (zazwyczaj 50%), uzależnienie od platformy i ograniczeń, jakie nakłada.
- pluginy lub oprogramowania do witryny, które pozwolą stworzyć platformę kursów online (np. wtyczka Tutor Lms dla WordPress)
Zalety: platforma jest Waszą własnością, nie dzielicie się zyskiem (oczywiście z pominięciem systemów płatności)
Wady: potrzebujecie czasu na stworzenie platformy i naukę jej obsługi
Kurs online, któremu trudno będzie się oprzeć!
Tak z lotu ptaka wyglądają najważniejsze etapy tworzenia kursów online, którym trudno się oprzeć! Jak mogliście się przekonać, nie jest to zupełnie łatwe i szybkie, ale patrząc na korzyści, jakie dadzą Wam kursy — warto podjąć się takiego wyzwania. Pokażcie swoją wiedzę, doświadczenie i stwórzcie produkt, który będzie przynosił dochód bez żadnego wysiłku z Waszej strony.