Infografika to idealne połączenie obrazu z tekstem. Przynajmniej takie powinno być w teorii. Czasem jednak zdarza się, że zamiast ułatwiać zrozumienie treści, infografiki wprowadzają zamieszanie i zupełnie nie spełniają swojej funkcji. Dlatego, zanim przystąpicie do ich tworzenia, koniecznie poznajcie 5 zasad, których bezwzględnie należy przestrzegać. Obiecuję, że wysiłek ten docenią odbiorcy Waszych treści!
Infografiki — najczęściej udostępniane treści w sieci
Zanim przejdziecie do dalszej części artykułu, warto przypomnieć sobie podstawy, na których będziecie budować. Czym właściwie są infografiki i jakie mają zalety?
Infografika (inaczej grafika informacyjna) to zagadnienie przedstawione w formie wizualizacji, która zbudowana jest z elementów graficznych (np. ikon, strzałek), zdjęć oraz tekstu. Często infografiki są też przedstawieniem danych w formie tabel i wykresów. Sam proces ich tworzenia nazywa się wizualizacją danych, projektowaniem informacji lub architekturą informacji.
Wiecie już, czym są infografiki, ale dlaczego właściwie warto nimi wzbogacać swoje treści? Nie musicie być specjalistami od digital marketingu, żeby wiedzieć, jak wygląda współczesna komunikacja marketingowa. Obserwujecie to na sobie. Otaczają nas jako klientów tysiące przekazów, a na każdy poświęcamy ułamek sekundy. Właśnie — ułamek sekundy. Tyle czasu mają twórcy treści, aby przyciągnąć uwagę. Jak dobrze go wykorzystać? Na to pytanie odpowiadają badania, które dowodzą, że nasz mózg jest w stanie odebrać i zrozumieć przekaz wizualny… nawet 60 000 razy szybciej niż tekstowy! Teraz jasne staje się, dlaczego warto uwzględniać w swoich działaniach wizualne formy przekazu.
Najpopularniejsze rodzaje infografik
- liczbowe
- porównawcze
- linie czasu
- tzw. przynęta (przedstawia problem, opisuje go, a następnie wskazuje rozwiązanie)
- infografika jako mapa
- ilustrowane artykuły (zobaczcie przykład poniżej)
Zalety infografik w pigułce
- przekazują informacje szybko i skutecznie (w przystępny sposób)
- usprawniają poznanie i porównanie wielu danych
- są łatwiejsze do zapamiętania niż tekst (według kognitywistów zapamiętujemy tylko 10% z przeczytanego tekstu, a w przypadku infografik wskaźnik ten wynosi aż 90%)
- infografiki są najchętniej udostępnianym rodzajem contentu w social mediach
- ich przeglądanie nie wymaga dużego wysiłku ze strony odbiorcy (to ich przewaga np. nad artykułami blogowymi)
Zasady tworzenia skutecznych infografik, które musicie znać
Posłużcie się metaforami i historią
Czy wiecie, co jest jedną z kluczowych cech infografiki, która decyduje o jej sukcesie? Mowa oczywiście o kreatywności i nieszablonowym podejściu. Łatwo powiedzieć, trudniej zastosować się do tej wskazówki w praktyce. Jak znaleźć pomysł na infografikę, który zaskoczy odbiorców? Przede wszystkim poszukajcie skojarzeń czy porównań, za pomocą których przedstawiane przez Was dane nabiorą „życia”. Prezentujecie dane pokazujące wzrost? Możecie na przykład porównać go wchodzenia po schodach i wykorzystać ten motyw w swojej infografice. Zobaczcie poniżej, w jaki sposób przedstawiono kwestię luki płacowej w różnych państwach.
Wskazówka! W centrum swojej infografiki możecie umieścić bohatera. Postać może nawiązywać do grupy odbiorców lub być personifikacją przedstawianego problemu.
Choć niektórym z Was infografiki mogą (niesłusznie) kojarzyć się z „suchymi” danymi, to pracując nad swoimi projektami, powinniście myśleć o nich jak o spójnej historii. Nie wystarczy pozlepiać ze sobą przypadkowych elementów graficznych i tekstu. Od czego zaczyna się każda dobra historia? Od przyciągającego uwagę tytułu. Właśnie dlatego musicie poświęcić czas na przemyślenie nagłówku. Niech nie tylko wskazuje na zawartość infografiki, ale niech też będzie chwytliwy i angażujący. Jak sobie pomóc na tym etapie? Skorzystajcie z narzędzi — Headline Analyzer od CoSchedule lub sharethrough. Przeanalizują one Wasze nagłówki i podpowiedzą, co zrobić, żeby były bardziej angażujące.
Uwaga! Pamiętajcie, żeby skupiając się na kreatywnym podejściu nie stracić z pola widzenia tego, co najważniejsze. Mowa oczywiście o jasnym i zrozumiałym przekazie.
Podkreślcie wiarygodność danych
Jeżeli chcecie, aby odbiorcy Waszych infografik chętniej się nimi dzielili, musicie uwiarygodnić zawarte w nich informacje. Jak można to zrobić?
Zamieśćcie w swojej infografice:
- statystyki, raporty, wyniki badań
- wypowiedzi autorytetów w danej dziedzinie
O czym jeszcze powinniście pamiętać? Na końcu infografiki warto dodać źródła, z których korzystaliście. W ten sposób dociekliwi odbiorcy będą mogli zweryfikować podane przez Was informacje.
Nie zapominajcie o tekście
Infografiki to też tekst. Bywa, że czasem zbyt mocno skupiając się na elementach graficznych, zaniedbuje się ten aspekt. To błąd — tekst także musi dawać odbiorcy wartość, współgrać z elementami graficznymi i zapadać w pamięć. Według danych udostępnionych przez HubSpot najchętniej share’owane są infografiki, które zawierają około 230-330 wyrazów.
Oprócz strony merytorycznej ważna jest także wizualna, czyli odpowiedni podział treści. Unikajcie zbyt dużych bloków tekstowych, ponieważ mogą przytłoczyć odbiorców i ich zniechęcić. Zdecydowanie bardziej przyjazne są treści podzielone na krótkie sekcje. Jeżeli Wasze infografiki można podzielić na części tematyczne, odseparujcie je od siebie śródtytułami. Będą one stanowiły rodzaj nawigacji.
Zadbajcie o wymiary infografik
Macie świetny pomysł na infografikę? Brawo! Można powiedzieć, że połowa pracy za Wami. Jednak równie ważne, jak koncepcja jest wykonanie. W tym momencie możecie zacząć zastanawiać się, jaki rozmiar będzie odpowiedni dla Waszej infografiki. Na szczęście HubSpot przygotował wszystkim twórcom ściągę. Według portalu rekomendowane wymiary to:
- 1200 x 628 pikseli dla Facebooka
- 600 x 900 pikseli dla Pinteresta
- 600 x 1800 pikseli dla bloga
- 1200 x 675 pikseli dla Twittera
- 1080 x 1080 pikseli dla Instagrama
- 1104 x 736 pikseli dla LinkedIn
Skorzystajcie z narzędzi, które ułatwią Wam pracę
Macie już temat, przygotowany tekst, pomysł na wizualizację — czas więc przejść do działania. Infografiki można budować samodzielnie od zera, jednak wymaga to wiedzy i wprawy. Jeżeli nie macie czasu na kurs projektowania graficznego albo po prostu szukacie prostszej drogi, skorzystajcie z narzędzi. Najpopularniejszym jest oczywiście Canva, która sprawia, że nawet amatorzy mogą tworzyć profesjonalnie wyglądające grafiki. Nawet jeżeli nie pokusicie się o wykup premium, to wersja darmowa umożliwia skorzystanie z wielu darmowych szablonów i elementów.
A co oprócz Canvy?
- Visual.ly — to darmowe narzędzie, które pozwala tworzyć infografiki. Można je także zintegrować z Google Analytics i generować prezentacje statystyk!
- Piktochart — narzędzie umożliwiające projektowanie infografik w przeglądarce internetowej. Jest proste w obsłudze i intuicyjne. Jednak w wersji darmowej na Waszych projektach będzie widoczny znak wodny Piktochart.
Wskazówka! Na końcu każdej infografiki umieśćcie logo swojej firmy / marki osobistej, a także podajcie aktywny link do strony internetowej. Dzięki temu autorstwo i źródło infografiki będzie zawsze widoczne, nawet jeżeli zostanie wielokrotnie udostępniona i stanie się viralem np. w social mediach (czego Wam życzę!).
Infografiki zjednają Wam odbiorców
Infografiki są niezwykle skutecznym narzędziem marketingowym, ponieważ przyciągają wzrok oraz pokazują, że jesteście ekspertami, którzy chcą dzielić się swoją wiedzą w przystępny dla odbiorców sposób. Jeżeli zastosujecie się do opisanych w artykule zasad, to czytelnicy docenią wartość, jaką im przekazaliście i będą wracać po więcej! Pamiętajcie — atrakcyjna i czytelna infografika to szansa na zwiększenie ruchu na witrynie czy popularności Waszych profili społecznościowych wśród potencjalnych klientów.