Marketing to kluczowy element długoterminowego sukcesu każdej firmy. Nieustannie się zmienia i ewoluuje. Skuteczni specjaliści wiedzą, jak korzystać z nowoczesnych technik i jak łączyć je z podstawami, które opracowali najwięksi marketerzy wszech czasów, aby zdobywać klientów. W tym artykule przeczytacie o 5 pięciu filarach, które należy wziąć pod uwagę, jeżeli chcecie, aby również Wasza długofalowa strategia pozwoliła osiągnąć zamierzone cele biznesowe.
Używajcie marketingu, aby rozwiązywać problemy klientów, a nie firmy
Autorem tego stwierdzenia jest Seth Godin — amerykański mówca, bloger, a przede wszystkim autor książek z zakresu marketingu. Trudno się z nim nie zgodzić. Zbyt często myśli się o marketingu wyłącznie jako o sposobie na zwiększenie sprzedaży, liczby leadów, konwersji i tak dalej… Patrzy się wyłącznie na to, czego potrzebuje firma i na tym buduje się rozwiązania. Chociaż może to być odpowiednie dla tzw. szybkich wygranych, to długofalowa strategia marketingowa powinna skupiać się (a wręcz mieć obsesję) na punkcie klientów. Zamiast zadawać sobie tylko i wyłącznie pytanie o to, czego chce firma, należy zapytać się, czego chcą klienci. Jak można im pomóc to osiągnąć? Co możemy zrobić, aby zdobyć ich lojalność? To punkt wyjścia, od którego należy rozpocząć podróż związaną z budowaniem strategii.
Opowiadajcie historie, które inspirują
Historie to spoiwa całych cywilizacji. Są najskuteczniejszym narzędziem komunikacji międzyludzkiej od tysięcy lat. Opowiadanie historii to społeczne i kulturowe działanie, a każda kultura ma swoje własne, charakterystyczne historie lub narracje. Służą one między innymi jako źródło rozrywki, środek do przekazywania wiedzy, zachowania kultury czy wpajania wartości moralnych. W kontekście marketingu treści storytelling istnieje już 120 lat, jednak w Polsce jego popularność dopiero rośnie. Nic dziwnego. O tym, jak marka jest postrzegana, w przeważającej mierze decyduje jej umiejętność opowiadania historii, które przemawiają do odbiorców. Strategia marketingowa, Wasze cele i działania — wszystko to powinno zmierzać do budowania fascynującej historii, która jest silnie związana z wizją marki. Klientom nie wystarczy dać produkt. Trzeba stworzyć coś, z czym będą mogli (i chcieli) się utożsamić.
Budujcie społeczność
Marka prezentuje określoną tożsamość, daje odbiorcom historię i podstawę do rozmowy. Kiedy już nawiąże z nimi kontakt, nadchodzi czas, aby wzmocnić nie tylko więź między brandem a klientem, ale też między klientami. Nie należy lekceważyć potęgi społeczności. Nawet początkowo niewielka, ale silna grupa użytkowników o wspólnych przekonaniach i wartościach może przyczynić się do sukcesu marki oraz zwiększenia jej potencjału do wejścia na szerszy rynek. Lojalni klienci stają się najlepszymi rzecznikami. Należy dać im platformę, na której będą mogli się komunikować. Dlatego obecnie tak ważną częścią marketingu są działania w social mediach. Wasi odbiorcy na co dzień wymieniają się informacjami z przyjaciółmi lub innymi internautami za pomocą mediów społecznościowych, proszą o rekomendacje, wyrażają swoje opinie i komentują jakości usług danej firmy. Trzeba wziąć to pod uwagę, brać aktywny udział w tego typu dyskusjach, a także je inicjować.
Pamiętajcie! Ludzie nie lubią rozmawiać o produktach czy usługach. Lubią rozmawiać o sobie
Zastanówcie się. Co chce osiągnąć użytkownik sieci, kiedy udostępnia artykuł o najpopularniejszych miejscach na podróże kamperem? To, co naprawdę napędza jego działanie, to chęć powiedzenia światu „jestem podróżnikiem i ta treść mnie definiuje”. Być może nieco brutalna prawda jest taka, że sama udostępniana treść ma znaczenie drugorzędne. Strategia marketingowa marki musi to uwzględniać. Liczy się to, czy rezonujemy z odbiorcami i czy za pomocą naszych treści mogą wyrazić to, kim są, jakie wyznają wartości i jak dany produkt lub usługa pomaga promować ich styl życia. Zrozumienie tej zależności jest dla wielu brandów przełomowym momentem.
Nie zapominajcie o inbound marketingu i bądźcie wszędzie tam, gdzie jest Wasz potencjalny klient
Tak zwany marketing przychodzący koncentruje się na tym, aby spotkać się z odbiorcami na tych kanałach, z których już korzystają. Model działania powinien wyglądać następująco: „przyciągaj, zachwycaj, angażuj”. W inbound marketingu ważne jest także tworzenie treści dostosowanych do różnych segmentów odbiorców w zależności od tego, w jakim miejscu na ścieżce zakupowej obecnie się znajdują.
Podczas prowadzonego przez HubSpot badania, aż 80% marketerów wskazało, że planuje utrzymać ten sam lub zwiększyć budżet na marketing przychodzący. Tak duży procent nie dziwi, ponieważ rozwój biznesu skupia się wokół budowania świadomości wśród konsumentów, a w osiąganiu tego skuteczny jest właśnie inbound marketing. Jego długofalowym celem nie jest zdobycie „jednorazowego” a lojalnego klienta. Będzie on wracał do marki i polecał ofertę. W ten sposób Wy zdobywacie kolejnych odbiorców zainteresowanych produktem lub usługą.
Zorientowanie na klienta — bez tego ani rusz!
Marketing jest złożonym procesem. Obejmuje mnóstwo różnych dyscyplin, strategii i taktyk. A z roku na rok pojawiają się coraz to nowsze możliwości wprowadzenia go na wyższy poziom. Jednak tak, jak w wielu innych dziedzinach, przyszły sukces zaczyna się od solidnych podstaw. Jeżeli jesteście na etapie planowania strategii marketingowej swojego biznesu, upewnijcie się, że wzięliście pod uwagę wymienione w artykule filary. Pomijając te podstawy, może się okazać, że zapomnieliście o najważniejszym — o tym, że po drugiej stronie Waszych przekazów jest odbiorca. Ma on konkretne potrzeby, problemy i to właśnie na nich się skupia, a nie na tym, jak poprawić wskaźniki efektywności obcej mu firmy.