Wiedzieć, że tworzy się wysokiej jakości treści w social mediach to jedno. Jednak mieć tysiące followersów, którzy to potwierdzają to już zupełnie co innego. Niezależnie od tego, czy staracie się podnieść popularność prywatnego konta, czy chcecie zwiększyć świadomość marki na Insta, może kusić Was droga na skróty w poszerzaniu zasięgów. Uwzględnia ona między innymi kupowanie followersów. W tym artykule znajdziecie odpowiedzi na nurtujące Was pytania takie jak: czym właściwie jest kupowanie followersów i jakie są jego konsekwencje. Poznacie też alternatywne działania, dzięki którym powiększycie grono swoich odbiorców na Instagramie.
Czy kupowanie followersów jest możliwe?
Tak. Choć niewtajemniczonych może to zdziwić, można kupić followersów na Insta. Istnieje wiele serwisów, które pozwalają kupić np. 1000 obserwujących za tak niewiele, jak 10 dolarów. Wydaje się to dobrą okazją — za tę samą cenę można przecież kupić obiad i kawę. Oczywiście, gdyby naprawdę było to tak tanie i łatwe, wszyscy by to robili. Jaki jest haczyk? Płacicie tylko za liczbę. Wielu z tych obserwujących to boty lub nieaktywne konta, co oznacza, że nigdy nie będą angażować się w publikowane treści.
Wiecie już, że kupowanie followersów jest możliwe. Nie oznacza jednak, że jest zgodne z warunkami korzystania z Instagrama! Z tego względu cena, którą zapłacicie, może być wyższa niż pieniężna. W najgorszym przypadku kupowanie obserwujących może kosztować Was konto na Insta, a w „najlepszym” zmniejszenie zaangażowania i zasięgu.
Jak wygląda to w praktyce?
Obecnie kupowanie followersów jest trudniejsze niż kilka lat temu. A to dlatego, że Instagram ostrzej rozprawia się z kontami, które naruszają warunki korzystania z usługi. Jednak nadal nie jest problemem znalezienie sprzedawców followersów. Najczęściej są to serwisy oferujące promocje w sieci. Zazwyczaj wystarczy wybrać oczekiwaną liczbę nowych obserwujących, podać nazwę swojego konta i… co dalej? Co się dzieje, gdy zapłacicie? Zakładając, że sprzedawca jest legitny (o tyle, o ile to możliwe w przypadku tego typu usług), będziecie czekać od kilku minut do kilku dni, aż obserwujący zaczną się pojawiać. Liczba będzie się zwiększała stopniowo, żeby Instagram nie zorientował się, że dzieje się coś podejrzanego.
Czy kupowanie followersów się opłaca?
Powiedzmy sobie wprost. Kupowanie followersów na Insta nie jest dobrym pomysłem. Zdobyci „obserwujący” to najczęściej boty lub nieaktywne konta, więc nie będą angażować się w Wasze posty. Utrudnią tylko pomiar wyników Waszych starań na Instagramie. Tego typu działanie nie przysporzy żadnych pozytywnych, długoterminowych korzyści dla profilu. Koniec końców, co da Wam 10 000 obserwujących, którzy nie wchodzą w interakcję z kontem? To zaangażowanie jest przecież kluczem do tego, jak algorytm Instagrama wyświetla posty użytkownikom.
Konsekwencje wynikające z kupowania followersów
Fake’owi followersi niszczą Waszą wiarygodność
Jeśli konto ma 10 000 obserwujących, ale tylko pięć polubień na post, inni użytkownicy szybko zorientują się, że coś jest nie tak. Pomyślcie o sobie. Czy nadal obserwowalibyście konto, gdybyście zauważyli, że większość jego followersów to nieaktywne konta lub boty? Raczej nie. Większość osób uzna, że jest to swego rodzaju oszustwo, a marka nie może zdobyć autentycznych obserwujących dzięki wysokiej jakości treściom.
Kupowanie followersów zniekształca wyniki na Insta
Praktycznie niemożliwe jest zmierzenie, jak grupa docelowa reaguje na markę, gdy wysoki procent tej grupy odbiorców nie jest prawdziwy. Boty i nieaktywne konta zaburzają statystyki, przez co nie można przeanalizować, jak radzą sobie różne rodzaje publikowanych treści.
Instagram identyfikuje i usuwa fałszywych obserwujących
Kupując obserwujących, narusza się wytyczne społeczności Instagrama i trzeba liczyć się z reakcją moderatorów. Instagram coraz lepiej radzi sobie z identyfikacją i usuwaniem nieautentycznych kont z platformy. Usuwa również polubienia i komentarze z aplikacji innych firm, które mają na celu sztuczne zwiększanie liczby odbiorców.
Co zamiast kupowania fejków? Wypróbujcie te metody, aby zwiększyć liczbę odbiorców
Istnieje wiele różnych działań na Instagramie, które możecie wypróbować, aby dotrzeć do idealnej publiczności i zwiększyć zaangażowanie.
Zmieńcie konto na publiczne
W ustawieniach prywatności odznaczcie opcję „konto prywatne”. Dzięki temu, że profil jest publiczny, wszyscy mogą go zobaczyć. W ten sposób można organicznie poszerzyć swoją grupę odbiorców, gdy treści będą pojawiać się w zakładce Explore użytkowników.
Publikujcie wysokiej jakości materiały (dajcie użytkownikom powód, żeby Was obserwowali)
Publikujcie różne rodzaje treści: infografiki, zdjęcia, GIF-y, rolki, filmy, bumerangi, quizy w relacjach, poradniki, treści generowane przez użytkowników i wiele więcej. Budujcie nie tylko zaufanie, ale też ekscytację wśród swoich obserwatorów. Sprawcie, aby z niecierpliwością czekali na każdy kolejny post. Używajcie wysokiej jakości, oryginalnych zdjęć i piszcie chwytliwe opisy. Poza tym publikujcie regularnie i konsekwentnie. Zachowajcie unikalny styl, aby wyróżnić się na tle innych kont. Pamiętajcie, aby dopasowywać treści i sposób ich przedstawiania do osobowości marki (w przypadku kont firmowych).
Umiejętnie wykorzystujcie hashtagi
Hashtagi to żyła złota, jeśli chodzi o zdobywanie nowych odbiorców. Użytkownicy śledzą hashtagi, aby otrzymywać aktualizacje na określone tematy, które ich interesują. Przeprowadźcie research i dowiedzcie się, które dopasowane do marki hashtagi generują najwięcej „szumu”. To świetny i sprawdzony sposób na dotarcie do nowych odbiorców. Na początku może Wam się wydać, że zalecane 30 hashtagów dla każdego posta to dużo, ale jeśli przeprowadzicie dogłębny research, prawdopodobnie znajdziecie ich jeszcze więcej. Pamiętajcie, aby używać ich świadomie. Tylko wtedy będziecie docierać do odpowiednich użytkowników. Podczas reseachu możecie wspomóc się na przykład tym narzędziem.
Twórzcie rolki i relacje
Rolki są znane z tego, że zwiększają zasięg postu poza odbiorców, którzy już obserwują konto. Daje to możliwość przyciągnięcia do profilu osób, które angażują się w posty podobne do Waszych. Z kolei to, co sprawia, że Stories są prawdopodobnie jeszcze lepsze pod względem rozwoju profilu niż tradycyjne posty na feedzie, to możliwość interakcji użytkowników z treścią. Quizy, pytania, ankiety — to prawdziwe magnesy na zaangażowanie, a ich stworzenie jest dziecinne proste dzięki naklejkom.
Wchodźcie w interakcje z innymi użytkownikami Insta
Każda interakcja (niezależnie, czy jest to serduszko, komentarz, czy zapisanie posta) przynosi korzyść zarówno dla Was, jak i dla drugiego konta. Algorytm Instagrama stawia na pierwszym miejscu zaangażowanie. Oznacza to, że im częściej wchodzicie w interakcję z innymi profilami (i vice versa), tym większe prawdopodobieństwo, że poprawicie swoją widoczność na platformie. Posty będą pojawiać się częściej i wyżej na tablicach użytkowników i w Explore Feed.
Postawcie na organiczny rozwój
Instagram to od kilku lat jedna z najszybciej rozwijających się platform społecznościowych i w najbliższym czasie nie zapowiada się, aby miała zwolnić. Jeżeli czujecie presję, aby gonić za wzrostem, nie poddawajcie się jej i wstrzymajcie z kupowaniem followersów. Postawcie na alternatywy przedstawione w tym artykule. Dzięki nim stopniowo i bezpiecznie będziecie podążać w kierunku organicznego wzrostu obserwujących, których zaangażowanie będzie warte więcej niż 10 000 fejkowych followersów.