Skrót PR zna już każdy. Na pewno wiecie, że na Public Relations składają się wszystkie działania, które budują wizerunek firmy, inaczej — wpływają na to, jak jest ona postrzegana. PR to dialog między firmą i odbiorcami, ale nie ogranicza się tylko do obecnych i potencjalnych klientów. Odpowiednio poprowadzony pomaga przyciągać też inwestorów czy pracowników. Public relations zawsze był kluczowym czynnikiem w budowaniu marki i nie inaczej jest w dzisiejszej, cyfrowej rzeczywistości. Nie należy lekceważyć roli digital PR-u. Przeczytajcie, na czym polega i jakie praktyki prowadzi się w jego ramach.
Na czym polega digital PR i jakie działania obejmuje?
Digital PR jest strategią marketingową, za pomocą której buduje się obecność marki w sieci i kreuje jej pozytywny wizerunek. To nic innego jak rozwinięta forma public relations, która ukierunkowana jest na media online. Taka kolej rzeczy była oczywiście do przewidzenia — media drukowane w przeważającej mierze należą już do przeszłości. Dlatego współczesny PR wykorzystuje internet, który ma tę przewagę nad standardowymi mediami, że umożliwia ogólnoświatowy zasięg.
Warto zwrócić uwagę na to, że digital PR łączy w sobie elementy SEO, content marketingu i marketingu w social mediach. Tak jak każda inna forma marketingu, digital PR powinien być oparty na indywidualnych wymaganiach i celach danego biznesu.
Wiecie już, na czym polega digital PR, pora bliżej się przyjrzeć działaniom, jakie prowadzi się w jego ramach. Jak w praktyce wygląda cyfrowe Public Relations? Działania, które obejmuje to między innymi:
- publikowanie informacji prasowych i artykułów w sieci (na posiadających autorytet portalach, które zajmują się konkretną tematyką/branżą)
- współpraca z blogerami i influencerami w zakresie tworzenia contentu np. recenzji
- przygotowywanie i publikowanie wywiadów, podcastów, dyskusji np. na kanale YouTube
- udostępnianie wysokiej jakości contentu w mediach społecznościowych
Dlaczego cyfrowy PR jest ważny? Poznajcie jego korzyści
Jeżeli digital PR jest dla Was czymś zupełnie nowym, to być może nadal zastanawiacie się, dlaczego powinniście inwestować w niego swój czas i pieniądze. Cóż, spójrzmy na główne powody, dla których należy wykorzystywać taktyki cyfrowego PR dla swojego biznesu:
- zwiększenie widoczności w sieci — rekomendacja firmy przez stronę trzecią, zwłaszcza przez media z autorytetem, jest jej najlepszą możliwą reklamą. Natychmiast zwiększa zaufanie odbiorców.
- budowanie świadomości — musicie tak „sterować” swoją obecnością online, aby grupa docelowa wiedziała, kim jesteście, czym się zajmujecie i jakie są Wasze wartości.
- nawiązywanie długotrwałych relacji z dziennikarzami
- poprawa efektów działań SEO
Jak widzicie, digital PR przynosi wiele korzyści. Oprócz poprawy świadomości marki, działania prowadzone w ramach cyfrowego PR mogą zwiększyć ruch organiczny, liczbę leadów i sprzedaży, a także zaangażowanie odbiorców w social mediach.
Digital PR a SEO — jaka jest między nimi zależność
Chociaż digital PR nie jest taktyką SEO, to uzupełnia wysiłki specjalistów od pozycjonowania, podkreślając „eksperckość”, autorytet i wiarygodność marki oraz osób za nią stojących. Jeżeli interesujecie się SEO, to na pewno zauważyliście, że te trzy elementy (Expertise – Authoritativeness – Trustworthiness) wskazane zostały przez Google w „Search Quality Evaluator Guidelines” jako pożądane cechy stron internetowych i ich contentu. Poza tym digital PR wspiera SEO w jeszcze jeden sposób — dostarczając wysokiej jakości linków zwrotnych ze stron o dużym autorytecie.
Niezależnie od tego, na jakich płatnych i/lub organicznych kanałach marketingowych się koncentrujecie, cyfrowy PR powinien stanowić nieodłączną część Waszej strategii marketingowej.
O tym, co na temat digital PR-u sądzi John Mueller (nazywany „łącznikiem” między Google a resztą świata), poczytasz tutaj.
Digital PR — powszechne i skuteczne praktyki
Informacje prasowe
Wasza firma właśnie wygrała nagrodę? A może doszło do fuzji z inną spółką? Jeśli macie informację wartą opublikowania, komunikat prasowy to świetny sposób na przyciągnięcie uwagi, zwiększenie świadomości marki i wzmocnienie pozycji autorytetu w swojej branży.
O tym, jak napisać informację prasową przeczytasz np. tutaj.
Newsjacking
To technika wykorzystywana przez specjalistów PR, aby umieścić marki w centrum modnego tematu. Newsjacking można zaplanować z wyprzedzeniem na podstawie przewidywań dot. wydarzeń w sporcie, polityce itd. lub może być reakcją na najświeższe wiadomości. Większość firm, które z powodzeniem stosują newsjacking, ma zespoły ludzi, którzy codziennie monitorują wiadomości, aby znaleźć historie, do których można się odnieść. Dla początkujących łatwym sposobem na rozpoczęcie działań jest skonfigurowanie Alertów Google, które będą powiadamiać o określonych tematach.
Tworzenie case studies i docieranie do odpowiednich wydawców
Opracowaliście ciekawe case study? A może przeprowadziliście przełomowe dla branży badania? Dziennikarze uwielbiają dane. Rzetelnie opracowane studium przypadku jest świetnym narzędziem w promocji firmy i jej usług. Może dać lepsze rezultaty niż niejedna kampania reklamowa. Warto śledzić portale branżowe, które posiadają zakładkę case study i publikują case studies firm z branży. Spróbujcie nawiązać relację z takim portalem i zaproponować napisanie/przesłanie swojego case study.
Cyfrowa wersja Public Relations — zwiększanie świadomości marki i kształtowanie jej odbioru
Jeśli Wasza firma jest obecna w internecie, powinniście zadbać o digital PR. To jeden z najskuteczniejszych sposobów na ugruntowanie pozycji swojej marki i osób, które za nią stoją, jako autorytetu w danej branży. Jest poszerzeniem możliwości, jakie dotychczas posiadał tradycyjny PR. Działa również w tandemie z SEO, poprawiając efekty wysiłków związane z link buildingiem.