Solidna strategia content marketingowa to jeden z najskuteczniejszych sposobów na rozwój firmy. Pozwala komunikować tożsamość brandu i przyciąga zainteresowanie potencjalnych klientów. Buduje też autorytet firmy w branży, a tym samym — zaufanie do niej. Jednak ewolucja content marketingu sprawia, że osiągnięcie takich rezultatów to nie lada wyzwanie. Świat marketingu cyfrowego zmienia się z roku na rok i niczym nie przypomina tego sprzed dekady. Ta zmiana ma kilka źródeł. Są to: rozwój kultury influencerskiej, zmiany technologiczne, a nawet pandemia. W rezultacie tworzenie treści i kampanie marketingowe będą wymagały innej taktyki i myślenia także w rozpoczynającym się 2022 roku. Oto lista 10 wskazówek, które wprowadzą Wasz content marketing na wyższy poziom, pomogą zdobyć więcej odwiedzających i zwiększyć sprzedaż.
1. Dokładnie poznajcie swoich odbiorców
Musicie wiedzieć, do kogo piszecie — to podstawa. Bez zrozumienia odbiorców nie można tworzyć skutecznych treści. Sprzedajecie już produkty lub usługi, ale czy to oznacza, że wiecie, jakie treści przekazać swoim odbiorcom? Niekoniecznie. Sprzedawanie millenialsom to nie to samo, co pisanie do millenialsów — chociaż niektóre strategie nakładają się na siebie. Musicie dowiedzieć się, jak angażować. W tym celu stwórzcie kilka person, które obejmują Waszych obecnych i zamierzonych odbiorców. Treści powinny być nastawione na dawanie tym osobom tego, czego chcą, potrzebują. Odpowiadajcie na pytania, dostarczajcie nowych informacji, prowadźcie ich na swoje strony i sprawiajcie, aby zostali na dłużej.
Od czego zacząć? Od zebrania danych demograficznych. Wykorzystacie do tego Google Analitycs oraz narzędzia dostępne na kontach firmowych w mediach społecznościowych (np. statystyki w Facebook Business Suite). Dzięki nim otrzymacie potrzebne dane na temat Twoich odbiorców takie jak: wiek, płeć, lokalizacja, zainteresowania czy poziom edukacji.
Jednak jest coś, co jeszcze możecie zrobić, żeby lepiej poznać swoich odbiorców. Chodzi o pozyskiwanie opinii od obecnych klientów. Wystarczy, że z nimi porozmawiacie, zbierzecie informacje od działu sprzedaży czy obsługi klientów. Możecie też stworzyć i udostępnić ankietę. O co warto zapytać? Przede wszystkim o opinię na temat obecnie tworzonych treści i o problemy, których rozwiązań poszukują. Gwarantuję Wam, że wyniki tego typu badań bywają zaskakujące, a oczekiwania odbiorców wobec contentu zazwyczaj znacznie odbiegają od tego, co serwują im firmy.
2. Stwórzcie kalendarz publikacji
Działania content marketingowe przynoszą zamierzone, długofalowe efekty, jeżeli prowadzone są regularnie. Dlatego koniecznie musicie posiadać harmonogram publikacji. Dlaczego? Dzięki niemu nie tylko można jasno określić podział obowiązków zaangażowanych osób, ale też mierzyć skuteczność contentu. Co powinien zawierać kalendarz publikacji zwany inaczej kalendarzem redakcyjnym lub planem publikacji treści? To między innymi daty publikacji, tytuły artykułów, kanały dystrybucji, grupę odbiorców, do których dane treści mają dotrzeć.
3. Stosujcie repurposing treści
Repurposing to inaczej dostosowywanie „starego” contentu do nowych formatów. Nagrywacie podcast? Zamieńcie go w post na blogu i podlinkuj do odcinka. Macie ciekawy wpis na blogu? Podsumujcie go jako wpis na Facebooku czy LinkedIn.
Dlaczego repurposing jest skuteczny i warto go uwzględnić w swojej strategii content marketingowej na 2022 rok? Osoby należące do Waszej grupy docelowej prawdopodobnie preferują różne rodzaje contentu. Podczas gdy niektórzy wolą posty na blogu, inni mogą skłaniać się ku krótkim filmom. Sprawdźcie więc, co lubią i dostosujcie swoje treści do ich ulubionych formatów.
4. Celujcie w tematy z potencjałem ruchu w sieci wyszukiwania
Jeśli tworzycie treści wokół tematów, których ludzie nieustannie szukają w wyszukiwarce, macie gwarancję ciągłego zainteresowania. Tak długo, jak artykuł znajduje się wśród pierwszych wyników wyszukiwania Google, będziecie otrzymywać stały, pasywny ruch.
Zastanawiacie się, jak znaleźć takie tematy? Skorzystajcie z narzędzia Ahrefs i jego panelu Keywords Explorer. Wpiszcie temat/frazę związaną z Waszą branżą. Wybierzcie sekcję Matching Terms (pasujące frazy) i zaznaczcie opcję Questions (pytania). W ten sposób zobaczycie potencjalne tematy, na które warto kierować swoje treści. Przejrzyjcie listę i wybierzcie te frazy, które są istotne dla witryny.
5. Zasada 3C intencji wyszukiwania
Celem Google jest dostarczanie użytkownikom najtrafniejszych wyników wyszukiwania dla dowolnego zapytania. Oznacza to, że należy rozpoznać intencję stojącą za każdym wyszukiwaniem. Najprościej mówiąc, musicie dowiedzieć się, jaki cel chce osiągnąć użytkownik. Jak to zrobić. Jednym ze sposobów jest spojrzenie na stronę wyników wyszukiwania Google dla danej frazy, a następnie przeanalizowanie najlepiej rankujących wyników pod kątem trzech C intencji wyszukiwania.
Pierwsze C — Content Type, czyli rodzaj contentu. Zazwyczaj mamy do czynienia z następującymi rodzajami: post na blogu, produkt, kategoria, landing page lub wideo. Na przykład, jeśli wyszukamy w Google „jak zagrać gamę na flecie”, zobaczymy, że najwyżej oceniane przez wyszukiwarkę treści to głównie filmy.
Drugie C — Content Format, czyli format treści. Może to być np. poradnik, lista, artykuł newsowy czy recenzja. W przypadku frazy „najlepsze flety” wyniki to głównie listy. Jeżeli jest to fraza, na którą chcecie zdobyć widoczność, Wy także stwórzcie listę, żeby zwiększyć swoje szanse.
Trzecie C — Content Angle, czyli to, co użytkownicy cenią podczas przeprowadzania konkretnego wyszukiwania. Na przykład, jeżeli spojrzymy na wyniki wyszukiwania hasła „jak zrobić naleśniki”, zobaczymy, że użytkownikom zależy na „idealnych”, „sprężystych’, „puszystych” naleśnikach. Warto się tym kierować podczas tworzenia swoich treści.
6. Twórzcie grafiki, które będą chętnie udostępniane
Grafiki pomagają uprościć złożone koncepcje i poprawić czytelność treści. Poza tym to idealny content do udostępniania w mediach społecznościowych. Nawet w „nudnej” niszy, obrazy mogą stać się viralem. Dlatego przed publikacją przeanalizujcie swoje treści. Wybierzcie miejsca, w których niestandardowa grafika może stać się „wartością dodaną”, np. lepiej zilustrować koncepcję, popchnąć narrację do przodu, czy najzwyczajniej w świecie — zapewnić rozrywkę czytelnikowi.
7. Aktualizujcie swój content
Wszelkiego rodzaju poradniki czy recenzje mają zazwyczaj uniwersalny charakter. Jednak nie można powiedzieć tego samego o artykułach dotyczących konkretnych produktów, usług czy nowinek. Dlatego należy sprawdzać, czy zamieszczone w treści informacje są zgodne ze stanem faktycznym. Aktualizacja treści jest więc niczym innym jak po prostu dostosowaniem tekstu do obecnego stanu rzeczy, dodanie nowych lub bardziej precyzyjnych danych.
Dlaczego aktualizacja contentu jest ważna z punktu widzenia Google? Ponieważ zarówno wyszukiwarka, jak i sami Internauci chcą treści przydatnych i aktualnych. Jeżeli zadbacie o to, aby właśnie takie otrzymywali, zapewnicie sobie ich aprobatę i wysoką pozycję w wynikach wyszukiwania.
8. Dzielcie się swoją opinią
Oczywiście — wszyscy chcemy, aby nasze treści były wysoko w rankingu w Google i generowały ruch. Często kończy się to tym, że strony z rezultatami wyszukiwania, wypełnione są wynikami, które wyglądają dokładnie do siebie.
Nie zapominajcie: koniec końców czytelnik musi skonsumować Twoje treści i kupi (albo nie) to, co sprzedajecie. Jeśli jesteście tylko jednymi z wielu, nie ma powodu, aby zapisali się na Waszą listę e-mailową czy wybrali Wasz produkt. Musicie się wyróżnić — między innymi dzieląc się swoją unikalną opinią.
9. Piszcie treści, które rzucają nowe światło na Waszą branżę
Wasza branża może być „nudna”, ale nie pozwólcie, aby Wasze treści takie były. Znajdźcie swoją perspektywę, swoje spojrzenie na branżę, które zainteresuje także odbiorców. Przede wszystkim pozbądźcie się „nadęcia”. Jeżeli uważacie, że Wasza branża jest nudna, to sprawcie, aby nabrała rumieńców – twórzcie content pełen humoru, nawiązań do aktualnych wydarzeń czy popkultury. W ten sposób odbiorcy poznają Wasz prawdziwy charakter i być może uda Wam znaleźć wspólną płaszczyznę. Pokazujcie też w swoich treściach, jak Wasz produkt/usługa może ułatwić odbiorcom życie. Twórzcie poradniki i instrukcje.
10. Nie przejmujcie się zanadto liczbą znaków
Panuje powszechne przekonanie, że dłuższe artykuły oznaczają większy ruch organiczny. Jednak zgodnie z tym badaniem, które na tapetę wzięło 900 milionów stron, przeciętny post zawierający 10 000 słów generuje mniejszy ruch niż przeciętny post zawierający 2 000 słów. Dlatego obsesja na punkcie liczby słów w nowym roku będzie odchodzić do lamusa. Nikt nie chce już czytać dłuższych treści. Piszcie treści tak długie, aby wyczerpująco opisały dany temat, ale odcinajcie nieistotne aspekty i możliwie szybko przechodźcie do sedna.
Content marketing na miarę 2022 roku — zdobywajcie klientów dzięki wartościowym treściom
Możecie planować swoje treści zgodnie ze starymi przyzwyczajeniami. Zachęcam Was jednak do świeżego spojrzenia na content marketing w rozpoczynającym się roku. Nie bójcie się eksperymentować i jednocześnie nie zapominajcie, że w centrum zawsze musi być użytkownik i jego potrzeby. Czytelnicy powinni na długo zapamiętywać Wasze treści ze względu na ich przydatność i unikalność. Wprowadźcie w życie opisane w artykule wskazówki, a zauważycie wzrost zainteresowania tworzonym contentem.