Gdy planujecie wystartować ze swoim biznesem, pojawia się wiele niewiadomych. Być może zadajecie sobie pytanie: na czym się skupić — na brandingu, czy marketingu? Odpowiedź jest jedna i brzmi… na obu! Z tego artykułu dowiecie się, czym różni się branding od marketingu i jakie istnieją między nimi zależności. Jedno jest pewne, wysiłki z nimi związane bezpośrednio wpływają na to, czy osiągniecie założone cele biznesowe i będziecie mogli cieszyć się sukcesem firmy!
Czym jest branding?
Zacznijmy od zdefiniowania, czym jest brand. To tożsamość Waszych marek — kim jesteście jako biznes? To reputacja i wizerunek, z którymi rezonują klienci. Pomyślcie o Coca-Coli. To producent słodkich napojów. Jeden z wielu. Jednak to, co wyróżnia Coca-Colę to wizerunek marki, który kojarzy się z radością, orzeźwieniem, dzieleniem się i zabawą. Wszystkie elementy powiązane z Coca-Colą od logo, przez melodię po świąteczne reklamy składają się na jej brand.
Czym więc jest branding? To praktyka aktywnego kształtowania marki. Odpowiada na pytanie: czym jest dana marka? To Wasza misja, wartości i to, co czyni Was wyjątkowym. To między innymi kluczowe elementy marki, takie jak logo, witryna, styl (np. pisania komunikatów i grafik).

Czym jest marketing?
Narzędzia i strategie, których używają firmy, aby komunikować markę i ostatecznie sprzedawać produkty/usługi to marketing. W przeciwieństwie do brandingu efekty wdrożonej strategii marketingowej można dokładnie zmierzyć. Służą temu wskaźniki KPI (Key Performance Indicators) takie jak: ROMI (zwrot z inwestycji marketingowych), CTR (współczynnik klikalności), CAC (koszt pozyskania nowego klienta), CLV (przychód uzyskany na każdym kliencie), CR (współczynnik konwersji).
W marketingu prawie zawsze celem jest bezpośrednia promocja firmy i jej produktów. Jest dynamiczny i zmienny. Marketing jest także silnie powiązany z panującymi w społeczeństwie trendami, a czasem sam je kreuje.
Rodzaje działań marketingowych
Większość firm stawia na kombinację strategii marketingowych online i offline, chociaż te drugie coraz częściej odchodzą do lamusa. Marketing offline nazywany jest także tradycyjnym lub OOH (Out Of Home). To wszelkiego typu banery w przestrzeni publicznej, reklamy zewnętrzne np. na przystankach, w centrach handlowych.
Wśród różnych rodzajów działań marketingowych online można wyróżnić:
- płatne reklamy w wyszukiwarce
- SEO, czyli optymalizacja stron pod kątem zwiększania widoczności w organicznych wynikach wyszukiwania
- content marketing, czyli marketing treści
- marketing w mediach społecznościowych
- kampanie mailingowe
Podstawowe zależności między brandingiem a marketingiem
Znacie piosenkę Franka Sinatry Love and Marriage, która stała się popularna za sprawą serialu Świat według Bundych? Jej tam tekst: Love and marriage, love and marriage. Go together like a horse and carriage. This I tell you brother. You can’t have one without the other (tłum. Miłość i małżeństwo, miłość i małżeństwo, Idą w parze jak koń i kareta, Teraz powiem ci bracie, Nie możesz mieć jednego bez drugiego). Cóż… w miejsce miłości i małżeństwa można podstawić marketing i branding! To dwie różne koncepty, ale tak ściśle ze sobą współpracują, że trudno wyobrazić sobie świat, w którym nie są ze sobą splecione.
Zobaczcie, jak ze sobą współgrają!
Marketing przyciąga uwagę klientów, branding pozwala ją utrzymać
Niezależnie od tego, w jakiej branży działacie. Jesteście jedną kroplą w morzu tysiąca firm! Dlatego marketing to konieczność, jeżeli chcecie się wyróżnić i przykuć uwagę potencjalnych klientów. Jednak, kiedy już (kolokwialnie mówiąc) złapiecie ich uwagę, potrzebujecie czegoś, co ją utrzyma. Tym czymś jest właśnie branding. Najprościej mówiąc, potrzebujecie odpowiednich strategii marketingowych, aby wyeksponować swoją markę na tle konkurencji i powiedzieć odbiorcom „Cześć! Jestem tutaj!” oraz brandingu, aby pielęgnować relacje i sprawić, by wracali po tym początkowym kontakcie.
Marketing napędza sprzedaż, branding buduje rozpoznawalność marki i lojalność klientów
Głównym zadaniem większości strategii marketingowych jest dowożenie wyników — a wyniki te najczęściej są związane ze sprzedażą. Oczywiście, to wcale nie dziwi. Jeżeli chcecie, aby przedsiębiorstwo odniosło sukces, musicie sprzedawać! Z kolei branding przyjmuje inne, długofalowe podejście. Nie jest najlepszy w zwiększaniu sprzedaży na już, ale to najodpowiedniejsze rozwiązanie, jeżeli chcecie budować rozpoznawalność marki, generować wokół niej pozytywne uczucia i wspierać lojalność klientów. Te trzy elementy w dłuższej perspektywie także będą miały wpływ na sukces firmy.

Branding jest pierwszy, marketing przychodzi drugi
W projekcie budowania firmy branding zawsze poprzedza marketing. To logiczne: nie można wprowadzać na rynek marki, która nie została jeszcze zaprojektowana.
Kim jesteście jako marka? Co chcecie wprowadzić na rynek? Jakie są podstawowe wartości marki? Jak zamierzacie przekazać je swoim klientom docelowym?
Dopiero gdy znacie odpowiedzi na te pytania, możecie myśleć o marketingu. Kiedy branding jest na miejscu, lepiej rozumiecie to, kim jesteście, kim jest Wasz klient i jak zbudować między Wami most.
Strategie marketingowe pojawiają się i znikają, branding zostaje na zawsze
Większość taktyk marketingowych jest określonych w czasie, mają wyraźny początek, środek i koniec. Branding jest inny. Bez względu na to, w jakim momencie jest firma, zawsze pracujecie nad sposobem jej postrzegania wśród odbiorców i pielęgnowaniem głębszych, relacji z klientami.
Branding ma tak samo silny wpływ na team marki, jak na klientów
Potrzebujecie tego, aby klienci wierzyli w Waszą markę — tylko wtedy będą chcieli robić z Wami interesy. Podobnie jest w przypadku pracowników. Kiedy zbudujecie markę, w którą zespół naprawdę wierzy, to jego członkowie będą bardziej zaangażowani w swoją pracę. Będą „walczyć” o najlepsze pomysły, dzięki którym firma będzie prosperować.
Wprowadź swój biznes na wyższy poziom dzięki brandingowi i marketingowi!
Nigdy nie nadejdą czasy, kiedy branding i marketing nie będą miały równoważnego wpływu na markę. Można opracować perfekcyjną strategię marketingową, ale wysiłki pójdą na marne, jeśli klienci nie będą mogli utożsamić z wizerunkiem i przekazem danej marki. Podczas gdy działania marketingowe angażują klientów, działania brandingowe budują ponadczasowe połączenie między marką a odbiorcami. Potrzebujesz ich obu, aby stawić czoła ostrej konkurencji.