Autentyczność marki i zaufanie klientów to dwa, nierozerwalne zagadnienia. Kiedy zaufanie spada, autentyczność pozwala je odzyskać. Jak więc możesz zwiększać autentyczność swojej marki i w ten sposób sprawiać, żeby klienci Ci ufali? W artykule poznasz 5 kroków, które pozwolą Ci to osiągnąć.
Najpierw jednak porozmawiajmy o tym, jak ważna jest autentyczność. Przede wszystkim ma ona ogromny wpływ na decyzje zakupowe klientów. Z ankiety przeprowadzonej na grupie ponad 1500 konsumentów wynika, że aż 90% z nich uznaje autentyczność za istotny czynnik podczas wyboru marek, jakie wspierają. Budowanie w oparciu o autentyczność pozwala w takim samym stopniu stworzyć solidną markę jak opieranie się o dane. Musisz użyć twardych danych, aby zaprojektować strategię dla swojej marki, a następnie znaleźć sposób, aby ta strategia była autentyczna.
Poznaj 5 kroków, aby ugruntować autentyczność swojej marki
Dodaj dowód społecznej słuszności
To pewnie nie pierwszy raz, kiedy słyszysz o tym, że social proof jest korzystny dla marketingu. Jednak popularność dowodu społecznej słuszności jest uzasadniona – to jeden z najlepszych sposobów na budowanie zaufania do marki. Social proof pokazuje osobie zainteresowanej tym, co masz do zaoferowania, że inni z tego skorzystali i są zadowoleni! Pomyśl o recenzjach na Facebooku, ocenach klientów w sklepie online czy postach w social mediach z oznaczeniem firmowego profilu. To wszystko buduje zaufanie poprzez autentyczność.
To oczywiste, że potencjalni klienci chętniej zaufają innym użytkownikom sieci, którzy dzielą się swoimi opiniami i zdjęciami niż marce, o której jeszcze nic nie wie. Właśnie dlatego społeczne dowody słuszności np. w postaci recenzji na witrynie pełnią tak ważną funkcję – nadają marketingowi bardziej „ludzkiego” charakteru i w ten sposób zwiększają zaufanie. Używaj ich wszędzie, gdzie masz okazję i miejsce – na stronie, landing page, w social mediach.
Możesz też znaleźć kreatywny sposób, jak wykorzystać i zaprezentować odwiedzającym opinie o marce. Zobacz na przykład, jak zrobiła to aplikacja Descript. Na swojej stronie głównej zamieściła testimonial, do którego stworzenia użyła prawdziwych tweetów swoich użytkowników.
Podziel się swoją historią
Czym jest Twoja historia i dlaczego jest ważna? Przede wszystkim historia jest tym, co odróżnia Twój biznes od Twojej marki (brandu). Silne marki muszą mieć misję, niezależnie od tego, czy jest ona prosta (np. uszczęśliwiać klientów), czy bardziej ambitna (np. ochrona środowiska naturalnego). Musisz podzielić się ze swoimi potencjalnymi klientami swoją misją i historią. Dlaczego robisz to, co robisz? Skąd wziął się w ogóle na to pomysł? Od czego się zaczęło? Współcześni konsumenci chcą wiedzieć, kogo wspierają. Wybierają świadomie – szczególnie młodsze pokolenia.
Oczywistym miejscem w sieci, gdzie powinieneś opowiedzieć historię swojej marki, jest podstrona „o nas” na firmowej witrynie. Czy to jednak wystarczy? Niezupełnie. Do misji, zasad i wartości opisanych na podstronie „o nas” należy wracać w innych elementach marketingu np. w hasłach i treściach na stronie głównej. To zwiększy autentyczność marki.
TIP: Dopiero tworzysz opis historii marki? Pomyśl o tym, w jaki sposób jej misja wiąże się z korzyściami, które osiąga osoba kupująca Twój produkt lub usługę.
Używaj autentycznych fotografii
Zdjęcia z banków zdjęć sprawdzają się na stronie, ale nie wtedy, kiedy opisujesz swoje produkty, usługi czy misję! W takiej sytuacji nie mogą równać się z „prawdziwymi” fotografiami, które prezentują np. zespół, czy klientów korzystających z tego, co masz do zaoferowania. Nie masz budżetu na profesjonalną sesję zdjęciową? Nic straconego! Niech do akcji wkroczy osoba z zespołu, która ma najlepszy aparat w telefonie! Reszta niech zapozuje na neutralnym tle. Sfotografuj też swój produkt. Gotowe! Tego typu zdjęcia na stronie czy w postach zdecydowanie podniosą poziom autentyczności brandu.
Uwaga! Jeżeli jesteś w sytuacji, kiedy nie masz innej opcji i potrzebujesz zdjęć stockowych, szukaj tych, które nie wyglądają na sztucznie pozowane.
Pamiętaj o transparentności
Do tej pory przeczytałeś, jak zwiększyć autentyczność marki, wpływając na to, jak prezentuje się jej strona, treści, obrazy itd. Jednak to oczywiście nie wszystko. Swoją markę budujesz przecież przede wszystkim, wchodząc w interakcje z klientami. Sposób, w jaki się komunikujesz, ma bezpośredni wpływ na percepcję marki. Kluczem w każdej zdrowej relacji (także na linii marka-klient) jest transparentność i otwartości.
W sensie słownikowym transparentność oznacza po prostu przejrzystość lub jawność. W biznesie – odnosi się do różnych aspektów działalności przedsiębiorstwa. Coraz więcej marek decyduje się zwiększać transparentność swojej komunikacji, co ma związek między innymi z ich filozofią lub grupą docelową. Transparentność wymaga stosowania się do wysokich standardów etycznych i ekologicznych w całym obszarze działalności firmy. Dlatego decydując się na transparentność, firma musi być pewna, że nie można jej nic pod tym względem zarzucić.
Słuchaj tyle samo, ile mówisz
Kiedy chce się ugruntować pozycję swojej marki na rynku, łatwo można popaść w pułapkę nieustannego mówienia o sobie. Zdecydowanie trudniej jest zatrzymać się i posłuchać tego, co do powiedzenia mają klienci. Poświęć więc czas, aby poznać ich zdanie. Przeprowadzaj ankiety, social listening i wprowadź inne metody researchu. Po każdej zakończonej transakcji proś klientów o feedback. Dowiaduj się, w jaki sposób możesz ulepszyć swoje produkty i odpowiadaj na wszelkie obawy.
Budowanie autentycznej marki to ciągła praca. Musisz być otwarty na to, co mają do powiedzenia klienci i dzielić się swoją misją, aby zwiększać zaufanie. Pamiętaj, że rola autentyczności będzie stale rosła. Ze względu na coraz większą konkurencję na rynku, jest jednym z elementów, który prawdziwie pomoże Ci się wyróżnić na tle innych marek.