Wielu przedsiębiorców nadal podchodzi do TikToka z rezerwą. Uważają, że pod żadnym pozorem nie jest to platforma odpowiednia dla nich i dla działań związanych z promocją biznesu. To błąd, a ci, którzy zdecydowali się zaprezentować na TikToku, zauważają potencjał tego kanału. Przestał on być wyłącznie miejscem, gdzie Pokolenie Z prezentuje śmieszne układy taneczne. Baza jego użytkowników rozrasta się i staje się coraz bardziej dojrzała. Obecnie nie tylko szukają na niej zabawnych filmików, ale też korzystają z serwisu w celu uzyskania różnego typu informacji, także tych dostarczanych przez firmy. Od wskazówek treningowych po giełdowe — na platformie znaleźć można treści z każdej niszy. W rezultacie coraz więcej firm włączyło TikToka do swojej strategii marketingowej. 

Jednak sama obecność na TikToku nie jest gwarantem sukcesu. Na drodze mogą Wam stanąć błędy, które uniemożliwią skuteczne dotarcie do grupy docelowej. Niektóre z tych błędów są uniwersalne i dotyczą większości social mediów, część jest jednak typowa dla TikToka. Poznajcie je i… unikajcie ich za wszelką cenę!

#1 Ignorujcie trendy

To, co automatycznie kojarzy się z TikTokiem to viralowe dźwięki i wyzwania. To one odpowiadają za popularność platformy. Wiedząc o tym, macie świadomość, że sukces na TikToku jest możliwy, jeżeli będziecie wykorzystywać dostępne efekty, „podpinać się” pod trendujące audio, dodawać popularną muzykę i brać udział w wyzwaniach. Oczywiście wszystko to należy robić, biorąc pod uwagę charakter i wizerunek swojej marki. W przeciwnym razie możecie np. zaszkodzić swojej reputacji i negatywnie wpłynąć na wiarygodność. Poza tym nie każdy trend będzie wpisywał się w przekaz i wartości marki – wtedy lepiej odpuścić.

Błędy na TikToku - ignorowanie trendów.

#2 Nie oglądacie i nie analizujecie filmików wrzucanych przez innych użytkowników

Nie będziecie radzić sobie w środowisku, którego dobrze nie poznacie. TikTok charakteryzuje się specyficzną energią, inną od pozostałych platform. Żeby ją zrozumieć i naturalnie się poruszać na TikToku, musicie najpierw go „wybadać”. Pozwoli Wam to zrozumieć, jakie treści odnoszą sukces. Dopiero wtedy zacznijcie działać i eksperymentować z własnym contentem – zarówno z tematami, jak i stylami. Obserwujcie, na co najlepiej reaguje Wasza grupa docelowa. Poza tym oglądanie filmików wrzucanych przez innych użytkowników TikToka będzie dla Was źródłem inspiracji, informacji o nowych trendach, a także pozwoli zobaczyć, co udostępnia konkurencja.

#3 Nie przechodzicie do sedna

Co prawda wideo na TikToku może trwać do 3 minut, ale w praktyce macie tylko kilka sekund, aby przekonać użytkowników platformy do przestania scrollowania i zatrzymania się na Waszym contencie. Dlatego, żeby zmaksymalizować swoje szanse na przyciągnięcie ich uwagi:

  • zacznijcie od razu od dźwięku – czy mówicie, czy dodajecie jakikolwiek dźwięk, nie pozwólcie, aby pierwsze kluczowe sekundy minęły bez jakiegokolwiek audio
  • dodajcie angażujący podpis – niech jasno wskazuje odbiorcom, o czym jest wideo i co zyskają oglądając je
  • użyjcie trendującego dźwięku – jeżeli użyjecie viralowego audio, nie musicie aż tak walczyć o uwagę oglądających. Wiedzą, czego mogą oczekiwać od wideo i chcą zobaczyć Wasze unikalne podejście do tematu

#4 Wrzucacie horyzontalne wideo

Tak samo jak Instagram, TikTok to platforma oparta przede wszystkim na wertykalnym contencie. Oznacza to, że treści będą wyświetlały się prawidłowo, jeżeli będą miały wymiary 1080 na 1920 pikseli. Jeżeli będziecie nagrywać w poziomie (np. krajobraz), to grube, czarne linie będą widoczne na górze i dole wideo. To nie tylko negatywnie wpływa na estetykę, ale także na sposób odbioru contentu przez oglądających.

#5 Ignorujecie komentarze

W mediach społecznościowych najważniejsza jest… społeczność! Nie inaczej jest w przypadku TikToka. Sekcja z komentarzami jest głównym sposobem, w jaki możecie wchodzić w interakcje ze swoimi odbiorcami. W komentarzach mogą oni zadawać pytania, dzielić się swoimi opiniami na temat contentu czy oznaczać znajomych. Wykorzystajcie szansę, aby nawiązać z nimi kontakt, rozpocząć konwersację i zachęcić do pożądanej akcji.

#6 Nie dodajecie napisów

Większość osób oglądających wideo na urządzeniach mobilnych ogląda je z wyłączonym dźwiękiem. Dlatego, jeżeli nie dodajecie napisów, Wasze treści nie są przystępne i nie są oglądane np. przez osoby, które korzystają z TikToka w komunikacji miejskiej czy w sklepowej kolejce, a które nie mają słuchawek. Jednak najważniejszym powodem, dla którego należy dodawać napisy, jest sprawienie, że wideo będzie dostępne dla niesłyszących lub niedosłyszących.   

Kobieta nagrywa na TikToka.

#7 Wasze treści są zbyt sprzedażowe

Ten błąd wynika z braku zrozumienia TikToka i brania siebie zbyt poważnie na platformie, która poważna nie jest wcale. Dodawanie typowo „ciężko” sprzedażowych treści nie przyciągnie do Was odbiorców. Użytkownicy TikToka ich nie poszukują, poszukują czegoś, do czego mogą się odnieść. Oczywiście, okazjonalne promowanie się jest jak najbardziej wskazane, nie możecie jednak uczynić z tego podstawy swojej strategii działania.   

#8 Rzadko publikujecie

Jeżeli chcecie odnieść sukces na jakiejkolwiek platformie, musicie działać zgodnie z konsekwentnym harmonogramem.

Dlaczego to takie ważne?

  • gdy użytkownik TikToka wyląduje na Waszym profilu, będzie mógł odkrywać publikowane na nim treści i będzie wiedział, czym właściwie zajmuje się marka
  • im więcej publikujecie, tym więcej dowiadujecie się o swojej grupie docelowej. Poznajecie ich preferencje dot. treści
  • regularne publikowanie pozwoli Wam zbudować silną bazę followersów, ponieważ będą wiedzieli, czego mogą od Was oczekiwać i jakim contentem się dzielicie

Wystrzegajcie się tych błędów i wypłyńcie na szerokie TikTokowe wody!

Za każdym razem, kiedy wkraczacie na nową platformę i ją poznajecie, potrzebujecie czasu, aby oswoić się z jej charakterem. Mimo podobieństw z Instagramem TikTok to miejsce, które rządzi się swoimi prawami. Nie bójcie się dołączyć do niego ze swoim biznesem. Wykorzystajcie potencjał i popularność tej platformy. Uważajcie na wymienione w artykule błędy i pamiętajcie przede wszystkim o tym, aby być autentycznymi.


Leave a Reply

Your email address will not be published.