Pojęcie marketingu jest pojemne i można pod nie „podpiąć” mnóstwo różnych działań prowadzonych w celu promowania biznesu. Aby uprościć Wam sprawę, przygotowałem serię dwóch artykułów, dzięki którym poznacie podstawowe rodzaje marketingu, które zostały opracowane, wypróbowane i przetestowane przez marketerów z różnych branż. Każdy z nich jest inny, ale większość można prowadzić równolegle, tworząc prawdziwą maszynę do wzrostu Waszych firm biznesów. Oto pierwsza szóstka!

Offline marketing

Offline marketing (często określany też jako marketing tradycyjny) to termin dla wszelkiego rodzaju marketingu realizowanego bez użycia Internetu.

Jeśli reklama jest publikowana w czasopiśmie papierowym zamiast na portalu internetowym, to jest to marketing offline. Podobnie, jeśli dostarczacie spersonalizowaną wiadomość za pośrednictwem poczty tradycyjnej zamiast e-maila, jest to również marketing offline. 

Chociaż określenie „marketing tradycyjny” może sprawiać wrażenie, że działania tego typu należą już do przeszłości, reklamy w drukowanych magazynach lub między programami telewizyjnymi mają się dobrze i nie wydaje się, aby miały zaniknąć. Na przykład według badań przeprowadzonych przez Statista 68% ankietowanych Amerykanów wskazało, że widziało reklamy w telewizji w przeciągu ostatnich 4 tygodni. 

Przykład

Przykładem pomysłowej i odnoszącej sukcesy reklamy offline jest seria materiałów promocyjnych od Orange z lat 2011-2017. Marka przedstawiała w telewizji zabawne perypetie animowanych postaci — Serca i Rozumu. Krótkie filmiki w niczym nie przypominały nachalnych i nudnych reklam, a charyzmatyczni bohaterowi szybko osiedlili się w zbiorowej świadomości Polaków.

Digital marketing

Marketing internetowy to termin nadrzędny dla wszelkiego rodzaju działań promocyjnych, które wykorzystują Internet jako kanał komunikacji. Marketing online od offline różni możliwość umacniania relacji na linii marka-odbiorca poprzez interakcję. Odbiorca komunikatów przestaje być biernym „gapiem”, może z łatwością wyrazić swoją opinię w odpowiedzi na komunikat marki, a nawet go współtworzyć. Tym samym zwiększa się jego rola.

Przykład

Dzieląc się swoją wiedzą i promując markę, używam różnych taktyk i narzędzi marketingu cyfrowego. To chociażby blog, który teraz przeglądacie, newsletter BiznesUp czy konta w mediach społecznościowych.

Outbound marketing

Marketing wychodzący to „inwazyjna” forma marketingu, która wdziera się w przestrzeń i narzuca odbiorcom. Do najpopularniejszych przykładów outbound marketingu należą: tzw. cold calling, reklamy telewizyjne i radiowe, banery i reklamy graficzne, billboardy, reklamy w czasopismach czy pop-upy. 

Outbound marketing stara się zwiększyć świadomość produktu lub zachęcić docelowych odbiorców do działania (np. kupowania, subskrypcji, odwiedzania sklepu) niezależnie od ich zainteresowania (lub jego braku).

Przykład

Najbardziej dosadną wizualizacją outbound marketingu jest… Times Square w Nowym Jorku! W tym miejscu marketing wychodzący osiągnął swój szczyt, zarówno pod względem przestrzeni wykorzystywanej do prezentowania komunikatów, jak i budżetu potrzebnego na ich emisję. 

Time Square - outbound marketing.

Inbound marketing

Marketing przychodzący to strategia, której celem jest przyciąganie klientów odpowiednio atrakcyjnymi i przydatnymi treściami. W efekcie to oni mają szukać Was, a nie na odwrót. Najłatwiej wyjaśnić tę taktykę porównując ją do mieszczącego się na drugim biegunie outbound marketingu. Outbound marketing stara się dotrzeć do klienta ze swoim „przeszkadzającym” komunikatem, przerywając odbiór tego, czym w rzeczywistości jest zainteresowany (np. reklamy telewizyjne). Z kolei inbound marketing ma nadzieję stworzyć sytuację, w której to potencjalny klient sam odkryje firmę, np. poszukując rozwiązania swojego problemu.

Przykład

Najpopularniejszym przykładem zastosowania inbound marketingu jest aktywne prowadzenie bloga eksperckiego. W ten sposób nie tylko zwiększa się widoczność strony firmowej w Google, ale też prezentuje odwiedzającym blog użytkownikom sieci swoje kompetencje. Wskazać warto, chociażby nagrodzony projekt NN Investment Partners — Finanse po godzinach, czyli firmowy blog kierowany do młodych osób zainteresowanych inwestycjami. 

Content marketing

Marketing treści to proces tworzenia i dystrybucji contentu w celu przyciągnięcia i utrzymania klientów. Zazwyczaj jest to forma inbound marketingu, ponieważ dana treść oferuje rozwiązanie problemu, z którym mierzy się potencjalny klient. Za jej pomocą odbiorcy odkrywają promowane produkty — dowiadując się o ich praktycznych zastosowaniach.

Marketing treści jest często używany przez firmy do generowania leadów, czyli zdobywania danych kontaktowych potencjalnych klientów. Jak wygląda to w praktyce? Dostęp do najbardziej wartościowych treści możliwy jest po wypełnieniu formularza z prośbą o podanie danych osobowych, takich jak imię i nazwisko, numer telefonu lub adres e-mail. Później te informacje są wykorzystywane do realizowania innych taktyk np. e-mail marketingu.

Przykład

Najpopularniejsze rodzaje marketingu treści to:

  • artykuły na blogu
  • filmy i vlogi
  • podcasty
  • webinary
  • case studies
  • e-booki

Przykładem kampanii content marketingowej, która odniosła sukces, jest kultowy już spot australijskiego metra – „Dumb Ways to Die”. Zamiast w nudny sposób edukować mieszkańców Melbourne, twórcy spotu postawili na śmieszną piosenkę pokazującą przykłady głupich sposobów na śmierć (wśród nich jest oczywiście nieprzestrzeganie zasad bezpieczeństwa w metrze). Filmik szybko stał się viralem, a sama piosenka znalazła się nawet w pierwszej dziesiątce listy przebojów iTunes!

Influencer marketing

Influencer marketing to praktyka współpracy z wpływowymi osobami w celu promowania marek, produktów lub usług.

Influencerem w tym rozumieniu może być każdy, kto ma rozległą sieć powiązań w sieci, gromadzi wokół siebie odbiorców (obserwujących), ma autorytet w określonej dziedzinie. Influencer marketing jest skuteczny, ponieważ podążanie za przykładami lub radami innych pomaga użytkownikom sieci dokonywać wyborów. Sprawdza się zarówno w modelu B2B, jak i B2C.

Kluczowe jest znalezienie odpowiedniej osoby, która ma promować dany produkt/usługę/markę. Powinna wpasowywać się w przekaz brandu i jego wartości. Podczas poszukiwania blogerów i influencerów pomocne jest np. narzędzie Social Animal ze swoim panelem „Influencer Discovery”.

Przykład

W 2015 roku, kiedy influencer marketing w Polsce dopiero raczkował, przed Bożym Narodzeniem Coca-Cola zaprosiła do współpracy znanych twórców, m.in. Abstrachuje i blogerkę modową Maffashion. W krótkich filmikach opowiedzieli oni o emocjach, jakie wiążą się ze zbliżającym czasem, zachęcili do udziału w konkursie i… czerpania radości z dzielenia się Colą przy świątecznym stole!

Marketing cały czas ewoluuje, jedne formy zdają się tracić na wartości, a na horyzoncie pojawiają się kolejne. Myślę, że czytając ten tekst, sami zastanawialiście się, które metody warto wypróbować w przypadku Waszych biznesów. Przyjrzyjcie się im dokładniej, zainspirujcie przykładami i opracujcie plan włączenia ich do istniejącej strategii marketingowej.


Leave a Reply

Your email address will not be published.